28.10.2013

نتانیاهو: ایران قادر است ظرف چند هفته اورانیوم ۹۰ درصد تولید کند

دویچه‌وله: نخست‌وزیر اسرائيل گفت که ایران قادر است در طول چند هفته اورانیوم با غنای پایین خود را تا ۹۰ درصد، یعنی حدی که برای تولید بمب کافی است، غنی سازد. او تأکید کرد که فشار بر ایران باید همچنان ادامه یابد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه (۲۷ اکتبر/ ۵ آبان) در جلسه هفتگی اعضای دولت خود در بیت‌المقدس دست کشیدن ایران از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را “بی‌اهمیت” خواند و گفت‌، ایران می‌تواند تنها در عرض چند هفته اورانیوم با غنای پایین خود را در حد بالا غنی ‌سازد.

به عقیده نخست‌وزیر اسرائيل، آنچه که در این مقوله شایان اهمیت است “پیشرفت‌های فنی” ایران است که این کشور را قادر می‌سازد بتواند “طی چند هفته اورانیوم ۳ و نیم درصدی خود را به اورانیوم ۹۰ درصدی تبدیل سازد”.

نتانیاهو ادامه داد: «فشار بر ایران که به غنی کردن اورانیوم در طول مذاکرات همچنان ادامه می‌دهد باید شدت گیرد.»

جدیدترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه “پنج به علاوه یک”، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهر) در ژنو سوئیس برپا شد. قرار است دور بعدی در روزهای ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو برگزار شود.

اسرائیل بارها علیه سیاست هسته‌ای دولت حسن روحانی، ‌رئیس جمهور جدید ایران، هشدار داده و او را “گرگی در لباس میش” خوانده است. اسرائیل همچنین تأکید کرده که اگر ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد نمی‌تواند از چنگ تحریم‌های اقتصادی‌ای که این کشور را تا پای میز مذاکره کشانده خلاصی یابد.

به گفته اسرائيل‌، ایران برای رفع تحریم‌ها باید به چهار خواسته پاسخ گوید: این کشور باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده را از کشور خارج سازد، تأسیسات اتمی زیرزمینی فردو را تعطیل کند و کار راکتور پلوتونیوم را متوقف سازد.

اسرائیل همچنین تأکید کرده است که حق حمله یک‌جانبه به ایران را اگر ضرورت ایجاب کند برای خود محفوظ می‌دارد تا جلوی دست‌یابی این کشور به بمب هسته‌ای را بگیرد.

“غنی‌سازی ۲۰ درصدی متوقف نشده است”

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل پس از انتشار اظهارات علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بیان می‌شود. به گزارش ایرنا، بروجردی روز شنبه (۴ آبان / ۲۶ اکتبر) گفت، ایران غنی کردن اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را متوقف نساخته است.

او این سخنان را در رد اظهارات حسین نقوی حسینی، از دیگر نمایندگان مجلس، ایراد کرده بود. نقوی پیش از آن گفته بود که غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد متوقف شده است. نقوی در توضیح گفته خود آورده بود: «صنعت اتمی کشور به اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای تأمین سوخت راکتور پژوهشی تهران نیاز دارد، اما این مرکز اینک سوخت به اندازه کافی دارد و دیگر نیازی به تولید آن نیست.»

هر دوی این نمایندگان از اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس هستند. این کمیسیون به صورت منظم در جریان فعالیت‌های اتمی ایران قرار می‌گیرد اما به طور مستقیم در تصمیم‌گیری‌ها شرکت ندارد.

علاء‌الدین بروجردی همچنین تأکید کرده است که “در هیچ شرایطی امکان ندارد غنی‌سازی در ایران متوقف شود”.

به نوشته خبرگزاری مهر، بروجردی روز شنبه (۴ آبان) تصریح کرد که “فردو هرگز بسته نخواهد شد”. او همچنین با اشاره به نزدیک شدن ۱۳ آبان، سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، گفت که شعار مرگ بر آمریکا امسال پررنگ‌تر از سال‌های پیش خواهد بود.

او اضافه کرد: «این شعار با چهارتا مذاکره تغییر نمی‌کند چرا که هنوز آمریکا سیاست‌های خصمانه خود را بر علیه ایران دارد و کنگره بودجه‌ای را برای توطئه در ایران تصویب می‌کند و مرگ بر آمریکا حداقل کاری است که ما می‌توانیم در مقابل دشمنی‌های آمریکا انجام دهیم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates