11.10.2013

پنج عضو سپاه پاسداران در درگیری در کردستان کشته شدند

بی‌بی‌سی: پنج عضو سپاه پاسداران در درگیری مسلحانه در کردستان کشته شده‌اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی “سپاه بیت المقدس استان کردستان” با صدور بیانیه‌ای، از کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن دو تن از اعضای واحد سپاه بانه در درگیری با “چته‌های ضد انقلاب” خبر داده است.

براساس این اطلاعیه، این درگیری ظهر روز پنجشنبه، ١٨ مهر (١٠ اکتبر) در منطقه ساوان از توابع شهرستان بانه روی داد و زخمی‌های این درگیری به بیمارستان منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

از وضعیت زخمی‌ها اطلاعاتی انتشار نیافته است.

اطلاعیه سپاه پاسداران کردستان شامل جزئیات بیشتری از جمله هویت و تلفات احتمالی طرف مقابل و دلیل بروز درگیری هم نیست اما خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – گفته است که تمامی نفرات کشته و زخمی شده سپاه پاسداران از اهالی بومی استان کردستان بوده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از فرماندار شهرستان بانه افزوده است که تشییع جنازه کشته‌شدگان این درگیری روز جمعه در استان کردستان برگزار می‌شود.
سابقه درگیری

وقوع درگیری مسلحانه در استان کردستان بدون سابقه نیست و به خصوص حدود دو سال پیش، گزارش‌های متعددی از اقدامات خشونت‌آمیز و برخورد نیروهای دولتی و افراد مسلح در این منطقه انتشار می‌یافت.
پژاک

برخی منابع داخلی ایران دومین سالگرد عملیات سنگین علیه پژاک را یادآور شده بودند

منابع دولتی ایران معمولا گروه‌های “ضدانقلاب” را عامل این حملات معرفی می‌کنند.

در هفته های اخیر، برخی پایگاه‌های اینترنتی در جمهوری اسلامی یادآور شدند که در اواخر بهار دو سال پیش، سپاه پاسداران عملیات گسترده‌ای را علیه نفرات گروه موسوم به حزب حیات آزاد کردستان – پژاک در غرب ایران به اجرا گذاشت که در شهریورماه آن سال، شدت گرفت.

به گفته این پایگاه‌ها، این عملیات تلفات سنگینی را بر نیروها و امکانات این گروه وارد کرد.

اشاره این سایت‌ها به یک رشته عملیات سنگین سپاه پاسداران در مناطق مرزی غرب ایران در دو سال پیش است که با هدف خارج کردن نیروهای پژاک از ارتفاعات منطقه به اجرا گذاشته شد. مشخص نیست که آیا درگیری اخیر با سالگرد این عملیات ارتباطی داشته است یا نه.

همچنین، از اوایل سال ١٣٩٠، مقامات دولتی و نظامی استان کردستان از یک رشته درگیری خونین با افراد و گروه‌هایی در این استان خبر دادند که از آنان با عنوان “سلفی” نام می‌بردند.

ظاهرا منظور مقامات جمهوری اسلامی از به کارگیری این عنوان، اشاره به گروه‌های تندرو سنی است. در مقابل،برخی از مخالفان جمهوری اسلامی، با متهم کردن حکومت روحانیون شیعه به روا داشتن تبعیض فرقه‌ای، گفته‌اند که منابع رسمی دولتی ایران این عنوان را برای توجیه فشار بر فعالان سنی مورد استفاده قرار می‌دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates