13.10.2013

«قوی‌ترین» کنفرانس ضدصهیونیستی ایران چرا تعطیل شد؟

رادیوفردا: گزارش‌ها از تهران، از لغو برگزاری يک جشنواره فيلم ضد اسرائيلی حکايت می‌کنند.

نادر طالب‌زاده، دبير جشنواره بين‌المللی فيلم افق نو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اين جشنواره را «قوی‌ترين کنفرانس ضد صهيونيستی ايران» توصيف و از «تعطيلی» آن به شدت انتقاد کرده است.

آقای طالب‌زاده از اينکه به او توضيحی درباره دلايل مخالفت با برگزاری اين جشنواره داده نشده، ابراز تاسف کرده و در پاسخ به اين پرسش که عاقبت اين جشنواره چه خواهد شد، گفته است: «ما در حال تهيه گزارش و توضيحاتی برای محافل مهم حقوقی و تصميم‌ساز و مجلس هستيم تا ابعاد آن را ارائه کنيم.»

جمهوری اسلامی ايران از ابتدای تاسيس، اسرائيل را به عنوان يک کشور با يک ملت به رسميت نشناخته و در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز ايران به محل مناسبی برای چهره‌های راستگرای ضد اسرائيلی تبديل شد که برای شرکت در برنامه‌های متعدد دولتی يا به ظاهر غير دولتی عليه اسرائيل به اين کشور سفر می‌کردند.

آمریکایی ضد آمریکا

نادر طالب‌زاده، فيلم‌سازی نزديک به جريان اصولگرا و از بنيان‌گذاران قرارگاه عمار است. قرارگاه عمار که توسط بنيان‌گذارانش «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» ناميده می‌شود، تشکيلاتی با چهره‌های سياسی و امنيتی و نزديک به محمدتقی مصباح يزدی، استاد حوزه علميه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری است که خود را در دايره وفاداران سيدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تعريف می‌کند.

ديدگاه‌های تند آقای طالب‌زاده عليه آمريکا، اسرائيل و آنچه نظام سلطه و امپرياليسم جهانی به رهبری آمريکا و صهيونيسم بين‌الملل توصيف می‌کند، مشهور است هرچند روزنامه نيويورک تايمز چاپ آمريکا در فوريه ۲۰۱۳ گزارش داد که اين فيلم‌ساز ضد آمريکايی، خود تابعيت آمريکايی دارد.

در مصاحبه اين عضو قرارگاه عمار با خبرگزاری فارس مشخص نشده که کدام نهاد دولتی يا حکومتی و به چه علت با برگزاری جشنواره فيلم افق نو مخالفت کرده است اما احمد اسفندياری، معاون بين‌الملل سازمان بسيج مستضعفين به خبرگزاری فارس گفته «شايعه» برگزار نشدن اين جشنواره «به بهانه رفع تنش در روابط ايران و آمريکا دردآور است.»

آقای اسفندياری گفته است: «آيا در کشور ما جشنواره فيلم‌سازان مستقل که معتبرترين جشنواره نگاه نو و واقعی به مسائل دنيای امروز است نبايد برگزار شود؟ آيا دولت ما از برگزاری اين جشنواره جلوگيری می‌کند؟ آيا ما بايد از آرمان های مردم و شهدا کوتاه بياييم؟»

مهمتر از لغو جشنواره

در هفته‌های گذشته و برای اولين بار پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، هم وزرای امور خارجه ايران و آمريکا ديداری دوجانبه با هم داشتند و هم روسای جمهور دو کشور با هم تلفنی گفت‌وگو کردند.

اما لحن مسالمت‌جويانه مسئولان جديد دولت ايران به نسبت دولت محمود احمدی‌نژاد، از بدبينی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی نکاسته است. آقای نتانياهو می‌گويد اگر محمود احمدی‌نژاد «گرگی در لباس گرگ بود»، حسن روحانی «گرگی در لباس ميش» است.

از آن سو مسئولان دولت يازدهم جمهوری اسلامی هم اگرچه از نابودی اسرائيل سخن نمی‌گويند اما تغييری در موضع رسمی ايران مبنی بر به رسميت نشناختن اين کشور روی نداده و آنها همچنان اسرائيل را رژيمی «جعلی» می‌دانند.

مئير جاودانفر، استاد دانشگاه هرتزليا در اسرائيل با «مثبت» ارزيابی کردن لغو برگزاری جشنواره فيلم افق نو به راديو فردا می‌گويد: «شکی وجود ندارد که اقدامات آقای روحانی به اظهارات آقای نتانياهو که او را گرگی در لباس ميش خوانده بود، صدمه می‌زند اما برای دولت و مردم اسرائيل،‌ اقدامات و سياست‌های ايران در مذاکرات آينده با ۱+۵ بسيار مهم‌تر خواهد بود.»

آقای جاودانفر می‌گويد «اخبار مرتبط با اسرائيل در ايران، در رسانه‌های اسرائيلی بازتاب گسترده‌ای دارند و می‌توانند روی جامعه اسرائيل تاثير بگذارند.»

در ایام ۱۱ سپتامبر

دوره اول جشنواره بين‌المللی فيلمسازان مستقل افق نو با مسئوليت نادر طالب‌زاده از تاريخ ۱۲ تا ۱۷ شهريور سال ۹۱ در مجموعه سينمايی فلسطين و تالار وحدت با حضور نمايندگانی از برخی کشورهای جهان برگزار شد.

روابط عمومی اين جشنواره، در مرداد ماه امسال، مهم‌ترين موضوعات فيلم‌های آن در دوره دوم را این‌گونه عنوان کرد: «جنبش وال استريت، بيداری اسلامی، نقش لابی‌های صهيونيستی در بحران کنونی آمريکا و اروپا، قدرت و نفوذ لابی‌های صهيونيستی در غرب، بحران اقتصادی در اروپا و آمريکا، مقاومت عليه اشغال و مداخله غيرقانونی، جنبش‌های ضدجنگ، اسلام‌هراسی و ايران‌هراسی، جهان مدرن و عدالت پايدار، جهانی به دور از تروريسم و سلاح‌های هسته‌ای، جهانی بدون وهابيت، سوريه و فلسطين، مقاومت و ظلم‌ستيزی، هتک حرمت پيامبران، هاليووديسم، به تصوير کشاندن شيطان، خشونت و تروريسم در هاليوود، يازدهم سپتامبر و تضعيف ايمان و بنياد خانواده».

دوره دوم جشنواره بين‌المللی افق نو قرار بود ۱۲ تا ۱۶ شهريور در تهران برگزار شود که نشد.
دبير جشنواره افق نو، تعطيلی آن را «فاجعه» توصيف کرده و گفته است: « اينکه اين نشست و اين جشنواره در ايام ۱۱ سپتامبر قرار بود برگزار شود و وعده‌های برگزاری آن ارائه داده شده بود، تعطيل شود و ضد صهيونيستی‌ترين کنفرانس کشور تعطيل شود غير قابل فهم است.»

اما داود هرميداس باوند، کارشناس حقوق و روابط بين‌الملل در تهران، با استقبال از برگزاری اين جشنواره، تعطيلی آن را در شرايط کنونی به سود ايران می‌داند.

آقای باوند به راديو فردا می‌گويد: «وقتی اکثريت مردم ايران خواهان پايان دادن به مشکلات موجود هستند و دولت جديد ايران نيز قصد حل معضلات با حسن نيت و تنش‌زدايی با گفت‌وگوی سازنده را دارد، اثر خود را بر ديد ترديدآميز موجود در بخش‌هايی از جامعه نيز خواهد گذاشت.»

اما به نظر می‌آيد برگزارکنندگان جشنواره افق نو، نگاه ديگری به اين مسئله دارند.

نادر طالب‌زاده گفته است: «اينکه فعالان سياسی ضد صهيونيست و نخبگان می‌آيند تهران اشکالش چيست؛ ما نفهميديم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates