11.11.2013

کری: در مذاکره با ایران کور یا احمق نیستیم

بی‌بی‌سی: وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که “هیچ مغایرتی” میان اقدامات دولت باراک اوباما و تعهدات این کشور به اسرائیل وجود ندارد

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهار نگرانی نخست وزیر اسرائیل در مورد توافق احتمالی غرب با ایران، گفته است که ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای با ایران “کور” یا “احمق” نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده که “هیچ مغایرتی” میان اقدامات دولت باراک اوباما و تعهدات این کشور به اسرائیل وجود ندارد.

آقای کری این سخنان را در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا و پس از مذاکرات سه روزه گروه ۱+۵ با ایران در ژنو بیان کرد.

بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضمن ابراز نارضایتی از نشست ژنو گفته بود که از هر تلاشی برای جلوگیری از دستیابی به” توافقی بد” میان ایران و قدرت های جهان استفاده خواهد کرد.

او توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی را “اشتباهی تاریخی” توصیف کرده و گفته بود که ایران به “معامله قرن” دست یافته است.

اما آقای کری گفته است که آقای نتانیاهو دقیقا از شرایط توافق با ایران آگاه نیست “چون ما هنوز به این توافق دست نیافته ایم”.

وزیر امور خارجه آمریکا به ان بی سی گفت: “برخی از توانمندترین کارشناسان در دولت آمریکا که سالهای زیادی درگیر مسائل ایران و تسلیحات هسته ای بوده اند در این مذاکرات دخیل هستند.”
هادی نیلی، بی بی سی، واشنگتن

وزیر امور خارجه آمریکا پس از پایان دور اخیر مذاکرات در ژنو، همچنان تاکید دارد که برای رسیدن به توافق با ایران، اهتمام داشته و مصمم بوده است.

گذشته از اظهارنظرهای متعدد جان کری و همکارانش، نشانه‌هایی هم از این جدیت وجود داشته است.

یکی از خبرنگارانی که از واشنگتن عازم ژنو شده بود به من گفت روز شنبه و زمانی که دیگر خوش‌بینی‌ها درباره امکان رسیدن به توافق فروکش کرده بود، یکی از مقامات آمریکایی حاضر در مذاکرات به برخی از خبرنگاران آمریکایی پیام داده بود که همچنان به جوش‌خوردن این توافق امیدوار است و خبرنگاران، گوش‌به‌زنگ آن باشند.

شاید عزم از پیش اعلام‌شده کنگره ایالات متحده برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، انگیزه بیشتری به دولت آمریکا داده بود که تکلیف توافق اولیه را در همین دور از مذاکرات روشن کند؛ که در نهایت چنین نشد.

او تاکید کرد که “ما کور نیستیم و فکر نمی کنم که احمق هم باشیم.”

نشست سه روزه گروه ۱+۵ و ایران روز گذشته پس از چندین دور گفتگوهای فشرده بدون دستیابی به نتیجه قطعی پایان یافت.

قرار است دور بعدی این مذاکرات در ۲۰ نوامبر برگزار شود.

آقای کری با اشاره به این که آمریکا به دستیابی بر “توافقی خوب” تاکید دارد، گفت که در غیر این صورت توافقی در کار نخواهد بود.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا به همین دلیل است که مذاکرات چند روز گذشته به توافق منجر نشد.

به نظر می رسد که این سخنان آقای کری در پاسخ به ابراز نگرانی مقامات اسرائیل بیان شده باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates