28.11.2013

مکالمه تلفنی اسد و روحانی دوماه پیش از کنفرانس سوریه

دویچه‌وله: بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز چهارشنبه ششم آذر (۲۷ نوامبر) با حسن روحانی رئيس جمهوری ایران مکالمه‌ای تلفنی داشت. اسد در این گفت‌وگو موفقیت ایران در مذاکرات ژنو را تبریک گفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ششم آذر (۲۷ نوامبر) تلفنی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت‌وگو کرد. آقای روحانی در این مکاامه تلفنی که از سوی بشار اسد انجام شده بود، تاکید کرد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.

رئیس جمهور ایران استقرار ثبات و صلح در سوریه را هدف جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد که تروریسم و افراطی‌گری تهدیدی نه تنها برای سوریه بلکه برای کل منطقه است.

حسن روحانی همچنین ابراز خوشحالی کرد که دولت سوریه با پذیرش پیشنهاد تحویل سلاح‌های شیمیایی و عمل به کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، جلوی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را گرفته است.

بشار اسد رئيس جمهوری سوریه در این مکالمه تلفنی موفقیت ایران در مذاکرات ژنو را به حسن روحانی تبریک گفت. وی اظهار داشت که این یک موفقیت و پیروزی برای تمامی کشورهای در حال توسعه است و ایران با این اقدام خود حقوق این کشورها را نیز حفظ کرده است.

رئیس جمهوری سوریه کشته شدن چند تن از اتباع ایرانی در انفجار بمب مقابل سفارت ایران در بیروت را نیز به روحانی تسلیت گفت. وی همچنین از تلاش‌های ایران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تشکر کرد.

کنفرانس سوریه در ژنو

۲۲ ژانویه (دوم بهمن) قرار است کنفرانسی بین طرف‌های درگیر در سوریه در ژنو برگزار شود. ائتلاف ملی سوریه اعلام کرده که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. ارتش آزاد سوریه اما اعلام کرده که این کنفرانس را تحریم خواهد کرد. فرمانده این ارتش گفته نیروهایش نه در حین کنفرانس و نه بعد از آن نبرد را رها نخواهند کرد.

درباره هدف کنفرانس ژنو، برداشت‌های گوناگونی بین گروه‌های درگیر وجود دارد. نیروهای اپوزیسیون هدف این کنفرانس را تشکیل دولت موقت می‌دانند. هم نیروهای اپوزیسیون و هم برخی از متحدان بین‌المللی آنها معتقدند که اسد نباید در دولت آینده سوریه سهمی داشته باشد. در این میان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا خواهان کناره‌گیری اسد از قدرت هستند. در مقابل وزیر امور خارجه اسد تصریح کرده که نمایندگان حکومت سوریه برای تحویل قدرت به کسی به ژنو نمی‌روند.

برای جامعه بین‌الملل، محور کنفرانس ژنو این است که نمایندگان اسد و اپوزیسیون برای اولین بار سر میز مذاکره بنشینند تا بعد از دو سال و نیم درگیری راهی برای تشکیل یک دولت موقت و پایان جنگ داخلی پیدا کنند.

درگیری‌های سوریه تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates