26.09.2013

وقتی کیهان هم به دیدار ظریف و کری امیدوار است

تابناک: روزنامه‌ها همچنان به بازتاب سفر رئیس جمهور و همراهانش به نیویورک می ژردازند. ان هم بعد از سخنان رئیس جمهور در نیویورک و مذاکره وزیران خارجه 1+5 با ایران که قرار است امروز برگزار شود.

رئیس جمهور همچنان در نیویورک به سر می برد و و همین ماجرا برای چندمین روز متوالی صفحه نخست روزنامه‌ها را تسخیر کرده است. از روزنامه‌هایی که بازتاب سخنان رئیس جمهور را تیتر کرده اند تا کیهانی که با تیتر «آپارتاید هم در توصیف جنایات اسرائیل کافی نیست» به استقبال سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل رفته و حتی روزنامه جوانی که که سخنان رئیس جمهور را «اصولگرایانه » خوانده است.

به گزارش «تابناک»، «موج روحانی روی خط رسانه‌های جهانی»، «دیدار بزرگ چگونه منتفی شد؟»، «استقبال، واکنش، انتظار»، «غرب به توافق با ایران امیدوارتر شد»، «طرح ایران برای جهان علیه خشونت و افراطی گری» و «فرصت اعتماد سازی دوباره ایران به آمریکا» تنها بخشی از تیترهایی بودند که در صفحات نخست روزنامه‌هایی چون آرمان، ابتکار، اعتماد، ایران، جمهوری اسلامی و رسالت چاپ شده بودند.

فرزاد خلفی یکی از چندین و چند سرمقاله امروز روزنامه‌ها در خصوص ایران و امریکا را نوشته که در ابتکار به چاپ رسیده و در آن می خوانیم: « ادبيات متفاوت باراک اوباما که با ايراد سخنراني در شصت وهشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل بازتاب وسيعي داشت و بخش مهمي از آن به موضوع ايران اختصاص يافت متأثر از پيام انتخابات 24 خرداد بود. اين انتخابات در واقع پيوستگي حکومت ومردم را استحکام داد و خواست و اراده ي ملي ايران را براي تغيير و تحول در رويکردها متجلي ساخت که اثر وضعي اين انتخاب نيز از نگاه رئيس جمهور کشوري که سابقه دشمني طولاني با ايران را دارد نيز دور نماند.

برخلاف ادبيات تند و تهديد آميز روساي جمهور آمريکا در سه دهه اخير عليه انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران چهار نکته مهم در سخنان رئيس جمهور آمريکا درباره ايران قابل تأمل بوده و در مقام نظر براي مقدمه سازي حل اختلافات اميدوار کننده است.

به رسميت شناختن حقوق مسلم هسته اي ايران.
اذعان به مداخله تاريخي آمريکا در امور داخلي ايران و ناخرسندي مردم از اين اقدامات.
اعتراف به وجود انتخابات آزاد و دولت برآمده از راي مردم در ايران،
اظهار خرسندي از شعارها و برنامه‌هاي دولت اعتدال در ايران.»

خلفی در پایان همین سرمقاله هم به مذاکره ایران آمریکا در قالب 1+5 اشاره کرده است. اتفاقی که قرار است امروز و در قالب نشست وزاری خارجه ایران و 1+5 صورت بگیرد و وزرای خارجه ایران و آمریکا را پشت یک میز بنشاند. کیهان امروز به استقبال این دیدار رفته و در ستون اخبار ویژه اش چنین می نویسد: « وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در نیویورک گرد هم می‌آیند تا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مذاکره کنند.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، ظریف را در این نشست همراهی می‌کنند.

برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز به مذاکره می‌نشینند. » در ادامه این گزارش می خوانیم: «خبرگزاری شین‌هوا نیز از نیویورک درباره مذاکرات امروز ایران و 5+1 نوشت: جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کند. این عالی‌ترین سطح مذاکرات بین دو کشور در طول چند دهه اخیر محسوب می‌شود.

این خبرگزاری گزارش داد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت، با توجه به اینکه ایران اعلام کرده است مسیر معتدل‌تری در خصوص برنامه هسته‌ای خود در پیش خواهد گرفت، به جان‌کری دستور داده است دور جدید گفت‌وگوها را با ایران آغاز کند.»

اما از نکات دیگری که در روزنامه‌های امروز به آن زیاد اشاره شده بود خبر وزیر اطلاعات در خصوص آزادی زندانیان در عید غدیر است که آرمان با تیتر «عید در عید» به استقبال آن رفته و و اعتماد سخنان خاتمی را در این خصوص منتشر کرده که با تیتر « رفع حصرها و محدوديت‌ها به نفع همه است » در صفحه نخست این روزنامه منتشر شده که در آن می خوانیم: «رييس دولت اصلاحات با ابراز خرسندي از اعلام خبر عفو و آزادي 80 نفر كه از سوي سخنگوي قوه قضاييه اعلام شد، اظهار داشت: «ما از اين خبر خوشحاليم ولي مي‌گوييم چرا اين تعداد؟! بگوييم همه؛ مگر كسي كه واقعا جنايتي كرده باشد آن هم در محكمه صالح اثبات شده باشد. خيلي از اينها واقعا كاري نكرده بودند بسياري از اتهاماتي كه زده شد اتهامات غلطي بود.»

وي ادامه داد: «از سوي ديگر ملت ما مثل هميشه رشد خود را نشان داد. رشد اين طرف بسيار بالا بوده اولويت‌ها را تشخيص داد و احساساتي عمل نكرد به‌خصوص اصلاح‌طلبان و بالاخص جوانان عزيز، امروز بايد بگوييم افراط در بين ما تقريبا وجود ندارد نمونه كار در انتخابات بود.‌»

رييس بنياد باران با بيان اينكه «در انتخابات مجلس گرايش به تحريم و يا حداقل عدم شركت بود»، يادآور شد: «يادتان هست به خاطر شركت بنده در انتخابات موجي ايجاد شد ولي در اين انتخابات همه گفتند بايد شركت بكنيم اين يعني عدم افراط يعني عقلانيت يعني شعور، جوانان ما كه در اين سال‌ها شاهد اين همه تحقير و فشار و توهين بودند باز هم به اين نكته مهم توجه كردند كه بايد با همين نظام كار كرد و با روشن بيني آمدند و انتخابات را پرشور كردند و حالا هم توقعي ندارند و مي‌خواهند زندگي كنند در فضاي آزادي كه قانون به آنها اجازه داده است. اينها تحولاتي است كه ايجاد شده. امروز اگر افراط‌گرايي هم هست در بخش‌هايي از آن سو است.‌»

رييس‌جمهور اسبق كشورمان تاكيد كرد: «‌امروز كسي نمي‌گويد كه اصولگرا بايد حذف شود، خير! همه باشند خيلي از آنها خوشحالند، با عقلانيت هستند. حاصل اين انتخابات براي همه خوب بوده است، بنا، بر، اين نيست كه دولتي با اتوبوس بيايد و با اتوبوس برود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates