21.01.2013

دریافت هرگونه ارز نفتی برای دولت ایران مسدود می شود

من و تو: در پی تحریم نفت ایران از سوی غرب، دولت ایران کوشید با ادامۀ صدور نفت به برخی کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و کره جنوبی اقتصاد خود را تا حدودی سر پا نگه دارد.

نشریۀ آمریکایی واشنگتن پست نوشته است که این راه نیز به زودی بسته خواهد شد. زیرا، تا دو هفتۀ دیگر، یعنی در ششم فوریه، دولت باراک اوباما با اجرای مصوبۀ سال گذشته کنگره آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را از همین درآمدهای نفتی در نزد خریداران آسیایی نیز محروم خواهد ساخت.

به موجب اجرای این قانون، دولت ایران از اوایل فوریه آینده دیگر در ازای فروش نفت به کشورهای آسیایی پول از آنها دریافت نخواهد کرد. زیرا، کشورهای خریدار نفت ایران مبالغ نفت صادراتی این کشور را در حساب هایی در نزد خود مسدود خواهند کرد و دولت ایران تنها خواهد توانست با اتکاء به مبالغ مسدود شده کالاهای مصرفی، دارویی و غذایی مورد نیاز کشور را در بازارهای محلی کشورهای خریدار تهیه کرده و وارد کند.

به بیان دیگر، دولت ایران دیگر نخواهد توانست در ازای صادرات نفت ارز دریافت کرده که بدون آن البته بستن بودجۀ سنواتی کشور ناممکن است.

واشنگتن پست از مجازات جدید به عنوان سخت‌ترین تدبیر تنبیهی علیه جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته یاد کرده، مضاف بر اینکه این تدیبر به نوشتۀ واشنگتن پست منافع کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران را تأمین نیز خواهد کرد و آنها را به مدافعان اعمال مجازات‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد ساخت.

با این اقدام، نه فقط نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش ریال در ایران تشدید خواهد شد، بلکه تنظیم بودجۀ سالانه نیز به امری ناممکن یا در بهترین حالت صُوری بدل خواهد گشت.

دیوید کوهن، معاون خزانه داری آمریکا در زمینۀ مبارزه با تروریسم، گفته است که با مجازات جدید، جمهوری اسلامی ایران ناچار خواهد بود میلیاردها دلار درآمدهای نفتی‌اش را صرف خریداری کالاهای مصرفی از جمله دارو و مواد غذایی در بازارهای محلی کشورهای آسیایی کند.

به این ترتیب، حکومت ایران بهانه‌ای برای خودداری از خریداری دارو و مواد غذایی نخواهد داشت و نمی تواند بگوید که تحریم‌ها در واقع باعث رنج مردم ایران می شوند.

در این حال، امروز محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران، تلویحاً مطالب منتشر شده در نشریۀ آمریکایی واشنگتن پست را تأئید کرد. او به تجار ایرانی توصیه نمود که معاملات تجاری خود را با کشورهایی انجام بدهند که ایران به آنها بیشترین صادرات نفت را انجام می دهد و در نتیجه منابع ارزی کافی در آنها دارد.

رییس کل بانک مرکزی با اظهار این مطلب به خبرگزاری ایسنا، افزوده است : پول و ارز در کشورهایی که ایران به آنها نفت می فروشد وجود دارد و به همین خاطر ما از تجار ایرانی می خواهیم که خریدهای خود را از کشورهایی انجام بدهند که ایران بیشترین منابع ارزی خود را در آنها دارد.

رییس کل بانک مرکزی افزوده است که در این صورت کشور با مشکل کمتری در زمینه نقل و انتقال پول روبرو خواهد شد.

محمود بهمنی در جای دیگری از سخنانش حذف دلار از مرکز مبادلات ارزی را تکذیب کرد ولی تصریح نمود : از آنجا که ایران مبادلات تجاری با اروپا و آمریکا ندارد، قصد داریم از ارزهای جایگزین در مرکز مبادلات ارز استفاده کنیم.

رییس کل بانک مرکزی سپس در مورد قیمت ارز مرجع در سال آینده ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت قیمت ارز مرجع بعد از تصویب بودجۀ سال ۹۲ تعیین می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates