27.11.2013

اسماعیل کوثری: به رفسنجانی گفتم اگر سپاه نبود مردم فائزه را کشته بودند

بی‌بی‌سی: به گفته اسماعیل کوثری، اکبر هاشمی رفسنجانی بازداشت دخترش را اقدامی برای “تحت فشار” قرار دادن خود دانسته بود

اسماعیل کوثری از فرماندهان سابق سپاه و نماینده مجلس ایران می‌گوید که در جریان اعترضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، به اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است که “مردم” می‌خواستند فائزه هاشمی را در هنگام حضورش در محل یکی از اعتراضات خیابانی بکشند.

آقای کوثری اظهار داشته که در جریان دیداری با آقای رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به او گفته که “اگر بچه‌های سپاه نبودند مردم فائزه را در خیابان آزادی می‌کشتند”.

این نماینده مجلس ایران در کلیک مصاحبه ای تفصیلی با خبرگزاری فارس که امروز سه شنبه ۵ آذر (۲۶ نوامبر) منتشر شد، به نقل دیدگاه های خود و جزئیاتی از گفتگوهای مسئولان حکومتی ایران در دوران بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم پرداخته که برخی از آنها، برای اولین بار بیان شده است.

وی در ادامه نقل قول خود از جریانات دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۸ گفته که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازداشت دخترش را اقدامی برای “تحت فشار” قرار دادن خود دانسته بود.

فائزه هاشمی در دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش، از حامیان معترضان به نتایج انتخابات بود و در معرض برخوردهایی از جمله بازداشت کوتاه مدت، محاکمه و زندان شش ماهه قرار گرفت.

‘رهبر از احمدی نژاد پرسید: مجتهد هستید؟’

اسماعیل کوثری در بخشی دیگر از مصاحبه خود با فارس به نقل خبری راجع به دیدار محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای در فروردین ماه ۱۳۹۰ پرداخته که پس از برکناری حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات صورت گرفته است.

به گفته آقای کوثری در جریان آن دیدار، آقای احمدی نژاد دلیل برکناری آقای مصلحی را اجرا نکردن خواست های رئیس جمهور دانسته و در پاسخ، رهبر ایران گفته: “اشکالی ندارد و این از اختیارات‌ شماست، اما یک نفر را به جای ایشان معرفی می‌کردید و بعد هم مشکل حل می‌شد”.

این نماینده مجلس افزوده است: “آقای احمدی‌نژاد در پاسخ گفته بود من خودم سه ماه هستم، مقام معظم رهبری هم به ایشان گفته بود، شما مجتهد هستید؟… رهبری فرمودند حالا که مجتهد نیستید و کسی را هم معرفی نکردید، آقای مصلحی باید بماند.”

طبق قوانین ایران، وزیر اطلاعات باید حتما دارای درجه “اجتهاد” باشد که مرحله ای بالا از تحصیلات دینی در مذهب شیعه است.

در پی تلاش ناموفق محمود احمدی نژاد برای برکناری وزیر اطلاعات خود در اواخر فروردین ۱۳۹۰، وی به مدت ۱۱ روز از حضور بر سر کار خودداری کرد که به ماجرای “قهر ۱۱ روزه” مشهور شد.

اسماعیل کوثری در اشاره ای دیگر به وقایع آن زمان گفته که شب روز یازدهم خانه نشینی محمود احمدی نژاد، ۱۰ نماینده مجلس به دیدن او رفته و صحبت هایی کرده اند که به حضور روز بعد رئیس جمهور وقت بر سر کار انجامیده است.

آقای کوثری توضیح بیشتری راجع به صحبت های ردوبدل شده میان نمایندگان و آقای احمدی نژاد نداده است.

روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، همزمان با پایان خانه نشینی رئیس دولت دهم، موسی غضنفر‌آبادی یکی از نمایندگان مجلس خبر داده بود که شب قبل از آن، در دیدار عده ای نمایندگان با آقای احمدی نژاد راجع به “احتمال طرح عدم کفایت رئیس جمهوری در مجلس” صحبت شده است.

‘اسناد فرماندهان سپاه در مورد تقلب’

در ادامه مصاحبه اسماعیل کوثری، خبرگزاری فارس نظر او را در باره این گفته علی مطهری نماینده تهران پرسیده که “فرمانده‌هان سپاه اسنادی دارند مبنی بر اینکه در انتخابات تقلب شده است”.

آقای کوثری وجود چنین اسنادی را تکذیب کرده و گفته اگر چنین اظهاراتی بیان شده و مسئولان سپاه پاسداران از آن مطلع می شدند، نسبت به آن واکنش نشان می دادند.

ظاهرا اشاره خبرنگار فارس، به مصاحبه سه هفته پیش علی مطهری با این خبرگزاری بوده که در جریان آن گفته بود: “ما الان افرادی داریم که می‌گویند حاضر هستیم حرف بزنیم و اسناد کافی هم در اختیار داریم. از جمله حرفهای برخی فرماندهان سپاه که برنامه این بود که قطعاً آقای احمدی‌نژاد انتخاب شود و می‌گویند در هر دادگاهی ثابت می‌کنیم که تقلب شده است.”

در کلیک متن منتشر شده در خبرگزاری فارس از اظهارات سه هفته پیش علی مطهری، این جمله که “فرمانده‌هان سپاه اسنادی دارند مبنی بر اینکه در انتخابات تقلب شده است” به چشم نمی خورد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates