21.10.2013

بازداشت تعدادی از یارسانان معترض در مقابل ساختمان مجلس در تهران

بی‌بی‌سی: براساس گزارش‌های رسیده از ایران، بیش از ۳۰ نفر از پیروان آئین یارسان که در مقابل مجلس ایران تجمع کرده‌ بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بعضی گزارش ها از آزادی تعدادی از بازداشت شدگان حکایت دارد.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، امروز یک شنبه ۲۸ مهرماه به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “نیروهای امنیتی با گرفتن تعهد از زنان بازداشت شده، آنها را آزاد کردند، ولی مردان یارسان را به زندان اوین منتقل کردند.”

به گفته این فرد، تجمع کنندگان خواستار پایان تبعیض علیه این اقلیت‌های مذهبی شده بودند.

از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون سه نفر از پیروان یارسان در ایران دست به خودسوزی زده‌اند. این خودسوزی‌ها در اعتراض به آنچه تبعیض در مورد پیروان یارسان و توهین به آداب و رسوم مذهبی آنان عنوان شده، انجام گرفته است.

کیش یارسان سابقه ای بیش از هفتصدساله دارد و پیروانش که به قومیت‌های ترک، کرد و لک تعلق دارند عمدتا در غرب ایران، شرق و شمال عراق و قره باغ قفقاز ساکن‌اند. شمار زیادی از پیروان این کیش هم بر اثر کوچ و مهاجرت در مناطق مختلف ایران پراکنده شده اند.

پیروان این کیش آداب و آیین‌های خود را معمولا در خفا به جا می آورند و از فعالیت در امور سیاسی پرهیز می کنند، با این حال، طی قرن‌ها شاهد موارد زیادی از فشار و آزار و اذیت اکثرا از جانب مسلمانان تندرو بوده اند.

آنها می گویند پس از انقلاب اسلامی، فشار بر جامعه یارسان افزایش یافته و پیروان این کیش دچار محرومیت‌ها و تبعیض‌های زیادی شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates