24.09.2013

به این میگن نرمش قهرمانانه: ظریف و کری در نشست پنجشنبه ایران و ۵+۱ ملاقات می کنند

بی‌بی‌سی: ملاقات محمدجواد ظریف و جان کری، در صورت انجام، اولین ملاقات رسمی وزرای امور خارجه دو کشور بعد از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در سال ۱۳۵۸خواهد بود

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگوهای بعدی وزرای امور خارجه گروه ۵+۱ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران حضور خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) این خبر را به نقل از یک مقام دولت ایالات متحده بدون ذکر نام او نقل کرده و رسانه های دیگر نیز همین خبر را به طور گسترده پوشش داده اند.

اگر ملاقات آقایان ظریف و کری در جلسه بعدی ایران و گروه ۵+۱ انجام شود، اولین ملاقات رسمی وزرای امور خارجه دو کشور بعد از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در سال ۱۳۵۸خواهد بود.

این خبر پس از آن منتشر شد که محمد جواد ظریف، رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای در دولت حسن روحانی، نخستین جلسه گفتگوی خود با کاترین اشتون مذاکره کننده اصلی گروه ۵+۱ را در نیویورک به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری ها، خانم اشتون گفتگوهای خود با آقای ظریف را “مفید و سازنده” دانسته و از “انرژی و عزم” وزیر امور خارجه ایران تقدیر کرده است.

وی افزود که مذاکره کنندگان گروه ۵+۱، در روزهای آینده نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو می کنند. این گفتگو قرار است روز پنجشنبه و در نیویورک صورت بگیرد.

خانم اشتون همچنین خبر داده که در ماه اکتبر، دور بعدی مذاکرات هسته ای در ژنو برگزار خواهد شد ولی تاریخ دقیقی را برای این مذاکرات ذکر نکرده است.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت که گفتگوهای این هفته میان ایران و گروه پنج به علاوه یک نشان خواهد داد که ایران چقدر برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای اش جدی است.

به گزارش رویترز این مقام بلندپایه گفت: “در همه ملاقات ها با اروپایی ها، این برداشت روشن وجود داشت که فرصت دیدار با وزیر خارجه ایران به وزرای خارجه ما نشان خواهد داد که ایرانی ها چقدر جدی هستند و آیا پیشنهادهای ملموس جدیدی دارند یا نه”.

خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و اسحاق آل حبیب را اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در جریان ملاقات امروز معرفی کرده است.

آقای ظریف در زمان دولت محمد خاتمی و ریاست حسن روحانی بر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، جزو اعضای تیم مذاکره کننده ایران بود.

خبرگزاری ایرنا امروز از قول یک مقام مسئول که نام وی فاش نشده نوشته که “نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد و دیگر تحولات مهم منطقه ای و بین المللی، فضای مذاکراتی بین ایران و گروه ۱+۵ را نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون کرده است”.

آقای روحانی امروز پیش از ترک تهران به مقصد نیویرک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل، گفت که ایران و جامعه جهانی باید از طریق “تعامل، گفت و گو و مفاهمه” به “منافع مشترک” دست یابند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates