27.11.2013

بشتابید که آخوند چوب زده به اموال ایران: ناتالی گوله، سناتور فرانسوی و عضو کمیسیون امور خارجه سنا: امضای این توافق می‌تواند برای فرانسه هم نعمتی باشد

رادیوفرانسه: به دنبال لغو پاره ای از تحریم‌ها و از جمله در زمینه صنعت خودروی ایران در پی توافقی که روز یکشنبه بین ایران و گروه ١+٥ انجام گرفت، ارزش سهام شرکت‌های اتومبیل سازی “پژو” و “رنو” در بورس پاریس به این دلیل و همچنین تأثیر این توافق بر بهای نفت و موفقیت “وال استریت” افزایش یافت.
گفتگو با Nathalie Goulet ، سناتور فرانسوی و عضو کمیسیون امور خارجه سنا
گوش کنید (07:15)

از خانم ناتالی گوله*- سناتور فرانسوی و عضو کمیسیون امور خارجه سنا، پرسیدم چرا فرانسه که در شرایط اقتصادی دشواری قرار دارد، به جای پیشی گرفتن از آمریکا، از آن پیروی کرد؟ زیرا آمریکا خیلی زود درک کرد که لغو تحریم ها می تواند از ورای اقتصاد، به پیاده کردن هدف‌های سیاسی دولت این کشور در درون و برون آن کمک کند.

ناتالی گوله: چند پاسخ به این پرسش وجود دارد. نخست این که وزیر امور خارجه فرانسه- لوران فابیوس، خیلی ایران را دوست ندارد. ما گزینه‌های او را در گذشته دیدیم و آنها را می شناسیم. او همواره نسبت به ایران بد گمان بوده.

دومین نکته مسئله تقویم است. تقویم بدین دلیل که فرانسوآ هولاند- رئیس جمهوری فرانسه، می بایست چند روز پس از نشست، به اسرائیل سفر کند و احتمالأ تقویم سیاسی رئیس جمهوری مانع از امضای این توافق شده چون می خواست به اسرائیل نشان دهد که در برابر ایران ایستادگی می کند. او می خواست بدین ترتیب سفری پیروزمندانه به این کشور داشته باشد.

سومین دلیل، به باور من روابط تنگاتنگ فرانسه با کشورهای خلیج فارس است. بنابراین، این توافق پانزده روز پیش امضاء نشد و خوشبختانه این توافق که من از آن بسیار استقبال می کنم و امضأ نشدنش من و شماری را ناامید کرده بود، سرانجام هفته پیش به امضا رسید.

پرسش: برای ایرانیان این توافق شش ماهه و کاهش برخی از تحریم‌ها به مثابه نفسی تازه یا اکسیژنی برای اقتصاد کشورشان به شمار می آید، آیا علیرغم این که شرکت “توتال” محتاطانه با این خبر برخورد کرد، می توان گفت که برای فرانسه هم نفسی تازه به شمار می آید؟

ناتالی گوله: بله، امضای این توافق می تواند برای فرانسه هم نعمتی باشد چون همه کسانی که تهران را می شناسند می دانند که در هیچ کشوری درجهان به این اندازه ماشین های “پژو” و “رنو” در گردش نبوده است. مردم ایران خواستار کالاهای فرانسوی هستند و بازار ایران هم بازاری بی نهایت بزرگ است. من نمی دانم آیا شنوندگان شما می توانند تصور کنند که ناگهان کشوری با این همه منابع طبیعی که بیش از سی سال در تحریم است، درهای خود را به روی بازارهای اقتصادی جهان بگشاید، چه معنائی دارد؟ این یک معحزه است. مانند این است که گنج و یا سرزمینی بکر را کشف کنیم. این برای جهان بازرگانی، یک خبر مهم است، به ویژه این که ایران به همه چیز نیاز دارد. این کشور پر است از مردم تحصیل کرده و پرابتکار و امکانات انسانی و این تازگی ندارد. لغو بخشی از این تحریم ها در گام نخست، به ایران امکان خواهد داد نفسی بکشد و این بسیار مهم است.

اما از نظر بازارهای بین المللی دیدیم که چگونه آمریکا منافع خود را در نظر گرفت و “جنرال موتورز”، “کارگیل ” و شماری شرکت های دیگر آمریکائی در ایران ماندند. با بستن شتاب زده کارحانه “پژو” و به ویژه با در نظر گرفتن وضع اقتصادی آن، این شرکت بسیار زیان کرد، چون ایران بازار بزرگی برای شرکت “پژو” بود. از همین رو “رنو” کارخانه خود را کاملأ تعطیل نکرد و کار خوبی کرد؛ چون می تواند فعالیت خود را از سرگیرد.

نباید فراموش کرد که وقتی “پژو” را ناچار به بستن درهایش کردند، “جنرال موتورز” در ایران مستقر شد. فکر می کنم که ما با اوضاع جالبی روبرو خواهیم شد؛ یعنی کسانی که به ایران توجهی نداشتند، بار دیگر به آن توجه خواهند کرد وخواهید دید که غافل شدگان، همه از راه خواهند رسید تا با ایران داد وستد کنند و این خبر بسیار خوبی است.

پرسش: در گذشته ما شاهد این بودیم که فروش بخشی از یک شرکت تولید کننده مرغ را به ایران ممنوع ساختند، در حالی که چند روز پیش عربستان سعودی توانست اجازه خرید بخشی از یک شرکت دیگر تولید مرغ به نام “دو” را به دست بیاورد. در حالی که آن فروش باعث می شد که ایران مرغ ارزان تری داشته باشند و کارگران فرانسوی هم از بیکاری نجات یابند.

ناتالی گوله: به هررو در حقوق بین الملل قواعد دوگانه تازگی ندارد. بدین معنا که با ایران بسیار سخت گیرانه رفتار می‌کنند اما به اسرائیل که سرزمین‌های فلسطینی را علیرغم همه قطعنامه‌های صادر شده اشغال می کند، چندان کاری ندارند. نسبت به عربستان سعودی هم هیچ سخت گیری وجود ندارد چون از ما یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون یورو سلاح می خرد . سیاست بین المللی پر از دو روئی است و شما هیچ کاری نمی توانید بکنید.

پرسش: خانم گوله، آیا فرانسه خواهد توانست، علیرغم سیاست های سختگیرانه‌ای که طی ماه‌های گذشته به ایران اعمال کرده، بار دیگر در کوتاه و یا دراز مدت، مخاطبی مناسب برای ایران باشد؟

ناتالی گوله: من فکر می کنم که خرد بار دیگر حرف آخر را خواهد زد. امروز فرانسه نقش شیطان کوچک را ایفا می کند و من که همه روزه با ایرانیان در تماس هستم آن را می بینم. من بر این باورم که فرانسه بهای بزرگی برای بداخلاقی وزیر امور خارجه و استراتژی چند روز اخیرش خواهد داد. اما امیدوارم که ایرانیان به ما زیاد سخت نگیرند. آنچه مسلم است باید بردبار بود چون به تصویر ایران طی سال‌های اخیر به دلیل تندروی‌های حکومت احمدی نژاد آنچنان خدشه وارد شده که به بیش از ٦ ماه وقت برای بازگشت اعتماد نیاز است.

من از این توافق خوشحالم، اما باید ٦ ماه صبر کرد تا توافق دائمی به امضا برسد و پس از آن است که اعتماد برقرار خواهد شد. من فکر می کنم که فرانسه می بایست طی این ٦ ماه همه تلاش خود را برای زودون خاطره مشکلی که “فابیوس” پانزده روز پیش به دلایل گوناگون به وجود آورد به کار بندد. طی این ٦ ماه، پرزیدنت روحانی خواهد توانست سیاست بسیار خوب خود را که باعث پیروزی‌اش شد پیاده کند؛ چون به هر حال روحانی دارد به قول‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند. او گفت من به تحریم‌ها پایان خواهم داد، من ایران را از سیاست «صندلی خالی» بیرون خواهم کشید وایران را به جامعه جهانی باز خواهم گرداند و این درست همان کاری است که انجام می دهد.

گفتنی است که شرکت خودروسازی پژو در سال ٢٠١١ یعنی پیش از اجرای تحریم‌ها، ٤٥٨هزار دستگاه از محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده بود؛ ایران در آن سال دومین بازار بزرگ “پژو” در جهان پس از فرانسه شناخته می شد. بدین ترتیب “پژو” نزدیک به ١٠ میلیون یورو کاهش درآمد در ماه پیدا کرد. “رنو” نیز در سال ٢٠١٢ بالغ بر ١٠٠هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند. در پی وضع تحریم‌ها، شرکت خودروسازی “رنو” در نیمه نخست سال جاری میلادی، ٥١٢ میلیون یورو زیان دیده است.

***

از سوی دیگر، محمدابراهیم امین- رئیس کل بیمه مرکزی ایران، از لغو کلیه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه پوشش‌های بیمه‌ای برای نفت خام و فرآورده‌های آن خبر داد به گزارش ایلنا، رئیس کل بیمه مرکزی اظهارداشت: بیمه مركزی ضمن استقبال از رفع بخشی از تحریم‌های بیمه‌ای، به شركت‌های كشتیرانی و مالكان شناورهای ایرانی، توصیه می‌كند با توجه به ظرفیت مناسبت صنعت بیمه كشور برای ارایه پوشش‌های مسئولیت و حمل و نقل نفت و پتروشیمی، اخذ پوشش های بیمه از بازار داخلی بیمه كشور را ادامه دهند تا ظرفیت و پتانسیل‌های صنعت بیمه ایران كه در پی این تحریم‌ها ایجاد شده بود از بین نرود

امین افزود: صنعت بیمه كشور در صورت لزوم از مشاركت بیمه گران خارجی در این پوشش‌ها نیز استقبال می‌كند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates