13.11.2013

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: رابطه ایران و آمریکا نمی‌تواند تا ابد قطع بماند

دیگربان: اسدالله عسگراولادی٬ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته که رابطه ایران و آمریکا نمی‌تواند برای «دراز مدت» قطع بماند و ایران با چین درباره وصول طلب ۲۲ میلیارد دلاری‌اش «اتمام حجت» کرده است.

آقای عسگراولادی روز چهارشنبه (۲۲ آبان) به خبرگزاری مهر گفته جمهوری اسلامی از آنجا که نمی‌توانست «اخم غربی‌ها را تحمل» کند٬ به‌ ناچار با روسیه و چین رابطه برقرار کرد.

وی افزوده است: «ما با مشاهده لبخند آن‌ها {چین و روسیه} و اخم غربی‌ها ناچار آن لبخند را پذیرفتیم، حال آنکه می‌دانستیم آن‌ها با آن لبخند در دراز مدت به دنبال منفعت خود هستند.»

عسگراولادی اضافه کرده «روسیه طی دو قرن گذشته منفعت خود را خواسته و به فکر ما نیست، اما در شرایط بین‌المللی خاص لبخند آن‌ها را پذیرا شدیم و شرایط چین نیز به همین صورت است.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین گفته در سفری که به همراه علی لاریجانی به چین داشته با مقام‌های این کشور درباره پرداخت بدهی ۲۲ میلیارد دلاری ایران «اتمام حجت» شده است.

وی اظهار کرده است: «ما صراحتاَ به آن‌ها گفتیم که شما باید کاری کنید که با لبخند او {غرب}، لبخند تو {چین} را پس ندهیم؛ خرید و فروش و تجارت در طوفان‌های سیاسی زود به هوا می‌رود و ما دیگر خریدار کالاهای شما نیستیم.»

اسد‌الله عسگراولادی چندی پیش به همراه هیات همراه علی لاریجانی٬ رئیس مجلس برای طلب وصول ۲۲ میلیارد دلاری ایران از چین به این کشور سفر کرده بود.

براساس گزارش‌های منتشر شده٬ مقام‌های چینی پس از این سفر گفته‌اند طلب ایران را به صورت سرمایه‌گذاری در این کشور پرداخت خواهد کرد که این مسئله با انتقاد‌هایی نیز مواجه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در بخش دیگری از این گفتگو اعلام کرده براساس نظر روح‌الله خمینی٬ رابطه ایران و آمریکا نمی‌تواند تا «قیامت» قطع باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates