16.10.2013

رئیس کمیسیون بهداشت: استاندارد را مجبور کردند برنج های آلوده را سالم اعلام کند

ایلنا: دو سال گذشته نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی از هند سروصدا به پا شد اما نتیجه این شد که مدیر کل استاندارد تهران را بازنشسته کردند، چون اطلاعات درست از فلزات سنگین در برنج‌ها داده بود.

ایلنا: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به تشریح ماجرای واردات برنجهای آلوده هندی که دو سال قبل اتفاق افتاد، پرداخت و گفت: دلیل بازنشستگی مدیرکل استاندارد تهران این بود که اطلاعات درست در مورد برنج‌ها داده بود.

به گزارش ایلنا، حسینعلی شهریاری با بیان این مطلب گفت: دو سال گذشته نسبت به آلودگی برنجهای وارداتی از هند سروصدا به پا شد اما نتیجه این شد که مدیر کل استاندارد تهران را بازنشسته کردند، چون اطلاعات درست از فلزات سنگین در برنج‌ها داده بود.

وی ادامه داد: وظیفه داشتیم ما این اطلاعات را به مردم بدهیم و اطلاعات به دست آمده در مورد ۱۳ نوع برنج آلوده توسط سازمان استاندارد جمع‌آوری شده بود اما آن‌ها را مجبور کردند مصاحبه‌ای انجام بدهند و بگویند که این برنج‌ها آلوده نیستند، در حالی که واقعیت نداشت.

شهریاری افزود: ناهماهنگی بین سازمان استاندارد و برخی دستگاه‌ها وجود دارد که باید افرادی که راجع‌ به استاندارد‌ها حرف می‌زنند تحت تأثیر نفوذ دولتی‌ها نباشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه اگر این نهادهای نظارتی به صورت غیردولتی اداره می‌شد بهتر بود گفت: از نمونه‌هایی مانند خودروهای تولیدی و… صحبت می‌شود اما به دلیل فشار مسئولان بالادستی مصوبات ناکام می‌ماند.

وی با بیان اینکه در مورد محصولات پروتئینی و باغی مشکلات بسیاری داریم، گفت: در تولید بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها از کود‌ها و سموم شیمیایی غیر مجاز استفاده می‌کنند. سال گذشته وزارت بهداشت اطلاعاتی در این زمینه داد اما اینکه چقدر اجرایی شد مشخص نشد.

شهریاری با اشاره به سرانه انرژی دریافتی در کشور که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو ۳ هزار کیلو کالری در روز است گفت: این طور نیست یک عده دچار پرخوری هستند و عده بسیاری دچار سوء تغذیه هستند. کودکانی داریم که سوء تغذیه دارند و دچار قد کوتاه هستند.

وی تصریح کرد: کمبود کالری و پروتئین و همچنین مواد لبنی در کشور وجود دارد و بیماریهای مشترک دام در غرب کشور مانند تب مالت از خطرات جدی است که روز به روز بیشتر می‌شود.

شهریاری گفت: برای اینکه کارخانجات شیر ما آلودگی میکروبی خود را پایین بیاورند کارهای غیرمجاز می‌کنند و زمانی که از مسئولان وقت پرسیدیم که از آب ژاول (وایتکس) استفاده شده و این شیر‌ها مارک‌های معروف دارند اطلاع‌رسانی درستی نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد باید تکلیف نظارت‌ها مشخص شود اینکه دستگاه‌های مختلف در این حوزه وجود دارد باعث می‌شود زمانی که مشکلی پیش آمد آن را پاسکاری کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نسبت به سلامت میوه، سبزی، لبنیات و گوشت مطمئن نیستیم و فرآورده‌های گوشتی مانند سوئیس که در بازار موجود است را توصیه می‌کنم کسی مصرف نکند. چرا که اطلاعات نگران کننده‌ای در این زمینه داریم مگر اینکه سازمان غذا و دارو اعلام کند سالم است و هر وقت خودشان مصرف کردند ما هم مصرف می‌کنیم

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates