18.09.2013

مصاحبه روز با خانواده مریم شفیع پور: مسیرفعال دانشجویی؛ از بند امنیتی به بیمارستان

روز: فرشته قاضی: خانواده مریم شفیع پور در مصاحبه با “روز” با ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامتی او اعلام کردند که این فعال دانشجویی از بند ۲۰۹ زندان اوین به بیمارستان منتقل شده و هیچ خبری از وضعیت سلامتی او ندارند.

به گفته خواهر مریم شفیع پور در تنها ملاقاتی که این فعال دانشجویی با پدرش داشته وضعیت جسمانی مساعدی نداشته، دست راست او کاملا بی حس بوده و از درد دندان هم رنج می برده تا دیروز که در مراجعه آنها به دادسرای اوین، به آنها اطلاع داده اند از بند امنیتی زندان اوین به بیمارستان منتقل شده.

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل،۵ مرداد ماه بازداشت شد. خانواده او تاکنون سکوت اختیار کرده و از مراجع قضایی پی گیر وضعیت او بودند. اکنون اما خواهر خانم شفیع پور درباره وضعیت او به “روز” میگوید: “دیروز به ما گفتند مریم به بیمارستان منتقل شده اما نگفتند کدام بیمارستان. خودمان از بیمارستان ها پی گیر شدیم و متوجه شدیم که دو روز پیش او را به بیمارستان شهدای تجریش برده بودند. بیش از این هم هیچ خبری نداریم. نمیدانیم آیا هنوز بیمارستان است یا او را به زندان برگردانده اند و در چه وضعیتی است. این مساله بیش از هر چیز نگران مان کرده که مریم در چه وضعیتی است و چه شرایطی دارد که از بند امنیتی مستقیم به بیمارستان برده شده؟”

خانم شفیع پور توضیح میدهد: “یکبار ماموران آمدند خانه ما و همه جا را تفتیش کردند. به مریم گفتند دو روز بعد به دادسرای اوین برود. او هم رفت ولی گفتند فعلا پرونده آماده نیست برو خبر میدهیم. دو هفته بعد از آن مریم را به دادسرای اوین خواستند و وقتی رفت بازداشت اش کردند. از او هیچ خبری نداشتیم تا دو هفته قبل که تماس تلفنی گرفت. یک هفته پیش هم گفتند برای ملاقات برویم.اما فقط پدرم را برای ملاقات راه دادند و ملاقات هم به صورت کابینی بود. مریم حالش خوب نبوده و به پدرم گفته بود دست راست اش بی حس شده و درد فک و دندان درد شدید هم دارد. او قبل از بازداشت در حال مداوای دندان بود و وقتی بازداشت شد نیمه کاره ماند و آنجا درد آزارش میدهد. از این مسائل خیلی نگران شدیم، برای همین پنج شنبه برای ملاقات مراجعه کردیم اما اجازه ملاقات ندادند. شنبه به دادسرای اوین مراجعه کردیم، دادیار گفت که مشکلی نیست و قرار بازداشت تبدیل و مریم آزاد می شود. گفت بازپرس نیست و او باید باشد که انجام شود. یکشنبه رفتیم گفتند دوشنبه بیایید برای ملاقات. دیروز هم که رفتیم گفتند مریم به بیمارستان منتقل شده و هیچ توضیح دیگری هم ندادند”.

این در حالیست که وکیل مریم شفیع پور تاکنون امکان پی گیری نیافته و وکالت نامه او را نپذیرفته اند. خواهر او می گوید: “ما هنوز نتوانسته ایم به صورت رسمی وکیلی برای مریم بگیریم چون اجازه ورود وکیل به دادسرای اوین را ندادند”.

او می افزاید: “مریم در چارچوب قانون فعالیت میکرد و هیچ فعالیتی خارج ازاین چارچوب نداشت. ما هم تاکنون در چارچوب قانون و نظام سعی کردیم پی گیری کنیم، اما متاسفانه عدم پاسخگویی مسئولان درباره وضعیت مریم و از طرفی وضعیت سلامتی او باعث شد به ناچار از طریق رسانه ها مساله را مطرح کنیم. ما حتی نمی دانیم اتهام مریم چیست،کسی هم جوابی به ما نمیدهد. براساس قانون وقتی کسی را بازداشت موقت میکنند همان ابتدا اتهام را به او تفهیم میکنند ولی مریم در ملاقات با پدرم گفته بود که نمیداند اتهامش چیست”.

مریم شفیع پور دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین بود. خواهرش میگوید: “در سال آخر دانشگاه به دلیل فعالیت های دانشجویی در داخل دانشگاه، اعم از اعتراض به وضعیت غذا یا اعتراض به رئیس دانشگاه، توسط رئیس دانشگاه برای مریم پرونده امنیتی درست شد و این پرونده به دادگاه انقلاب قزوین فرستاده شد که به دلیل نبود ادله کافی، حکم یکسال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال برای مریم صادر کردند. مریم ترم ۸ بود و دو ترم تعلیقی داشت اما وقتی آن دو ترم تمام شد و برای ثبت نام مراجعه کرد رئیس وقت دانشگاه حتی اجازه ورود به دانشگاه را به وی نداد و او را از تحصیل محروم کرد. این در حالی بود که فعالیت های مریم صرفا صنفی و در چارچوب داخل دانشگاه بود. پس از آن هم او هیچ فعالیت سیاسی نداشت و بیشتر فعالیت هایش اجتماعی بود، مریم هنرمند است و نقاشی میکند روحیه خاصی دارد و دوست دارد در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشد و به همه کمک کند. هیچ کجای قانون هم نوشته نشده که کمک به خانواده ها جرم است. ولی متاسفانه با این تنگ نظری ها مواجه هستیم و نمیدانیم چرا و اصلا نمی فهمیم چرا باید چنین برخوردها و رفتارهایی صورت بگیرد”.

خواهر مریم شفیع پور می افزاید: “ما خیلی انتظار داشتیم در فضای جدید کشور، که فضای امیدوار کننده ای شده زودتر وضعیت مریم هم تعیین تکلیف شود، اگر جرمی کرده بگویند اتهام و جرم چیست و براساس قانون قرار بازداشت را تبدیل کنند تا مریم آزاد شود. در این وضعیت بی خبری و نگرانی واقعا آزاردهنده است. حالا که فضا تغییر کرده، مردم امیدوارند ما هم امیدواریم با تغییر رویکردها و پایان برخوردهای تنگ نظرانه، این چنین برخوردهایی پایان یابد و نه فقط مریم که همه کسانی که صرفا به خاطراعتقادشان در زندان به سر می برند آزاد شوند”.

خانم شفیع پور می گوید: “لازم میدانم بار دیگر تاکید کنم که ما برای پی گیری وضعیت و پرونده مریم تاکنون بارها به مراجع رسمی داخل کشور نامه نوشته و بارها مراجعه کرده و خواستار روشن شدن و رسیدگی به وضعیت او شده ایم اما هیچ نتیجه ای نگرفته ایم. مریم هیچ فعالیت سیاسی و هیچ فعالیت خارج از قانون نداشت و ما ترجیح میدادیم در داخل کشور و در چارچوب قانون و از مراجع قضایی دنبال کنیم ولی عدم پاسخگویی، بی خبری از وضعیت مریم و وضعیت جسمانی نگران کننده او که از بند امنیتی ۲۰۹ به بیمارستان می کشد باعث شد سکوت مان را بشکنیم. ما از دولت تدبیر و امید که حداقل وعده اش را داده و ما هم به این وعده ها رای داده ایم انتظار داریم رسیدگی کنند و مطابق قانون و دور از سلیقه های شخصی مساله را حل کنند. ما واقعا از مسئولان انتظار داریم رسیدگی کنند و متاسف هستیم که نگرانی هایمان از وضعیت عزیزمان را هم بخواهیم عنوان کنیم اما در داخل جایی برای ابراز این نگرانی ها نداشته باشیم و با رسانه های دیگر مصاحبه کنیم. ما فقط میخواهیم در وهله اول بگویند مریم کجا و در چه شرایطی و حال او چطور است و در وهله دوم وضعیت پرونده او را روشن کنند و با تبدیل قرار بگذارندآزاد شود. در واقع مطابق قانون رفتار کنند، ما چیزی فراتر از این نمیخواهیم”.

پیش از این تعدادی از فعالان دانشجویی، مدنی و سیاسی با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت مریم شفیع پور اعتراض کرده و خواستار آزادی هر چه سریعتر همه دانشجویان زندانی وخانم شفیع پور شده بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates