24.09.2013

تهدید به پیگرد قانونی فیس‌بوک به خاطر حضور وزیران ایرانی

رادیوفردا: در حالی که حضور وزيران دولت جديد ايران در فيس‌بوک و توييتر مورد توجه گسترده قرار گرفته است، يک نهاد اسرائيلی با ارسال نامه تهديد آميز به مارک زاکربرگ بنيانگذار فيس‌بوک، تاکيد کرده که اگر وزيران ايرانی از این سایت اخراج نشوند، فيس‌بوک را از طريق نهادهای قانونی تحت تعقيب قرار خواهد داد.

بنياد «شورات دين»، يک مرکز حقوقی اسرائيلی، در نامه خود از فيس‌بوک خواسته است بدون فوت وقت، از ارائه خدمات به وزيران دولت جديد ايران خودداری کند.

بنياد يادشده در نامه خود به فيس‌بوک و بنيانگذار آن يادآوری کرده است که آمريکا دولت و حاکميت ايران را مورد تحريم قرار داده و لذا، ضروری است که فيس‌بوک نيز اين تحريم‌ها را دقيقاً رعايت کرده و مقررات دفتر نظارت دارايی‌های خارجی را نقض نکند.

«شورات دين» در نامه خود نوشته است دستورات و قوانين متعددی که در سال‌های گذشته در خصوص تحريم ايران برقرار شده است، درکنار صادرات کالا، ارائه خدمات و فن آوری‌های پيشرفته به ايران را نيز تحريم کرده است.

وکيل بنياد ثبت شده در اسرائيل که تعقيب قضايی مقامات و دولت ايران را نيز در جهان در سرلوحه خود قرار داده است، يک زن يهودی ايرانی الاصل به نام «نيتسانا دارشان» است که نام خانوادگی همسر خارجی خود، لايتنر را نيز به نام فاميل خود افزوده است.

نيستانا دارشان و گروه او در نامه اخطارآميز خود تاکيد کرده‌اند که فيس‌بوک به خاطر ارائه خدمات به وزيران دولت ايران، بايد بداند که «فراتر از قانون» نيست و ممکن است مجازات شود زيرا «هيچ نهاد و شرکت ثبت شده در آمريکا نيست که تافته جدا بافته از قوانين آمريکايی باشد».

به گزارش رسانه‌های اسرائيلی، فيس‌بوک و مارک زاکربرگ به نامه تهديد آميز بنياد اسرائيلی واکنشی نشان نداده‌اند.

آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران نخستين مقام ارشد ايران بود که به فيس‌بوک پيوست و صفحاتی برای وی گشوده شد که دهها هزار طرفدار دارد و دفتر رهبری ايران پيوسته در حال توليد مطالب به زبان‌های مختلف برای اين صفحات آيت‌الله علی خامنه‌ای است.

اما پيوستن مقامات ايران به فيس‌بوک و توييتر از زمانی مورد توجه قرار گرفت که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جديد ايران اعلام کرد که خود با همراهی فرزندانش، صفحه فيس‌بوک‌اش را به روز می‌کند.

توييت کوتاه «سال نو عبری مبارک» که ظريف دو هفته پيش در روز اول سال نو يهوديان ارسال کرد، نشان داد که يک جمله ساده تا چه حد می‌تواند مخاطبين گسترده در جهان بيابد.

سازمان غيردولتی «شورات دين» از آغاز برپايی خود، يک سلسله شکواييه‌های قضايی را عليه دولت ايران، حماس و ساير سازمان‌های هم پيمان آن در خاورميانه، به نهادهای قضايی جهان ارائه کرده است.

«شورات دين» در سال ۲۰۰۲ برپا شده و در اساسنامه‌اش، «مبارزه با موجوديت‌های تروريستی و يهودستيزی» و «ريشه کن کردن کانون‌های نفرت پراکنی در خاورميانه» را هدف اصلی خود عنوان کرده است.

«شورات دين» خود را «مرکز حقوق اسرائيلی» برای يهوديان توصيف می‌کند.

موفق‌ترين اقدام قضايی اين نهاد، محکوميت رژيم بشار اسد در سوريه برای پرداخت ۳۲۳ ميليون دلار غرامت مالی به خانواده يک اسرائيلی با تابعيت آمريکايی بود که بر اثر حمله سازمان جهاد اسلامی فلسطين کشته شده بود.

در حکم دادگاه آمريکايی در بهار ۲۰۱۲ آمده بود که دولت سوريه حامی مهم سازمان جهاد اسلامی فلسطين بوده و لذا، بايد غرامت را کشور سوريه بپردازد. اما در مورد پرداخت عملی اين مبلغ هرگز خبر شفافی منتشر نشد.

«شورات دين» در ۱۱ سال گذشته درخواست‌های مختلف غرامت را به مبلغ کلی بيش از يک ميليارد دلار به دادگاه‌های کشورهای جهان ارائه کرده ولی تاکنون ۱۲۰ ميليون دلار آن را گرفته است.

درخواست اخراج وزيران ايرانی از فيس‌بوک از سوی «شورات دين» در حالی مطرح شده که اين وزيران کمابيش به فعاليت‌های خود ادامه می‌دهند و از جمله، وزير خارجه ايران تازه‌ترين گزارش خود را از هتل محل اقامتش در نيويورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال کرده و ابراز اميدواری کرده است که سفر او و حضور حسن روحانی رييس جمهوری ايران، موجب خير و برکت برای ايران و ايرانی‌ها شود.

در خود ايران نيز مسئله فعاليت وزيران در فيس‌بوک موجب بحث‌های فراوانی شده و فرمانده نيروهای انتظامی جمهوری اسلامی ايران و شمار ديگری از مقامات ايرانی در روزهای گذشته اظهار نظرهای متعددی در اين خصوص داشته‌اند.

فیس بوک و توئیتر در ایران فیلتر هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates