02.01.2013

رفسنجانی: از یک جریان به گونه‌ای حمایت شد که اکنون طلبکار است

رادیوفردا: اکبر هاشمی رفسنجانی با انتقاد شدید از یک جریان سیاسی در کشور می‌گوید این جریان با حمایت‌هایی که از آن شد، اکنون «طلبکار» شده و پاسخگوی وضعیت به وجود آمده نیست.

به گزارش وبسایت اکبر هاشمی رفسنجانی، وی روز دوشنبه، ۱۳ دی  در دیدار با اعضای شورای مركزی انجمن اسلامی معلمان ایران، بار دیگر خواستار برگزاری «انتخابات رقابتی» و بازگشت به مردم شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت اظهار داشت این جریان با اهداف‌ آیت‌الله خمینی و انقلاب بیگانه بوده و اکنون نیز پاسخگوی عملکردش نیست.

اکبر هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «این جریان با وجود هشدارهای دلسوزان و وفاداران به نظام و انقلاب به‌گونه‌ای مورد حمایت قرار گرفت كه اكنون نه تنها پاسخگوی وضع به وجود آمده نیستند بلكه حامیان خود را نیز برنمی‌تابند و طلبكار و مدعی نظام شده‌اند.»

وی افزود: «كسانی كه سهمی در انقلاب نداشتند، با حسادت، انتقام از زحمتكشان نظام را وجه همت خود قرار دادند و از همین زمان پیشرفت كشور كُند و دچار مشكل شد.»

رئیس جمهور سابق ایران گفت: «ترویج دروغ، تهمت و تخریب و نیز توسل به ریا، تضییع حقوق مردم، وعده‌های غیرقابل عمل و فضیلت‌سوزی را تضعیف‌كننده اعتقاد و اخلاق عمومی است و باید به شدت با این اعمال در سطح حكومت برخورد كرد.»

به نظر می‌رسد اظهارات هاشمی رفسنجانی در دنباله انتقاد‌های وی از جریان دولت و حامیان سابق و کنونی آن باشد.

انتقاد هاشمی رفسنجانی از حمایت از این جریان خاص در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی، نظر رئیس جمهوری برخاسته از این طیف را نزدیک‌تر به خود دانسته و گفته بود این دولت «یکى از محبوب‏‌ترین دولت‏‌ها بعد از مشروطه تا امروز است.»

با این حال پس از انتخابات ۱۳۸۸، منصوبان رهبر جمهوری اسلامی و خود آیت‌الله خامنه‌ای لحن خود را رفته‌رفته نسبت به دولت و جریان‌های همسوی آن تغییر دادند؛ به طوری که به عنوان نمونه، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، به صراحت گفت «در مورد احمدی‌نژاد علم غيب نداشتيم.»

هاشمی رفسنجانی، در ادامه سخنان خود خواستار عمل به قانون اساسی شد و گفت: «در قانون اساسی ما آزادی مطبوعات، اجتماعات و احزاب و نیز آزادی‌های فردی و اجتماعی به وضوح تصریح شده است و لازم است توجه بیشتری به بخش حقوق مردم در قانون اساسی و نقش تأثیرگذار آنان صورت گیرد.»

وی با حساس خواندن شرایط، «مناقشه» و «درگیری» را به صلاح کشور ندانست و بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات «رقابتی» و «آزاد» شد. سخنانی که وی در ماه‌های اخیر بارها آن را تکرار کرده و تاکید کرده که در توان و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است که مسیر کشور را تغییر دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «امیدواریم همه تاثیرگذاران نظام از مردم عادی گرفته تا سطوح بالا با تن دادن به گفت‌وگو، تعامل و تفاهم، راه برگزاری انتخاباتی رقابتی، آزاد و مطابق قانون را هموار و نیز از نیروهای زبده و كارآمد و دلسوز انقلاب از همه سلایق برای برون‌رفت از مشكلات و توسعه و پیشرفت كشور بهره گرفته شود.»

این اظهارات در حالی است که به تازگی دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی، گفته است که کسانی که «اهل فتنه» بوده و اعلام «برائت» هم از «فتنه» نکرده‌اند امکان شرکت در انتخابات را ندارند؛ اظهاراتی که عمدتا متوجه اصلاح‌طلبان است.

در سال ۱۳۸۸ هم و تنها دو روز مانده به انتخابات ریاست‌ جمهوری، هاشمی رفسنجانی، در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای خواستار برگزاری انتخاباتی سالم شده بود و نوشت: «برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می‌دانيد اقدام مؤثری بنماييد و مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن شويد.»

پس از انتخابات که نتایج آن با اعتراض‌های گسترده همراه بود، وی در آخرین نماز جمعه خود خواستار بازگشت اعتماد مردم شد. در پی آن سخنرانی بود که آیت‌الله خامنه‌ای چندین بار خطاب به «نخبگان» و «خواص» هشدار داد که مبادا با موضع‌گیری خود به «فتنه» کمک کنند.

در پی اینگونه موضع‌گیری‌ها، سایت هاشمی رفسنجانی برای مدتی مسدود شد. در روزهای اخیر، حمید رسایی، نماینده حامی دولت، در دو نوبت اظهارات تندی را در مجلس علیه اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح کرد و فرزندش مهدی را «متهم و شاه کلید فتنه‌ها علیه رهبری» دانست.

مهدی هاشمی پس از بازگشت از خارج کشور، با اتهامات مالی و سیاسی، نزدیک به دوماه را در انفرادی گذراند و به گفته سخنگوی قوه قضاییه به زودی کیفرخواست علیه وی ارائه خواهد شد.

دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، فائزه نیز که پس از گفت‌وگو با وبسایت روزآنلاین به شش ماه حبس محکوم شد، هم‌اکنون به گفته سخنگوی قضاییه به خاطر «تنبیه» به سلول انفرادی زندان اوین منتقل شده است. این مصاحبه پس از ناسزاگویی به وی در شهر ری صورت گرفته بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates