17.11.2013

“امتیازگیری با سلاح تحریم”؛ اتهام ایران به اتحادیه اروپا

دویچه‌وله: انتشار خبر تصمیم اتحادیه اروپا درباره ادامه اعمال تحریم‌ها علیه هفت بانک و چند شرکت ایرانی با واکنش‌های انتقادی زیادی در رسانه‌های ایران روبرو شده است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) روز شنبه (۲۵ آبان ۹۲/ ۱۶ نوامبر) مدعی شد این اقدام اتحادیه اروپا با هدف “تقابل با واشنگتن” و “امتیاز گرفتن از تهران” انجام شده است.

خبرگزاری ایرنا نوشت: «اتحادیه اروپا به‌رغم تلاش آمریکا و برخی قدرت غربی برای توافق با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای، بار دیگر سیاست نخ‌نما و شناخته شده‌ی “چماق و هویچ” را در پیش گرفته و با سلاح زنگ‌زده تحریم درصدد امتیاز گرفتن از تهران و تقابل با واشنگتن است.»

فرانسه متهم به هم‌سویی با اسرائیل

مطابق برخی گزارش‌ها دور قبلی مذاکرات هسته‌ای در ژنو (هفتم تا نهم نوامبر) به دلیل مخالفت فرانسه با پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که ایران و آمریکا تهیه کرده‌بودند بی‌نتیجه خاتمه یافت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود این توافق‌نامه به این جهت به امضا نرسید که ایران در آن “شرایط خاص” قادر به پذیرش آن نبود. وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف این ادعا را تکذیب کرده و تلویحا فرانسه را مقصر می‌داند.

به رغم این اختلاف‌ن،نظرها ارگان رسمی دولت یازدهم مسئولیت دست نیافتن به توافق را تنها متوجه کشورهای اروپایی می‌کند و به طور مشخص فرانسه را به “هم‌سویی با سیاست‌های اسرائیل” متهم کرده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از “برخی تحلیلگران” نوشت: «مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا این نگرانی را در اتحادیه اروپا به‌وجود آورده است که وزن این کشورها در مذاکرات هسته‌ای کاهش یافته و از امتیازات پیش‌بینی شده در قبال توافق محروم خواهند شد.»

«عجله ایران و آمریکا»

قرار است دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ (روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان) در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۲۹ و ۳۰ آبان) در ژنو سوئیس برگزار شود.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه
به نوشته‌ی ایرنا، پیش از پایان دور قبلی مذاکرات “تمام رسانه‌ها و محافل سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که در این دور از مذاکرات طرفین به یک توافق بزرگ و قابل توجه دست خواهند یافت، اما با زیاده خواهی‌های لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در سومین روز مذاکرات ناگهان صفحه شطرنج بازی تغییر کرد و مذاکره‌کنندگان آچمز شدند”.

خبرگزاری ایرنا در ادامه نوشت: «برخی تحلیلگران معتقدند که آنچه که از دیپلمات‌های فرانسوی و آلمانی شنیده می‌شود و سیاستمدارانی که با مذاکره‌کنندگان ارتباط دارند، حکایت از آن دارد که علت و اشکال پیش آمده این است که ایران و آمریکا در تهیه متن توافقنامه عجله کردند. قرار بود این توافقنامه توسط گروه ۱+۵ به امضا برسد.»

دو ماه فرصت به مذاکرات

ارگان رسمی دولت با اشاره به گزارش‌های روز جمعه، ۲۴ آبان، درباره تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر بازگرداندن تحریم بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی، خاطرنشان کرد که این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا معتقدند “افزایش فشار به ایران می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد”.

سنای آمریکا در صدد است تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان به نمایندگان کنگره هشدار داده، تصویب تحریم‌های جدید و ایجاد مانع برای حل اختلاف‌ها از طریق مذاکره می‌تواند ایالات متحده آمریکا را به سمت گزینه‌ی عملیات نظامی سوق دهد.

نمایندگان کنگره توافق کرده‌اند دو ماه دیگر به مذاکرات هسته‌ای فرصت دهند و تحریم‌های جدید در صورتی اعمال شود که ایران خواسته‌های اصلی غرب را برای توقف کامل فعالیت‌هایی که می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای منجر شوند نپذیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates