08.10.2013

گویا نرمش قهرمانه آقا بد جور داره تند پیش میره: بریتانیا از توافق با ایران برای تعیین کاردار غیر مقیم در تهران و لندن خبر داد

بی‌بی‌سی: ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت ‘باید صداقت دولت ایران را کاملا بسنجیم’ و به همین دلیل ‘باز نگه داشتن کانال های ارتباط با ایران بسیار مهم است.’

آقای هیگ عصر روز سه‌شنبه ۱۶ مهر (هشتم سپتامبر) به پارلمان بریتانیا رفت و درباره سیاست های دولت در خاورمیانه و ارتباط با ایران به نمایندگان توضیح داد.
توافق برای تعیین کاردار غیرمقیم

او به نمایندگان پارلمان بریتانیا گفت که با محمدجواد ظریف همتای ایرانی اش برای تعیین کاردار غیرمقیم با مسئولیت بازسازی روابط توافق شده است.

دقایقی پس از انتشار سخنرانی آقای هیگ، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم خبر داد که یک روز پیش از این آقای هیگ طی تماس تلفنی با محمدجواد ظریف پیشنهاد داد که دو کشور کاردار غیرمقیم در پایتخت های دو کشور تعیین کنند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت”بازسازی روابط شامل گام های موقت در جهت بازگشایی نهایی سفارت هر دو کشور می شود.”

در پاییز ۱۳۹۰ به دنبال حمله گروهی از دانشجویان بسیجی به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران، دولت دیوید کمرون با فراخوانی تمامی کارکنان سفارت خود از ایران، دیپلمات های ایرانی را هم از بریتانیا اخراج کرد که به کاهش روابط دو کشور، در پایین ترین سطح ممکن پیش از قطع کامل انجامید.

آقایان هیگ و ظریف حدود دو هفته پیش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار کرده بودند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که در پی تمایل ایران به پیشرفت فوری در مذاکرات اتمی، کشورش منتظر پیشنهادات جدی در گفت و گوی هفته آینده است.

دور تازه گفت و گوی های اتمی ایران و گروه پنج بعلاوه شامل بریتانیا، قرار است هفته آینده به میزبانی سوئیس در شهر ژنو برگزار شود.
استقبال از یک رئیس جمهور و دولت میانه رو

با پیروزی حسن روحانی، سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به آقای روحانی پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه هر یک به طور جداگانه در تماس با مقام های ایرانی، خواستار بهبود گام به گام روابط دو کشور شده بودند.

روابط سیاسی ایران و بریتانیا که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به طور محسوس بهبود یافته بود، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار تلاطم مکرر شد و در نهایت با طرح مجلس ایران از سطح سفیر به کاردار کاهش یافت.

پیش از اجرایی شدن این طرح، با حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران و خروج کارکنان سفارت این کشور از تهران و اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا، عملا روابط دو کشور در سردترین دوره خود پس از بهبود روابط دو کشور در جریان فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیت شیطانی توسط آیت الله خمینی قرار داشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates