04.10.2013

مذاکره اسرائیل و اعراب خلیج فارس برای «ائتلاف علیه ایران اتمی»

رادیوفردا: رسانه‌های اسرائیل از دیدار محرمانه نخست وزیر و برخی دیگر از مقامات ارشد اسرائیل با نمایندگان بلندپایه امیرنشین‌های خلیج فارس برای برپایی ائتلافی با هدف مقابله با برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهند.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل می‌گوید که دولت این کشور و امیرنشین‌های خلیج فارس تشکیل این ائتلاف را بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ضروری تشخیص داده‌اند.

به گزارش این رسانه اسرائیلی، تلاش‌ها برای هماهنگی میان اسرائیل و امیرنشین‌ها در ارتباط با آمریکا علیه برنامه اتمی ایران، از زمانی که حسن روحانی سفری موفقیت‌آمیز به نیویورک داشت تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، نزدیکی ایران به آمریکا در نتیجه حضور روزهای گذشته حسن روحانی در آمریکا، سران اسرائیل و خلیج فارس را به این نتیجه رسانده است که منافع مشترک آنها، تشکیل یک ائتلاف و هماهنگی‌ بیشتر در ارتباط با آمریکا را می‌طلبد.

این شبکه اسرائیلی می‌گوید نتانیاهو خود در صدر شماری از نشست‌ها با نمایندگان کشورهای یادشده بوده و یک مقام ارشد از کشوری از خلیج فارس نیز به تازگی سفری محرمانه به اسرائیل کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه گذشته، نهم مهرماه، در سازمان ملل سخنرانی تندی علیه شخص حسن روحانی بیان کرد و او را «گرگی در لباس میش» نامید و نیز خواهان برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌ها علیه ایران و قائل شدن گزینه نظامی جدی‌تر علیه جمهوری اسلامی شد.

نخست وزیر اسرائیل در آمریکا تاکید کرد که کشورش حتی در صورت تنها ماندن حاضر به عملی کردن گزینه نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران است تا «اجازه ندهد که ایران هسته‌ای شود».

آقای نتانیاهو پس از این سخنرانی نیز در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های عمده آمریکا، این نظرات خود را علیه ایران تکرار کرده و می‌گوید که کشورهای همسایه و سایر ممالک منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل دشمن آنها نیست و این امر دریچه‌ای را برای همکاری اسرائیل با این کشورها به وجود آورده است.

همچنین به گزارش «تایمز اسرائیل»، امیرنشین‌های خلیج فارس مانند اسرائیل «نگران» هستند که رویکرد حسن روحانی به بهبود مناسبات ایران و آمریکا و به زیان روابط نزدیک آنها با آمریکا باشد.

در میان شش امیرنشین عضو پیمان همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی بیش از عمان، بحرین و قطر از برنامه اتمی ایران همواره ابراز نگرانی کرده‌اند.

اسرائیل با امیرنشین‌ها ظاهراً مناسباتی ندارد، هرچند که در گذشته تنها در دوحه قطر دفتر نمایندگی درپایین‌ترین سطح داشته است.

به تازگی رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند، برنامه‌ریزی بودجه وزارت خارجه این کشور نشان می‌دهد برای تاسیس دفاتری در برخی از امیرنشین‌ها بودجه محرمانه تصویب شده است.

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که نزدیکی احتمالی ایران و آمریکا، به همان اندازه که موجب وارد شدن لطمه به مناسبات اسرائیل با آمریکا می‌شود، می‌تواند به زیان روابط عربستان سعودی با آمریکا نیز باشد.

ایران ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای خود را رد کرده و حسن روحانی بر لزوم حل سریع پرونده هسته‌ای ایران در چند ماه تاکید کرده است.

رسانه‌های آمریکایی و از جمله نیویورک تایمز با حمله به نتانیاهو او را به تلاش برای ضربه زدن به تلاش‌های اوباما برای بهبود مناسبات آمریکا و ایران متهم کرده‌اند.

اما نتانیاهو روز چهارشنبه، دهم مهر، در مصاحبه با چارلی رز در شبکه سی‌بی‌اس، انتقادهای نیویورک تایمز را رد کرد و گفت که «ما باید مسئولانه عمل کنیم، نه طبق مد روز».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates