07.11.2013

نظرسنجی گالوپ: اکثر ایرانیان همچنان آمریکا را بابت فشار تحریم‌ها مقصر می‌دانند

بی‌بی‌سی: طبق گزارش تازه موسسه نظرسنجی گالوپ، اکثر ایرانیان همچنان آمریکا را بابت این تحریم‌ها مقصر می‌دانند و می‌گویند در زندگی شخصی خود از تحریم‌های بین‌المللی لطمه دیده‌اند.
همچون نظرسنجی مشابه قبلی، اغلب پاسخ‌دهندگان با ادامه برنامه هسته‌ای ایران موافق بوده‌اند.

در این نظرسنجی که با تماس‌های تلفنی صورت گرفته، ۸۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تحریم‌های بین‌المللی به شرایط زندگی و معاش آنها لطمه زده است. نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که این ضربه “عمده” بوده‌ است.

در عین حال ۱۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند تحریم‌ها هیچ تاثیری بر زندگی آنان نگذاشته است.

موسسه گالوپ در فوریه ۲۰۱۳، بهمن ۱۳۹۱ نیز نتایج یک نظرسنجی را کلیک که نتایج آن عمدتا مشابه نتایج اعلام‌شده اخیر بود منتشر کرد.

گزارش جدید که روز ‌۱۵ آبان، ۶ نوامبر،‌ منتشر شده، بر اساس نظرسنجی در سه سال گذشته و با تماس با ۴٬۵۰۷ نفر از شهروندان ایرانی بالای ۱۵ سال تهیه شده است.

گالوپ که از موسسات معتبر فعال در نظرسنجی در جهان است، می‌گوید این نظرسنجی درباره ایران تا ۹۵ درصد، قابل‌تعمیم به کلیت جامعه ایران است.

‘حمایت’ از برنامه هسته‌ای

حسین باستانی، بی‌بی‌سی

به نظر می‌رسد نتایج نظرسنجی‌های تلفنی راجع به موضوعات “بسیار حساس” در کشورهایی چون ایران، به دلایلی مشخص ممکن است با ترکیب دیدگاه‌های واقعی شهروندان، به‌کلی متفاوت باشد.

اگر تلفن منزل یک شهروند ایرانی، مثلا یک زن خانه‌دار، زنگ بزند و در سوی دیگر خط، فردی بگوید که از خارج از کشور تماس می‌گیرد و می‌خواهد نظر او را در مورد برنامه هسته ای ایران – که از چند سال پیش یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای حکومت ایران بوده – بداند، از او انتظار چه پاسخی را می‌توان داشت؟ در صورتی که مثلا این شهروند مایل نباشد که هزینه‌های اقصادی برنامه هسته‌ای و تحریم‌های مرتبط با آن بر خانواده‌اش سنگینی کند، تا چه حد می‌توان انتظار داشت که به‌صراحت این نظر را در گفت‌وگو با فرد ناشناسی که می‌گوید از خارج زنگ می‌زند بیان کند؟

این پرسش، به ویژه از آنجا اهمیت می‌یابد که ظاهرا در ایران، این تصور در میان بسیاری از شهروندان وجود دارد که ممکن است آن‌چه در جریان مکالمات تلفنی و خصوصی بیان می‌شود، شنوندگان ناشناسی هم داشته باشد و در آینده، باعث تبعات ناخواسته شود.

با وجود ملموس‌بودن فشار تحریم‌ها برای اغلب ایرانیان، ۶۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تهران باید با وجود تمامی تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد.

علاوه بر این ۳۴ درصد نیز گفته‌اند که اگر برنامه هسته‌ای ایران برای مقاصد نظامی به کار برود هم از آن پشتیبانی می‌کنند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای واداشتن ایران به توقف فعالیت هسته‌ای، تحریم‌های وسیع یک‌جانبه‌ای علیه نظام بانکی و صنعت نفت و گاز ایران اجرا کرده‌اند.

آنان ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای‌اش احتمالا مقاصد نظامی دارد ولی تهران این اتهام را همواره رد کرده است.

گزارش اخیر گالوپ در زمانی منتشر می‌شود که مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ در جریان است و این گمان مطرح شده است که در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران، برخی از تحریم‌های بین‌المللی هم سبک شود.

‘مقصر’ تحریم‌ها

از میان پاسخ‌دهندگان، ۴۶ درصد گفته‌اند آمریکا را عامل تحریم‌های فعلی علیه ایران می‌دانند. در همین حال ۱۳ درصد گفته‌اند حکومت ایران، خود در این باره مقصر است.

پس از آن، ۹ درصد از مردم ایران، اسرائیل را درباره تحریم‌ها مقصر شمرده‌اند. سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی هریک با ۶ درصد، در رده آخر هستند.

در این میان ۱۶ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند که نمی‌دانند مسئول اصلی تحریم‌ها کیست یا پاسخی در این باره نداده‌اند. ۴ درصد هم گفته‌اند مسئول تحریم‌ها در میان گزینه‌های پرسیده‌شده نیست یا “هیچ‌کس مسئول این تحریم‌ها نیست”.

در دو سالی که از اعمال تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا علیه ایران می‌گذرد، مقامات مختلف جمهوری اسلامی درباره تاثیر این تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

رهبر ایران نیز که همواره این اقدامات غرب را بی‌اثر خوانده، این تحریم‌ها را “وحشیانه” بر شمرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در انتخابات خرداد ۹۲ که پیروز آن شد، از جمله در شعارهایش به لزوم رفع تحریم‌ها علیه کشور اشاره کرده و گفته بود: “سانتریفیوژها باید بچرخند اما چرخ مملکت هم باید بچرخد.”

گزیده نتایج نظرسنجی گالوپ

تحریم‌ها چه‌قدر بر زندگی ایرانیان موثر بوده؟ زیاد تا حدی اصلا نمی‌دانم
۶۲% ۲۸% ۷% ۴%
تحریم‌ها چه قدر بر زندگی شما موثر بوده؟ زیاد تا حدی اصلا نمی‌دانم
۵۰% ۳۵% ۱۲% ۲%
با توجه به ابعاد تحریم برنامه هسته‌ای ادامه یابد؟ بله نظامی غیرنظامی
۶۸% ۳۴% ۵۶%
چه کسی را بابت تحریم‌ها مسئول می‌دانید؟ آمریکا حکومت ایران اسرائیل سازمان ملل
۴۶% ۱۳% ٩% ۶%

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates