30.10.2013

طرح تحریم‌های شدیدتر ایران پشت درهای بسته سنای آمریکا

دویچه‌وله: به گزارش رویترز سنای آمریکا پشت درهای بسته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تدارک می‌بیند. هدف این تحریم‌ها کاهش مجدد صادارات نفت ایران به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز است. تشدید تحریم‌ها خواست اسرائیل نیز هست.

خبرگزاری رویترز به نقل از روبرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خبر داده که سنا در حال تدارک طرح جدیدی برای تحریم دوباره نفت ایران است.

او به رویترز گفته است که تصمیم برای تشدید تحریم‌ها و کاهش مجدد صادرات نفت ایران به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز، دوشنبه این هفته (۲۸ نوامبر/شش آبان) در جلسه‌ای با اعضای (AIPAC) ، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا در نیویورک مطرح شده است.

تحریم نفت ایران از اوایل سال ۲۰۱۲ تاکنون باعث شده که میزان صادرات آن از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه کاهش یابد. این تحریم که توسط اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران اعمال شده تا به حال میلیاردها دلار به ایران ضرر زده است.

مغایرت طرح سنا با سیاست دولت

سنای آمریکا در شرایطی به تشدید تحریم‌ها علیه ایران می‌اندیشد که دولت آمریکا خواستار عدم تصویب تحریم‌های جدید شده است. اما اسرائیل به شدت پی‌گیر این مسئله است که به دولت جدید ایران امیدی بسته نشود و تحریم‌ها تا قطع کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه یابد.

دروبرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ‌آمریکا نیز به رویترز گفته است: «الان زمان کم کردن تحریم‌ها نیست». او افزوده است: «اگر بسته تحریمی جدید به تصویب برسد، از کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن خواسته خواهد شد که از میزان خرید نفت خود از ایران بازهم کم کنند.»

برخی سیاستمداران آمریکا نسبت به تاثیر منفی تشدید تحریم‌ها نگرانند. باب مک‌نلی، مشاور سابق کاخ سفید در بخش انرژی گفته است که این اقدام می‌تواند به تشدید بحران بیانجامد.

لایحه‌ای که منندز از آن صحبت کرده هنوز امکان تغییرات بسیار دارد. این لایحه ابتدا باید بررسی و به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برسد. هم‌چنین قرار است روز پنج‌شنبه (۳۱ اکتبر/۹ آبان) جان کری، وزیر خارجه و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا با سنا دیدار محرمانه داشته باشند و درباه چگونگی پیشرفت مذاکرات گفت‌وگو کنند.

ور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز (سه‌شنبه ۲۹ اکتبر/۷ آبان) در وین به پایان رسید و طرفین آن را «سازنده و مثبت» ارزیابی کردند.

امروز (چهارشنبه ۳۰ اکتبر/۸ آبان) عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران درباره لایحه جدید برای تشدید تحریم‌ها به خبرگزاری مهر گفت که مقام‌های ایران از این تحرکات خبر داشته‌اند. او به تاثیر تغییر رفتار ایران اشاره کرد و گفت که دولت آمریکا در یکی دوماه اخیر و به دنبال مذاکرات بین ایران و ۵+۱ به دنبال متوقف کردن این لایحه بوده است. ا و تاکید کرد که هیچ تحریمی بر علیه ایران وجاهتی ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates