25.10.2013

لاریجانی : پیمان ان.پی.تی زهر ماری است که برای ملت نفع ندارد

من و تو: حسن روحانی که وعده داده بود در پای میز مذاکرات و با دیپلماسی مساله هسته‌ای ایران حل کند و به دنبال آن تلاش کند تا تحریم‌های اقتصادی برداشته بشوند، این روزها سیاست دیپلماسی و گفتگویش در داخل کشور طرفداران چندانی ندارد.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه امروز تاکید کرده است که دیپلماسی به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند. لاریجانی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران وضع شده این تحریم‌ها را “تجاوز اقتصادی ” دانسته است و خطاب به دولت روحانی تاکید کرده که “اگر بخواهیم تمام مشکلات را با دیپلماسی حل کنیم دچار زیاده خواهی از دیپلماسی شده ایم.” وی با اشاره به هشت سال جنگ بین ایران و عراق صراحتا تاکید کرده است که برای پیروز شدن در مذاکرات اتمی باید “استراتژی دفع تجاوز داشته باشیم امری شبیه روحیه دوران دفاع مقدس.”

لاریجانی خطاب به کشورهای غربی گفته است که اگر هدف آنها از تحریم‌ها کم کردن توان هسته‌ای ایران بوده است آنها به هدف خود نرسیده اند. وی همچنین با اشاره به “اقتصاد مقاومتی” که آیت الله خامنه‌ای از آن سخن می گوید تصریح کرده است که آنها نتوانسته اند به مردم هم آسیب برسانند. این اظهارات در حالی مطرح می شود که حتی آیت الله خامنه‌ای هم به این مساله اعتراف کرده بود که تحریم‌ها بر ایران تاثیر گذاشته و کشور دچار مشکل شده است.

ایران آقایی به خرج داده است

دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به عضویت ایران در ام.پی.تی آن را به ضرر ایران دانست و گفت :”این پیمان چه زهر ماری است که هیچ نفعی برای ملت ما ندارد.” وی خطاب به کشورهای غربی گفت که ایران تا به امروز هم “آقایی و شرافت” زیادی به خرج داده است که در این پیمان باقی مانده است.

لاریجانی همچنین با تاکید بربی اعتماد بودن به کشورها غربی تصریح کرد که نمی شود به هیچ کدام از امضاهای غرب اعتماد کرد ، همینطور به دولت روحانی هشدار داد که که نمی تواند دستاوردهای ایران در برنامه هسته‌ای را در راه بده و بستان مصرف کند.

مذاکرات نباید محرمانه باشد

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به مساله محرمانه بودن مذاکرات اشاره کرد و از تیم مذاکره کننده خواست که از واژه محرمانه استفاده نکنند. وی هر چند که تاکید کرد که نباید”سیر تا پیاز “مذاکرات منتشر بشود اما از آن سو هم به دولت هشدار داد که اگر پوشش خبری مناسبی نداشته باشند باعث فشار به دولت و مردم می شوند.

تیم مذاکره کننده این بار تصمیم گرفته اند که جزییات مذاکرات را منتشر نکنند و این مساله از طرف برخی از گروه‌های تند رو در ایران قابل پذیرش نیست و آنها خواستار شفافیت در مذاکرات هستند.

لاریجانی همچنین تاکید کرده است که مشروعیتی برای گروه ۵+۱ قایل نیست و خطاب به مذاکره کننده‌ها گفته است که دنیا باید بداند که مذاکره کننده‌های ایرانی پشت گرم و پابرجا هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates