23.09.2013

وزارت بهداشت: یک مورد ابتلای به وبا در تهران مشاهده شد

رادیوفردا: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از یک مورد ابتلا به بیماری وبا در تهران خبر داده است.

محمود نبوی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این خبر گفته با وجود مشاهده شدن یک مورد ابتلای به وبا در تهران، «نگران اپیدمی شدن این بیماری در مرکز کشور» نیست.

این مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در عین حال شمار مبتلایان به بیماری وبا در ایران را، ۱۷۰ نفر اعلام کرده و گفته است، از این تعداد، ۱۴۴ نفر تبعه افغانستان، یک نفر پاکستانی و ۲۵ نفر از آنان ایرانی هستند.

از ابتدای شهریورماه، گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده ابتلای افراد به بیماری وبا از جنوب شرقی ایران در رسانه‌ها منتشر شد که پس از رسانه‌ای شدن توسط مسوولان وزارت بهداشت به تایید رسید.

آقای نبوی، تاکید کرده است که یک مورد ابتلا به وبا در تهران و یک مورد در کرج مشاهده شده که مورد کرج، به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، یک افغان بوده است، ولی مورد تهران، فردی ایرانی است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرده که این وزارت «در جستجوی علت آلوده شدن بیمار تهرانی به وباست و به زودی مشخص می‌شود که منشأ ابتلای او چه بوده است.»

پیش از این در میانه شهریورماه، مقام‌های وزارت بهداشت، تاکید کرده بودند که بیماری وبا فقط در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان مشاهده شده است.

آقای نبوی، علت موارد ابتلای وبا در ایران را «اپیدمی شدن این بیماری در شمال افغانستان» اعلام کرده و گفته است مبتلایان که برای یافتن کار به ایران می‌آیند، «وبا را با خود به ایران آورده‌اند.»

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌های روسیه و کشورهای آسیای میانه منتشر شد مبنی بر این که ۱۵۰۰ نفر در ولایت بدخشان افغانستان به بیماری وبا مبتلا شده‌اند.

آقای نبوی یکی از موارد انتقال وبا را مصرف صیفی‌جات عنوان کرده که به درستی ضد عفونی نشده‌اند یا با آب‌های آلوده و فاضلاب آبیاری شده باشند.

به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تمامی اقدامات بهداشتی و درمانی به طور جدی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون سه نفر مبتلا به بیماری وبا در ایران فوت کرده‌اند که هر سه مورد اتباع افغان بوده‌اند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته، «هر سال ۲۰۰ هزار آزمایش کشت اسهال در ایران انجام می‌شود که مواردی از آن‌ها ابتلا به وبا را نشان می‌دهد.»

به گفته این مسوول وزارت بهداشت، «حجم ابتلای ایرانی‌ها به وبا، امسال کمتر بوده است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates