19.09.2013

صدرالدین شریعتی٬ رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی: در دانشگاه علامه طباطبایی کودتا کردم

دیگربان: صدرالدین شریعتی٬ رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در بازآفرینی رشته‌های علوم انسانی «نقش اول» را بازی کرده٬ استادان و دانشجویان این دانشگاه «به شدت طرفدار فتنه بودند»٬ «سازمان» اطلاعات تهران از اردوهای مختلط این دانشگاه عکس‌های «هشداردهنده» گرفته بود.

آقای شریعتی این اظهارات را در گفتگویی که روز سه‌شنبه (۲۶ شهریورماه) از وی در خبرگزاری «فارس» منتشر شده٬ بیان کرده است.

شریعتی که در جداسازی جنسیتی٬ بازنشسته کردن اجباری استادان سکولار و بازبینی در سرفصل‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی نقش به سزایی داشت٬ به تازگی از سوی جعفر توفیقی٬ سرپرست وزارت علوم برکنار شده است.

برکناری وی با خشم محافظه‌کاران تندرو مواجه شده است.

وی در این گفتگو همچنین گفته «البته درست می‌گویند که بنده کودتا کردم، من علیه غرب‌زدگی، خرافات و جهل در دانشگاه علامه طباطبایی کودتا کردم. بچه‌های مومن و شایسته را برای هیات علمی جذب کردم.»

مهم‌ترین گزاره‌های این گفتگو:
● قبل از آمدنم اردوهای مختلط در دانشگاه برگزار می‌شد، سازمان اطلاعات تهران از این اردو‌ها عکس‌هایی گرفته بودند به نمایش گذاشت بودند که بسیار هشدار دهنده بود.

● زمانی که آمدم اردوهای دانشجویی مختلط بود، از مهر ۸۴ ابلاغ کردم اردوی مختلط ممنوع. از‌‌‌ همان جا انجمن طیف علامه موضع گرفت و اردو‌ها را تحریم کرد.

● حذف اردوهای مختلط اثربخشی زیادی داشت، خانواده‌ها و دانشجویان ابراز رضایت می‌کردند، شما نمی‌دانید چه مسائل و مشکلاتی در اردوهای مختلط آن زمان وجود داشت. با جداسازی دختران راحت‌تر در اردو‌ها شرکت می‌کردند.

● کار به جایی رسید که رئیس‌جمهور دستور عزل بنده را داد اما آقای زاهدی وزیر وقت قبول نکرد.

● دانشگاه مرکز عجیبی برای اصلاحات در گذشته بود، برخی اساتید و دانشجویان به شدت طرفدار فتنه بودند و به شدت در جریان فتنه ۸۸ به دنبال آشوب در دانشگاه بودند. برخی اساتید حتی به مراکز امنیتی دعوت شدند و به آن‌ها تذکر داده شد. یکی از اساتید چند سال زندان بود و برایش حکم اخراج‌ صادر شد.

● برخی اساتید در کلاس‌های درس به دانشجویان می‌‌گفتند کودتا شده و آن وقت شما در کلاس‌های درس حاضر می‌شوید؟ و جلسه امتحان را به هم می‌زدند. اما ما در مقابل آن‌ها ایستادیم.

● {برخی تشکل‌های دانشجویی} جایگاه قانونی نداشتند، باید اساسنامه می‌آوردند و مجوز می‌گرفتند، خواستم درخواست قانونی بدهند اما صلاحیت آن‌ها تأیید نشد و پس از مدتی گروه دیگری از دانشجویان درخواست دادند، اساسنامه ارائه کردند و مجوز فعالیت گرفتند.

● می‌خواستم به آن‌ها هم مجوز فعالیت بدهم اما آن‌ها وارد بحث براندازی نظام شدند.

● مگر جرمم چه بود؟ در بازآفرینی رشته‌های علوم انسانی نقش اول را بازی کردم و بیش از ۵۰۰ نفر از اعضای هیات علمی را بسیج کردم. همه اساتید بسیج شدند چون بازنگری رشته‌های علوم انسانی درخواست مقام معظم رهبری بود.

● جرم دیگرم این است که برنامه‌ها را دگرگون کردیم، مطالعات جهانی کردیم، اسلامی شدن رشته‌های دکترا خواسته امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود. اسلامی شدن به محورهای استاد، ‌دانشجو، درس و فضای دانشگاه‌هاست، کلاس‌های دختران و پسران را جدا کردیم، این جریان اثرات بسیار خوبی داشت.

● این کار ما باعث شد بگویند شریعتی کودتا کرده است، چه کردم که می‌گویند کودتا کردم؟ غیر از اینکه استاد مومن را جذب کردم تا در کلاس درباره سکولار حرف نزند؟ ۲۵۰ تا ۳۰۰ استاد جذب کردم که برای صد تای آخر از سال ۹۰ اقدامات اولیه را آغاز کردیم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates