24.11.2013

ابراز نگرانی شدید میلیاردر سعودی درباره ایران

بی‌بی‌سی: این چهره ثروتمند سعودی گفته است اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، رهبران عرب به طور علنی آن را محکوم می‌کنند ولی در خفا بابت آن خوشحال می‌شوند

شاهزاده ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود، میلیاردر سعودی و یکی از چهره‌های بانفوذ عربستان، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ ابراز نگرانی کرده و گفته است که “خطر ایران، از خطر اسرائیل بیشتر است.”

امیر ولید بن طلال که به او لقب بانفوذترین فرد در جهان عرب را هم داده‌اند، درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفته که ایران دارد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را “بازی می‌دهد”.

پیش از این گزارش‌های متعددی از نارضایتی عربستان سعودی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و احتمال دست‌یابی به یک توافق در این باره، منتشر شده بود.

این شاهزاده سعودی که سهام‌دار تلویزیون خبری فاکس و توییتر است، گفته که ایران به طور تاریخی، تهدیدی برای کشورهای عربی بوده است.

امیر ولید در این باره به سابقه “امپراتوری ایران” اشاره کرده که به گفته او “دشمن مسلمانان سنی” بوده است.

او گفته است اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، رهبران عرب به طور علنی آن را محکوم می‌کنند ولی در خفا بابت آن خوشحال می‌شوند.

امیر ولید بن طلال گفته است ایران از توافق هسته‌ای احتمالی نفع می‌برد. او هشدار داده است که نباید تحریم‌ها علیه ایران سبک شوند.

هرچند این شاهزاده سعودی، پیشتر نیز مواضع مشابهی علیه ایران داشته، ولی با توجه به گزارش‌های دیگر در هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد این موضع در جهان عرب منحصر به او باشد.

یک ماه پیش نیز گزارش شد که رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی از قصد این کشور برای دور شدن از آمریکا در زمینه سیاست خارجی خبر داده است.

آن‌زمان به گزارش خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، امیر بندر بن سلطان ابراز تاسف کرده بود که “واشنگتن و تهران به هم نزدیک می‌شوند”.

نگرانی عربستان از برنامه هسته‌ای ایران آن‌قدر جدی است که برخی ناظران، از تلاش‌های ریاض و لابی‌های نزدیک به آن در واشنگتن برای سخت‌تر کردن مذاکرات هسته‌ای برای ایران خبر داده‌اند.

اختلافات بین ایران و عربستان از جمله در سوریه بروز بیشتری دارد که هریک، دیگری را به شعله‌ورترکردن درگیری‌ها متهم می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates