07.11.2013

آمادگی آمریکا برای لغو مشروط برخی از تحریم­ها علیه ایران

دویچه‌وله: یک مقام ارشد دولت ایالات متحده می­گوید که آمریکا در ازای برداشتن گام نخست از سوی ایران، آمادگی دارد تحریم­ها را به صورت “محدود، موردی، موقتی و برگشت­پذیر” لغو کند. وی تعهد ایران به اقدامات­اش را شرط لغو تحریم­ها دانست.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در ژنو روز چهارشنبه (۶ نوامبر /۱۵ آبان) اعلام کرد که چنانچه ایران گام اول در اجرای تعهدات‌اش را بردارد و پیشروی برنامه اتمی خود را متوقف کند، آمریکا آماده است تحریم­ها علیه ایران را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، اشاره کرده است که لغو مشروط تحریم­ها به طور “موقتی و موردی” خواهد بود. وی در توضیح این تصمیم آمریکا می­گوید، قرار است تحریم­ها در مرحله نخست به مدت شش ماه لغو شوند و اگر ایران در این مدت به تعهدات خود عمل نکند، تحریم­ها بار دیگر از سرگرفته خواهند شد.

دور جدید مذاکرات هسته­ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه‌، چین و آلمان روزهای پنجشنبه و جمعه، ۱۶ و ۱۷ آبان (۷ و ۸ نوامبر) در ژنو برگزار خواهد شد. پیش­تر، دو طرف در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر در ژنو با یکدیگر گفت و گو کرده و فضای مذاکرات را “مثبت” ارزیابی کرده بودند.

گام اول از سوی ایران

به گفته­ی مقام ارشد دولت اوباما، کشورهای مذاکره کننده با ایران در این دور از گفت و گوها از ایران خواهند خواست، گام اول را برای رسیدن به توافق بردارد. وی در توضیح گام اول از سوی ایران گفت که کشورهای ۱+۵ از ایران می­خواهند، فعالیت‌های هسته­ای خود را تعلیق کند، تا راه برای دستیابی به توافقی نهایی هموار شود.

گام اول از اقدامات ایران همچنین در ارتباط با میزان غنی سازی اورانیوم، شمار سانتریفیوژهای نصب­شده و راه­اندازی شده، ذخایر مواد هسته‌ای و همچنین نظارت بین‌المللی بر فعالیت­های هسته­ای ایران خواهد بود.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

این مقام آمریکایی همچنین گفت: «آنچه ما به دنبال آن هستیم، گامی اولیه و توافقی ابتدایی است که طی آن معلوم شود پیشرفت اتمی ایران متوقف شده است.»

مقام بلندپایه دولت آمریکا با اشاره به تلاش کاخ سفید برای به تعویق انداختن تصویب دور تازه­ای از تحریم­های این کشور از سوی کنگره آمریکا گفت که این امر به دلیل تقویت موضع آمریکا در مذاکرات و برای دستیابی به توافق با ایران صورت گرفته است. وی همچنین تاکید کرد که برای نخستین بار به نظر می­رسد ایران نه برای خرید وقت بلکه برای رسیدن به هدف مذاکره می­کند. (بیشتر بخوانید: نتانیاهو در دیدار با جان کری خواستار تشدید تحریم ایران شد)

ابراز امیدواری مقام­های ایرانی برای دستیابی به توافق

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره کننده هسته­ای می­گوید، در مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه در ژنو امکان توافق بر سر چارچوب کاری برای حل مسئله هسته­ای وجود دارد.

وزیر خارجه ایران در گفت و گو با شبکه خبری “فرانس ۲۴” تاکید کرد که چنانچه ایران نتواند گام­های نهایی را در این دور از مذاکرات بردارد این کار را در دور بعدی گفت و گوها انجام خواهد داد. به گفته­ی ظریف: «شکست در رسیدن به توافق در ژنو یک فاجعه نخواهد بود.»

وزیر خارجه ایران، در عین حال به “فرانس ۲۴” گفت: «من معتقدم کارهای زیادی باید انجام بگیرد. ما تا حدودی پیشرفت داشته‌ایم، اما در ایران بی‌اعتمادی عمیقی درباره نگرش، رفتار و رویکرد برخی از اعضای گروه ۱+ ۵ وجود دارد.»

از سوی دیگر، خبرگزاری­های ایران از قول عباس عراقچی، یکی از اعضای تیم مذاکره­کننده هسته­ای ایران نقل کرده­اند که دور جدید مذاکرات هسته‌ای وارد محتوا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاون حقوقی و بین­المللی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به پیشرفت در مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه در ژنو اعلام کرد: «مذاکرات ژنو محکی برای سنجش گروه ۵+۱ است و در این مذاکرات میزان اراده سیاسی آنها برای رسیدن به راه حل در بوته آزمایش قرار می­گیرد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates