06.11.2013

حضور دیپلمات‌های ایران و اسرائیل در کنفرانسی برای خلع سلاح اتمی

دویچه‌وله: دیپلمات‌هایی از ایران، اسرائیل و شماری از کشورهای عربی دو هفته پیش در سوئیس با یکدیگر دیدار کرده‌اند. محور این دیدار محرمانه برگزاری کنفرانسی در مورد منع سلاح اتمی در منطقه بوده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (۱۴ آبان/۵ نوامبر) به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشده، نوشت که دیدار میان دیپلمات‌های ایرانی، عرب و اسرائيلی روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر (۲۹ و ۳۰ مهر) در دهکده گلیون در نزدیکی شهر “مونترو” سوئیس برگزار شده است.

یک مقام اسرائیلی گفته است که نمایندگان حاضر در این نشست مواضع کشورهای خود را بیان کرده و اسرائیل هیچ ارتباط مستقیمی با هیئت ایرانی یا هیئت‌های عربی حاضر نداشته است.

موضوع این کنفرانس بررسی چشم‌اندازهای برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در مورد منع سلاح اتمی در خاورمیانه بوده است.

یک دیپلمات عرب به رویترز گفته است: «این‌که نمایندگان ایران و اسرائیل آنجا بودند، خود مسئله اصلی است.» این منبع آگاه بدون اشاره به جزئیات اضافه کرده که در این نشست نمایندگانی از سوی سازمان ملل متحد نیز حضور داشته‌اند.

یک دیپلمات دیگر به رویترز گفته است که حدود ۱۳ تا ۱۴ هیئت نمایندگی بر سر میز مذاکره حاضر بودند و یاکو لاجاوا، وزیر امور خارجه فنلاند نیز، به‌عنوان مسئول برنامه‌ریزی کنفرانس خاورمیانه، در میان حاضران بوده است. این دیپلمات مذاکرات مونترو را “سازنده” خوانده است.

این منبع آگاه همچنین از احتمال برگزاری نشستی مشابه در پایان ماه نوامبر خبر داده، هر چند اضافه کرده است که هنوز مشخص نیست چه کسانی در آن شرکت خواهند کرد.

در خاورمیانه اسرائيل تنها کشوری است که گمان می‌رود دارای سلاح اتمی باشد اما مقامات این کشور این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

“جلسه مقدماتی”

برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانسی بین‌المللی با هدف ایجاد خاورمیانه‌ای بدون سلاح اتمی و به همت روسیه، آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۱۰ مورد موافقت قرار گرفت‌. اما اندکی پیش از برگزاری این کنفرانس در سال ۲۰۱۲ واشنگتن اعلام کرد که تاریخ این کنفرانس به تعویق افتاده است. مقامات آمریکایی در آن زمان تاریخ جدیدی را مشخص نکردند.

یک دیپلمات اسرائیلی روز دوشنبه به رویترز گفت که نشست سوئیس در واقع یک “جلسه مقدماتی و عمدتا فنی” بوده است. این دیپلمات نیز تصریح کرد که در این نشست “هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی” میان نمایندگان اسرائیل با نمایندگان ایران و کشورهای عربی برقرار نشده است.

کشورهای غربی ایران را متهم به تولید مخفیانه سلاح هسته‌ای می‌کنند. مقامات ایرانی همواره این ادعا را رد کرده و هدف از برنامه هسته‌ای خود را “صلح‌آمیز” می‌دانند.

بخوانید: شش اصل پیشنهادی تحلیل‌گران آمریکایی برای مذاکره اتمی با ایران

مقامات اسرائیلی و آمریکایی فعالیت‌های اتمی ایران را به عنوان تهدید اصلی برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه عنوان می‌کنند و می‌گویند که ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات اتمی بدون ایجاد صلح پایدار میان اعراب و اسرائیل و اعمال محدودیت‌های قابل آزمایش بر برنامه هسته‌ای ایران ممکن نخواهد بود.

از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در ایران امیدها در غرب برای حل مناقشه هسته‌ای با ایران افزایش یافته است. دور دوم مذاکرات میان ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است روزهای ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در شهر ژنو برگزار شود.

در همین حال علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران از یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای سفر به تهران در روز ۲۰ آبان دعوت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates