01.12.2013

یک کار‌شناس محافظه‌کار روابط بین‌الملل: نیازی به ترکمنچای هسته‌ای در ژنو نبود

دیگربان: فواد ایزدی٬ یکی از کار‌شناسان محافظه‌کار روابط بین‌الملل تفاهم‌نامه ژنو را «ترکمنچای هسته‌ای» خوانده و خطاب به تیم مذاکره کنند هسته‌ای گفته که نباید چنین قراردادی را امضاء می‌کردند.

آقای ایزدی روز یک‌شنبه (۱۰ آذر) به سایت «دانا» گفته ایران در این تفاهم‌نام «حق» غنی‌سازی خود را مشروط به موافقت غرب کرده است.

وی افزوده که ایران براساس این تفاهم‌نامه «حق» غنی‌سازی ندارد و این «حق» در صورت موافقت غرب به جمهوری اسلامی داده خواهد شد.

ایزدی همچنین اظهار کرده در تفاهم‌نامه «ژنو» تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نشده و آمریکا قصد دارد برای لغو این تحریم‌ها امتیاز‌هایی از ایران بگیرد.

وی افزوده «قیمت» مشروط کردن «حق» غنی‌سازی هشت میلیارد دلار بود و آمریکا برای لغو سایر تحریم‌ها خواسته‌های داخلی و خارجی دیگری درباره حزب‌الله لبنان و نامزد‌های انتخاباتی مطرح خواهد کرد.

این کار‌شناس امور بین‌الملل با اعلام اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای توافق با غرب «عجله» کرد٬ اظهار کرده است: «باید از طرف مقابل بیشتر امتیاز گرفته می‌شد.»

ایزدی در بخش دیگری از این گفتگو به اظهارات محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه در «کاغذ پاره» دانستن تحریم‌ها و رفع خطر جنگ علیه ایران نیز واکنش نشان داده است.

وی گفته «آقای ظریف می‌گوید تحریم‌های آمریکا کاغذ پاره است را واقعاً نمی‌توانم توجیه کنم؟ شاید می‌داند که تحریم‌های آمریکا را نمی‌تواند لغو کند.»

ایزدی همچنین افزوده «هزینه جنگ با ایران بسیار بالاست و حتی دولت اوباما وارد جنگ با سوریه نشد٬ چطور امروز آقای ظریف می‌گوید که به این توافق نامه از آتش افروزی در منطقه جلوگیری کرده است؟»

ایران و غرب پس از ۱۰ سال کشمکش و گفتگو بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ژنو تفاهم‌نامه‌ای شش ماهه امضاء کردند که با اعتراض گروه‌های تندرو مواجه شده است.

محافظه‌کاران تندرو در ایران این تفاهم‌نامه را «جام زهر» و «ترکمنچای هسته‌ای» می‌دانند٬ اما به خاطر حمایت علی خامنه‌ای از این سند دامنه انتقاد‌ها و حملات آن‌ها محدود شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates