19.09.2013

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایران آماده می‌شود

بی‌بی‌سی: یک روزنامه آمریکایی گزارش داده که مقامات ایالات متحده برای دیدارهای احتمالی با مقامات عالی‌رتبه ایرانی آماده می‌شوند.

طبق این گزارش دولت آمریکا برای دیدار مستقیم بین باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهوری دو کشور در محل سازمان ملل متحد هم آماده است.

وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر از قول مقامات ارشد در دولت آمریکا نوشت که دولت ایالات متحده برای این دیدارها درباره برنامه هسته‌ای ایران آماده می‌شود.

آقای روحانی قرار است در روزهای آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شود. او قرار است روز سه‌شنبه آینده در این مجمع سخنرانی کند.

گزارش‌ها درباره تدارک مقامات آمریکایی برای دیدار در بالاترین سطح، در شرایطی منتشر شده که در روزهای گذشته، هم از واشنگتن و هم از تهران موضع‌گیری‌های مثبتی درباره تعامل دو کشور اعلام شده است.

در روزهای اخیر برخی از منابع خبری از احتمال دیدار آقای روحانی با برخی از مقامات غربی از جمله باراک اوباما سخن به میان آورده بودند، اما وزارت امور خارجه ایران گفته است هیچ‌ برنامه‌ای برای دیدار با مقامات آمریکایی در برنامه سفر حسن روحانی به نیویورک وجود ندارد.

سخن‌گوی وزارت خارجه ایران در عین حال احتمال دیدار برخی مقام‌های ارشد گروه ۱+۵ با آقای روحانی را منتفی ندانسته و گفته “چنانچه در چارچوب این گروه روند کار به سمتی پیش برود که لزوم این کار [دیدار] به وجود آید، در این چارچوب ملاقات انجام می‌گیرد.”

آخرین تماس‌های مقامات ایرانی و آمریکایی در سطوح خیلی پایین‌تری صورت گرفته است.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی، در جریان مذاکرات هسته‌ای با مذاکره‌کننده سابق ایران، سعید جلیلی، ملاقات مختصری کرد.

گزارش‌هایی منتشر شده است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ میلادی، برای مواجهه بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و محمد خاتمی، همتای ایرانی‌اش در آن‌زمان فرصتی پیش آمده بود اما نهایتا چنین ملاقاتی دست نداد.
‘اختیار کامل’

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا، همچنین لحن نامه اخیر باراک اوباما به خود را “مثبت و سازنده” توصیف کرده است.

در همین روز دست‌کم ۱۱ نفر از زندانیان سیاسی ایران آزاد شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از آزادی این عده استقبال کرد.

وال‌استریت‌ژورنال از قول مقامات آمریکایی نوشته که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با واشنگتن تماس برقرار کرده و برای ملاقات با مقامات ارشد آمریکایی ابراز علاقه کرده است.

آقای ظریف که در آمریکا تحصیلات دانشگاهی کرده و در سال‌های پیش‌تر، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک بوده، بیش از هر چهره دولتی دیگر در سال‌های پس از انقلاب ایران، با ایالات متحده تعامل مستقیم داشته است.

طبق گزارش‌ها، او در جریان استقرار نخستین دولت پس از طالبان در افغانستان، همکاری نزدیکی با دولت جورج دبلیو بوش داشته است.

با این حال برخی از اعضای کنگره آمریکا، اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، باراک اوباما را درباره تعامل مستقیم با ایران، پرهیز می‌دهند.

آنان از جمله به تجربه تلاش‌های قبلی در استقبال از سیاستمداران میانه‌رو ایرانی اشاره می‌کنند که به گفته این قانون‌گذاران، شکست خورده‌اند.

سناتور لینزی گراهام، جمهوری‌خواه، می‌گوید پیش از آن که ایالات متحده با ایران وارد تعامل شود، مقامات آمریکایی باید در مشورت با اسرائیل، از ایران بخواهند گام‌های مشخصی بر دارد تا آن‌گاه مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا ممکن شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates