25.10.2013

رویترز: فشار کاخ سفید برای تعویق تحریم‌های جدید علیه ایران

رادیوفردا: خبرگزاری رویترز می‌گوید کاخ سفید دوم آبان ماه نشستی با حضور مشاوران سنای آمریکا ترتیب داد، تا قانون‌گذاران را مجاب کند فعلا تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق بیاندازند.

یک مشاور ارشد سنای آمریکا این موضوع را با رویترز در میان گذاشته است.

کاخ سفید می‌خواهد تا سناتورها بررسی تحریم‌هایی که قرار بود ماه گذشته در کمیته بانکی این بخش از کنگره بررسی شود، اما به درخواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، عقب افتاد را دوباره به زمانی دیگر موکول کنند.

این مشاور ارشد به رویترز گفته است جمهوری‌خواهان در برابر این درخواست مقاومت می‌کنند، اما تصمیم‌گیری در این مورد در دست سناتور تیم جانسون دمکرات است که رئیس کمیته بانکی‌ست و هم‌حزبی‌های او اکثریت مجلس سنا را در دست دارند.

سخنگوی تیم جانسون نیز برگزاری این نشست در کاخ سفید را تائید کرده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

سنای آمریکا در آغاز این ماه میلادی (۲۵ روز پیش) اعلام کرد بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به دلیل برنامه اتمی این کشور به پس از نشست شش کشور طرف گفت‌وگو با تهران در ژنو موکول کند.

نشستی که دو هفته پس از آن برگزار شد و با استقبال کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران در مورد پیشنهادی جدید تهران روبه‌رو شده است.

دور دوم گفت‌وگوها قرار است در هفتم و هشتم نوامبر (بیش از ده روز دیگر) در ژنو برگزار شود.

دو روز پیش از اعلام خبر تعویق بررسی تحریم‌های جدید در اول اکتبر، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که شش کشور طرف گفت‌وگوهای اتمی با ایران را نمایندگی می‌کند، گفته بود می‌خواهد مذاکرات با ایران در ژنو در «بهترین فضای ممکن» انجام شود.

خانم اشتون در آن زمان در پاسخ به اینکه چه زمانی کنگره آمریکا باید تحریم‌های دیگری را علیه ایران وضع کند گفته بود «در مقامی نیست که به کنگره بگوید چه بکند». اما بدون اشاره‌ای روشن به تحریم‌های احتمالی جدید گفت «من می‌خواهم در بهترین فضای ممکن به ژنو بروم تا واقعا به مذاکره بپردازم».

تازه‌ترین تحریم‌هایی که مجلس نمایندگان تصویب کرده و سنای آمریکا بررسی آن را در آن زمان عقب انداخت با هدف کاستن دوباره صادرات نفت ایران به اندازه یک میلیون بشکه نفت دیگر در روز، طراحی شده‌اند.

ایران در حال حاضر نیز برای فروش نفت و نیز دریافت ارز ناشی از آن با تحریم‌هایی گسترده روبه‌روست که به طور عمده ایالات متحده و اتحادیه اروپا آنها را به شکلی یک‌جانبه تصویب کرده‌اند. این تحریم‌ها از بیمه محموله‌های نفتی تا تحریم‌های بانکی را در بر می‌گیرند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates