29.11.2013

جایزه حقوق بشری کانادا برای عبدالفتاح سلطانی٬ وکیل زندانی

رادیوفردا: چهار سال پس از دریافت جایزه حقوق بشری شهر نورنبرگ آلمان در آذرماه ۱۳۸۸ عبدالفتاح سلطانی٬ وکیل زندانی در ایران این بار جایزه دیگری را به طور مشترک٬ از کانادا دریافت کرد.

مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا این جایزه را هر سال برای قدردانی از تلاش و کوشش مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج کانادا اعطا می‌کند.

از آنجا که آقای سلطانی در زندان اوین به سر می‌برد٬ غلامحسین رئیسی٬ وکیل دادگستری که ساکن کاناداست٬ به نیابت از او این جایزه را از وزیر پیشین دادگستری کانادا دریافت کرد.

آقای رئیسی همچنین پیام آقای سلطانی را که در آن به مواردی چند از زیرپا گذاشتن حقوق بشردر ایران اشاره کرده بود٬ خواند.

در این مراسم اردشیر زارع‌زاده٬ مدیر اجرایی مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا هم در سخنانی٬ از تصویب پیش‌نویس قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران و سوریه توسط کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته قدردانی کرد و گفت این اقدام پیام قاطعی است به دولت‌ها برای توقف سرکوب مدافعان حقوق بشر و مدنی.

عبدالفتاح سلطانی جایزه امسال مرکز بین‌المللی حقوق بشر کانادا را به طور مشترک با الکس نیو٬ دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل شاخه کانادا به دست آورده است.

آقای سلطانی سه هفته پیش در اعتراض به وضعیت ناگوار زندانیان بیمار در زندا‌ن‌های ایران٬ در شصتمین سالروز تولدش اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز کرد٬ ولی در پنجمین روز این حرکت اعتراضی تعادل جسمی‌اش به هم خورد و راهی بهداری زندان اوین شد.

این وکیل دادگستری٬ شهریورماه سال ۹۰ به اتهام تبلیغ علیه نظام٬ مشارکت در راه‌اندازی کانون مدافعاان حقوق بشر٬ تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشری شهر نورنبرگ المان و چند مورد دیگر به ۱۳ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates