22.09.2013

«نژادپرستی»، زن هنرمند ایرانی-دانمارکی را به زندان می‌برد

رادیوفردا: می‌گويد حاضر است پنج شب را در زندان سپری کند اما پنج هزار کرون جريمه را نپردازد.
فيروزه بذرافکن، هنرمند ايرانی – دانمارکی به راديو فردا می‌گويد نژادپرست نيست اما با قوانين ضد انسانی و مخالف حقوق زنان در همه جای جهان مخالف است.

خانم بذرافکن توسط دادگاه شهر محل سکونتش در دانمارک به جرم نژادپرستی محکوم شده است. او متهم بود که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ در وبلاگ شخصی خود از الفاظ نژادپرستانه عليه مسلمانان استفاده کرده است.

«من متقاعد شده‌ام که مردان مسلمان در سرتاسر جهان به دختران خود تجاوز می‌کنند، از آنها سوءاستفاده کرده و دختران خود را می‌کشند.»

«اين نتايج يک فرهنگ معيوب و ضد انسانی است – البته اگر شما بتوانيد آن را حتی يک فرهنگ بناميد – اما من فکر می‌کنم شما می‌توانيد بگوييد اين يک دين معيوب و ضد انسانی است که کتاب مقدسش، قرآن، غير اخلاقی‌تر، احمقانه‌تر و رقت‌برانگيزتر از هر دو دين جهانی ديگر است.»

اينها عباراتی هستند که فيروزه بذرافکن در وبلاگ شخصی خود نوشت و يکی از روزنامه‌های دانمارکی هم آن را منتشر کرده بود. حالا دادگاه دانمارک آنها را نژادپرستانه تشخيص داده است.

خانم بذرافکن به روزنامه کپنهاگ پست دانمارک گفته که دادگاه اين کشور او را به «تعميم‌گرايی» درباره مردان مسلمان و اسلام متهم کرده و افزوده که اين «منصفانه» نيست.

به گفته او، اسلام قوانين بسياری دارد که به مردان مسلمان اجازه می‌دهد اعمال خشونت‌آميز خود عليه زنان و کودکان را توجيه کنند.

فيروزه بذرافکن در عين حال گفته که همه مردان مسلمان را «متجاوز» نمی‌داند: « احمقانه است اگر کسی چنين اعتقادی داشته باشد.»

اين هنرمند دانمارکی با ريشه ايرانی ۳۱ سال دارد و متولد شيراز است. خانم بذرافکن از پدر و مادری مسلمان به دنيا آمده و در حالی که پنج سال داشت، به دانمارک مهاجرت کرد.

او به عنوان يک هنرمند جنجال‌برانگيز در اين کشور شمال اروپا شناخته می‌شود که نقاشی‌ها، عکس‌ها و نوشته‌های زيادی درباره هنر، سکس و حقوق زنان و کودکان دارد.

پس از آنکه انتشار تصاوير برهنه عاليه مجدا المهدی، فمينيست مصری در اينترنت و در سال ۲۰۱۱، جنجالی را در جهان اسلام و رسانه‌های بين‌المللی برپا کرد، فيروزه بذرافکن يکی از زنانی بود که در حمايت از عاليه، عکس‌های برهنه خود را منتشر کرد.

بسياری در دانمارک و خارج از آن، خانم بذرافکن را به دليل انتقادات تندش از دين اسلام و مسلمانان، يک «ضد اسلام» می‌دانند اما او به راديو فردا می‌گويد اين اتهام را به هيچ عنوان قبول ندارد.

«من ضد اسلام نيستم، اين يک اتهام خنده‌دار است. من فقط می‌خواهم توجه زنان مسلمان را به قوانين ضد انسانی درون اين دين جلب کنم. همانطور که در رژيم جمهوری اسلامی قوانينی وجود دارد که به پدران اجازه می‌دهد دختر و فرزند خود را به قتل برسانند بدون اينکه با مجازاتی مواجه باشند.»

کشورهای اروپايی قوانين سختی عليه نژادپرستی دارند اما اين کشورها بزرگترين مدافعان حقوق بشر از جمله آزادی بيان در جهان نيز هستند.

عبدالکريم لاهيجی، رئيس فدراسيون جوامع بين‌المللی حقوق بشر به راديو فردا می‌گويد که در ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی، حدود آزادی بيان مشخص شده و آزادی بيان نمی‌تواند باعث توهين به اعتقادات مذهبی مردم باشد.

آقای لاهيجی اضافه می‌کند که در کنوانسيون بين‌المللی رفع هر نوع تبعيض نژادی، عدم مدارای مذهبی به عنوان يکی از مصاديق نژادپرستی شناخته شده است.

رئيس فدراسيون جوامع بين‌المللی حقوق بشر می‌گويد: «اينکه کسی بگويد تمام مردان مسلمان به دختران خود تجاوز می‌کنند بی شک از منظر حقوق بشر محکوم است اما اين مسئله فارغ از جرم بودن يا نبودن اين قبيل اظهارات در کشورهای مختلف است. کشورهای جهان هر يک، قوانين و رويه‌های قضايی خاص خود را دارند.»

فیروزه بذرافکن می‌گوید از دادگاه تقاضای تجدیدنظر در حکم صادره را کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates