08.10.2013

تیتر کیهان درباره اظهارات وزیر امور خارجه ایران تکذیب شد

دویچه‌وله: روزنامه کیهان از قول وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته، مکالمه تلفنی روحانی و اوباما و نیز طولانی شدن دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا اشتباه بوده است. سخنگوی این کمیسیون این خبر را تکذیب کرد.

تیتر اول روزنامه کیهان در روز سه‌شنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) نقل قولی از جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بود با این مضمون: «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری اشتباه بود».

در توضیح این خبر نوشته شده، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که روز ۱۴ مهر تشکیل شد، رئیس کمیسیون نظر آقای ظریف را درباره اقداماتی در سفر آمریکا که آیت‌الله خامنه‌ای آنها را “نابجا” دانسته سوال کرده است. آقای ظریف در پاسخ گفته: «ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شده، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند، برداشت ما این است که ایشان اولاً به گفت‌وگوی دکتر روحانی با اوباما انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را از اقدامات نابجای دیگر سفر می‌دانند».

خبرگزاری مهر اما از قول سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر کیهان را تکذیب کرد. محمد حسین نقوی حسینی ‌گفته:«مطالبی که در این روزنامه چاپ شده در گزارش مکتوب کمیسیون امنیت ملی مجلس وجود ندارد».

نماینده ورامین و پیشوا در مجلس ایران ادامه داده: «روزنامه کیهان در گزارش صفحه سه خود عنوان کرده که ظریف در کمیسیون امنیت ملی به دیدار نابجای خود با جان کری و مکالمه تلفنی دکتر روحانی با اوباما اعتراف کرده، این خبر از طرف کمیسیون امنیت ملی تأیید نمی‌شود».

وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه فیس‌بوک خود به تاریخ روز دوشنبه ۱۵ مهر به جلسه مشترک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره کرده و نوشته است: «ساعت پنج و ربع صبح دوشنبه است. دیروز چند جلسه داشتم که طولانی‌ترین و جالب‌ترین آنها حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس بود. حدود سه ساعت طول کشید و باعث شد که ۹۰ دقیقه به جلسه دولت دیر برسم. جلسه کمیسیون امنیت ملی در فضایی جدی ولی صمیمانه برگزار شد. تقریبا همه نمایندگان محترم حاضر در جلسه از تلاش‌های انجام شده در سفر نیویورک تقدیر کردند. انتقادهایی هم داشتند که سعی کردم به آنها پاسخ دهم».

آقای ظریف اما در پست روز سه‌شنبه خود اشاره‌‌ای به تیتر کیهان نکرده و به کامنت‌هایی که نظر او را راجع به این تیتر پرسیده‌اند تا لحظه تهیه این گزارش پاسخی نداده است.

کیهان برخورد ظریف را “صادقانه” دانسته

روزنامه کیهان در ادمه یادداشت خود برخورد ظریف را “صادقانه” خوانده و آن را حاکی از آن دانسته است که وزیر امور خارجه در دیپلماسی خارجی همواره نظرات رهبر جمهوری اسلامی را در صدر همه تصمیمات می‌داند.

نویسنده این یادداشت با خرده‌گیری از برخی جریانات سیاسی نوشته است: «برخی از جریانات سیاسی بدسابقه و شماری از دولتمردان محترم از گفت‌وگوی تلفنی دکتر روحانی و اوباما با عنوان شکسته شدن تابو، گام اول برای آغاز مذاکرات و رابطه با آمریکا یاد می‌کردند. بعد از برخورد خصمانه اوباما،‌ جان‌کری، کنگره و برخی دیگر از مقامات آمریکایی با خوشبینی و صداقت ارائه شده از سوی هیئت ایرانی انتظار می‌رفت که جریانات و دولتمردان مورد اشاره با عبرت گرفتن از این واکنش خصمانه و پی‌بردن به این واقعیت که دولت آمریکا شایسته اعتماد نیست، به اظهارنظرهای یاد شده خاتمه دهند ولی با کمال تعجب مشاهده شد که نه فقط به این واقعیت ملموس کمترین توجهی نکردند بلکه پا را فراتر نهاده و حتی از گفت‌وگوی روحانی و اوباما با عنوان “عنایت الهی” یاد کردند.»

روزنامه کیهان توضیحی نداده که گوینده این سخن چه کسی بوده است. تنها خبرگزاری مهر به نقل از یکی از نمایندگان مجلس نوشته که در جلسه مشترک مجلس و دولت که پس از بازگشت هیأت دولت از آمریکا صورت گرفت، حسن روحانی گفته است: «در موضوع رابطه با آمریکا به عنایت الهی، حمایت‌های مردمی و تدبیر رهبری خوشبینم».

روزنامه کیهان همچنین تاکید کرده که حسن روحانی در جلسه هیأت دولت از حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی تشکر کرده و گفته است: «دولت در حرکت رو به جلوی خود براساس منافع ملی و رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برخواهد داشت».

امام جمعه تهران هم تلفن روحانی و اوباما را نپسندید

موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که برخی اقدامات در آمریکا را نابجا خوانده بود، گفت: «مقام معظم رهبری در بیانات خود اشاره مستقیمی نکردند که کدام مسئله در نیویورک بجا نبود اما به نظر می‌رسد که مذاکره مستقیم با اوباما را نپسندیدند».

این عضو مجلس خبرگان رهبری سپس نتیجه گرفت که رهبر جمهوری اسلامی موافق مذاکره مستقیم با آمریکا نیست. وی ادامه داد: «با توجه به هویت آمریکا، به نظر می‌رسد اگر کسی می‌خواهد گامی بردارد باید مراقب غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها باشد و این را در نظر داشته باشد».

پیشتر فرمانده کل سپاه پاسداران نیز مکالمه تلفنی روحانی با اوباما را “اشتباه تاکتیکی” دانسته بود. محمدعلی جعفری ایران را “ابرقدرتی برتر از آمریکا” دانسته بود که نه تنها در موضع ضعف نیست بلکه به عقیده او در موضعی برتر از آمریکا قرار دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates