31.10.2013

غیبت صغرای سید علی خامنه‌ای

خودنویس: در طول بیست روز گذشته، رهبر جمهوری اسلامی، از انظار عمومی پنهان نگاه داشته شده است. آیا این «غیبت صغرا» بی‌دلیل است؟

یک منبع آگاه به مسائل امنیتی، امروز به خودنویس گفت که غیبت اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، در محافل داخلی سوال برانگیز شده است. به گفته این کارشناس، رسانه‌های خبری دولتی از یک طرف، و رسانه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی و مطرح شدن ناگهانی سید مجتبی خامنه‌ای از سوی دیگر، به گمانه‌‌زنی‌هایی دامن زده است.

آخرین دیدار آیت‌الله خامنه‌ای در بیت، با شركت‌كنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان در روز ۱۷ مهر بوده است.

سایت «دبکا فایل» اسرائیل نیز به این غیبت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرده است. دبکا سکوت و دیده نشدن خامنه‌ای در عید قربان و هم‌چنین عدم ارسال پیام معمول به زئران حج را سوال‌ برانگیز خوانده است.

سکوت آیت‌الله خامنه‌ای و غیبتش از انظار عمومی می‌تواند در این مقطع اهمیت زیادی داشته باشد. اظهار نظر رهبری درباره «نابه‌جا» بودن برخی اقدامات تیم دیپلماسی دولت در نیویورک، واکنش‌هایی را در محافل مختلف از جمله مجلس و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت در پی داشت. فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز بعد از اظهار نظر رهبری، انتقادهایی را به تناسب مطرح کردند.

اما مشکلات سلامتی آیت‌الله خامنه‌ای در طول سال‌های اخیر بارها باعث نگرانی نزدیکان خانواده و انتقال خبرهایی از سوی منابع نزدیک به هاشمی رفسنجانی به کشورهای غربی شده است. افشای گزارش‌هایی مربوط به دیداربازرگانی نزدیک به خانواده هاشمی با مقام‌های آمریکایی در دوبی و بحث درباره سلامتی آیت‌الله خامنه‌ای از سوی «ویکی‌لیکس» نشان می‌دهد که در دایره قدرت نیز، سلامتی رهبری به شدت زیر ذره‌بین است.

امروز، یکی از دست‌اندرکاران سایت‌های امنیتی، در فیس‌بوک خود خواستار دعای دوستانش شده است. حسین رستمی می‌نویسد: «خبرهای خوبی نمی‌رسد از حال بزرگترمان؛ عید غدیر هم با مردم و مهمانان صحبت نکردند….خیلی دعا کنید.»

یک کارشناس سیاسی نزدیک به اتحادیه اروپا می‌گوید: «هرچند ناشفاف بودن وضعیت سلامتی و مزاجی رهبر جمهوری اسلامی، برداشت‌هایی را ایجاد کرده، اما، در شرایط حاضر غیبت عمومی آقای خامنه‌ای می‌تواند به نوعی، امتناع ایشان از موضع‌گیری در قبال مانورهای چند هفته اخیر دیپلماسی خارجی دولت حسن روحانی باشد.»

شرایط جدید به گونه‌ای است که موضع‌گیری، و یا عدم موضع‌گیری رهبری نظام ایران، شائبه‌هایی از موافقت، یا مخالفت وی را با طرح‌های نزدیکی مجدد جمهوری اسلامی با غرب ایجاد کند.

با این حال، آن‌چه که روشن است، غیبت بدون دلیل موجه سه هفته‌ای رهبری نظام از انظار عمومی، و نپذیرفتن «مهمانان» عید غدیر بر خلاف رسم سالانه، تردیدهای زیادی را دامن زده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates