24.09.2013

بمناسبت اول مهر حسن روحانی خواهان گنجاندن عناصر نقد و گفتگو در دروس دانش آموزان شد

رادیوفرانسه: گوش کنید (07:33)

روحانی خواستار تشکیل کلاسی بنام ” زنگ گفتگو ” در دوره متوسطه شد که در آن دانش آموزان با یکدیگر گفتگو کنند و بحث و تضارب آراء و نیز نقد مودبانه را از دوران دانش آموزی یاد بگیرند.

امروز اول ماه مهر بیش از دوازده میلیون دانش آموز راهی مدارس شدند و سال تحصیلی جدیدی را آغاز کردند. گفته می شود که از این تعداد، حدود هفت و نیم میلیون نفر نوآموز و دانش آموز دوره ابتدائی هستند .
بمناسبت اول مهر ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی صبح امروز با حضور در یکی از مدارس تهران طی سخنانی از مسئولان آموزش و پرورش خواست که به دانش آموزان بیاموزند که در انشاهای خود نقد کردن و اشاره به نواقص و کاستی ها را بگنجانند و بیاموزند که برای رفع کاستی ها پیشنهاد دهند.
روحانی همچنین خواستار تشکیل کلاسی بنام ” زنگ گفتگو ” در دوره متوسطه شد که در آن دانش آموزان با یکدیگر گفتگو کنند و بحث و تضارب آراء و نیز نقد مودبانه را از دوران دانش آموزی یاد بگیرند.
آیا شواهدی وجود دارند که بتوان اول مهر امسال را آغاز دوران جدیدی در زندگی دانش آموزان کشور قلمداد کرد؟
با توجه به نظرات سرپرست جدید آموزش و پرورش –دکتر فانی- مبنی بر ضرورت تحول در این عرصه ، چه تغییراتی را در این وزارتخانه عظیم با یک میلیون و سیزده هزار معلم می توان عملی ساخت؟
دو پیشنهاد رئیس جمهوری ، یکی برای ترویج تفکر انتقادی در میان دانش آموزان و دیگری برای بحث میان دیدگاههای مختلف و” نقد مودبانه” در دبیرستان ها آیا شانسی برای موفقیت دارد؟
در گفتگوئی با سعید پیوندی استاد دانشگاه در فرانسه و کارشناس آموزش و پرورش ، وی نسبت به تحقق این خواسته های رئیس جمهوری چندان خوشبین نیست ، چرا که بعقیده او ماده اولیه کار دانش آموزان ایران یعنی کتاب های درسی فاقد چنین روحیه ای هستند.
بنظر سعید پیوندی کتاب های درسی ایران متونی نیستند که دانش آموزان را به نقد ، به فکر کردن و به گفتگو دعوت کنند. کتاب های درسی ایران گفتمانی یکسویه دارند. خیلی ایدئولوژیک هستند و حقیقت مطلقی را نمایندگی می کنند و می خواهند این حقیقت مطلق را به دانش اموزان بقبولانند. به این دلیل با وجود این نیت خوب و خیر رئیس جمهوری ، پیوندی فکر نمی کند نظام آموزشی ایران آمادگی چنین تحولی را –به این سرعت – داشته باشد. بخصوص که معلمان هم برای چنین تربیتی آماده نشده اند. سعید پیوندی البته اضافه می کند که طرح این مسائل بهر حال مثبت است.
به این گفتگو گوش کنید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates