02.12.2013

احمدی‌مقدم: استفاده مسئولان از فیس‌بوک عبور آرام آرام از خط قرمز است(زرشک)

رادیوفردا: اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده کل نيروی انتظامی ايران، از استفاده برخی مسئولان دولتی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک انتقاد کرده و اين کار را «عبور آرام آرام از خط قرمز» توصيف کرده است.

آقای احمدی‌مقدم روز دوشنبه ۱۱ آذر گفته است: «اين روش که برخی مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهايی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چيز خوبی نيست و همه بايد در اين زمينه رعايت کنند.»

هم‌اکنون تعدادی از وزرای دولت حسن روحانی مانند محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه، بيژن زنگنه، وزير نفت و اسحاق جهانگيری، معاون اول ریيس جمهوری در فيسبوک فعال هستند.

تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی مانند محمدرضا باهنر، نايب ریيس مجلس نيز عضو فيس‌بوک هستند. حتی دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در فيس‌بوک و هم در توييتر فعال است.

تاکيد فرمانده کل نيروی انتظامی بر ممنوعيت استفاده از فيس‌بوک برای شهروندان در حالی بيان شده که ریيس مرکز آمار و انفورماتيک قوه قضائيه، ممنوعيت عضويت در فيس‌بوک را رد کرده است.

به گزارش همشهری آنلاين، حميد شهرياری گفته است: «ما با شبکه فيس‌بوک مخالف نيستيم بلکه با فسادی که در اين شبکه انجام می‌گيرد و اقداماتی که عليه امنيت ملی در آن شکل می‌گيرد مخالفيم.»

آقای شهرياری افزوده که «عضويت در فيس‌بوک جرم نيست» اما «کاری که در اين شبکه اجتماعی انجام می‌گيرد جرم است.»

اما فرمانده نيروی انتظامی کل کشور گفته که «نگاه ما به بحث اينترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نگاهی مبتنی بر فرصت‌محوری است» ولی «برخی مسئولان بايد به خاطر داشته باشند که با زير پا گذاشتن قوانين راه را بر تخطی از قوانين هموار نسازند.»

با وجود اين اظهارات، اسماعيل احمدی‌مقدم نيز تاکيد کرده که «حضور در فضای مجازی جرم نيست، اما ابزار و نحوه استفاده از آن ممکن است به گونه‌ای باشد که منجر به عمل مجرمانه شود.»

فرمانده نيروی انتظامی در توضيح اين مسئله گفته است: «همان طور که خريد اينترنتی عملی مجرمانه نيست، اما ممکن است از طريق همين سامانه، برداشت غيرمجاز اينترنتی صورت گيرد که اين يک جرم است و پليس با آن برخورد می‌کند.»

شبکه‌های اجتماعی فيس‌بوک و توئيتر که ميليون‌ها ايرانی عضو آنها هستند، از سوی دستگاه های امنیتی و مخابراتی ایران فيلتر هستند اما بر سر رفع يا ادامه فيلترينگ آنها در ميان مسئولان حکومتی و چهره‌های بانفوذ اختلاف نظر وجود دارد.

علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، از حاميان رفع فيلتر فيس‌بوک است و گفته که به عقيده او، «عضويت در اين شبکه اجتماعی جرم نيست و کسانی که عضو آن هستند ارتباطات سالم و درستی دارند.»

اما فاطمه رهبر، از نمايندگان اصولگرای مجلس، با انتقاد از تلاش‌ دولت حسن روحانی برای رفع فيلتر فيس‌بوک گفته که اين مسئله در مجلس پيگيری می‌شود.

آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد شيعه نيز از علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به علت «اصرار به رفع فيلتر فيس‌بوک» انتقاد کرده و پرسيده است که اين اصرار «چه معنايی دارد؟»

دولت ایران، به گفته نهادهای بین‌المللی مدافع آزادی اطلاعات، از بزرگترین دشمنان اینترنت در جهان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates