03.12.2013

محسنی اژه‌ای: در صورت لزوم حکم جلب احمدی‌نژاد صادر می‌شود

دویچه‌وله: دادستان کل ایران می‌گوید که دومین احضاریه برای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران،ارسال شده است. به گفته محسنی‌اژه‌ای، محمود احمدی‌نژاد به اولین احضاریه خود واکنشی نشان نداده و در دادگاه حاضر نشده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران، روز دوشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) در نشست خبری هفتگی خود در مورد پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت که برخی موارد اتهامی رئیس‌جمهور پیشین ایران مربوط به شکایت‌های صورت گرفته در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ است.

به گفته محسنی اژه‌ای پرونده جرایم عادی رئیس جمهور پیشین از سوی دادگستری مستقیم به دادگاه رفته است.

وی در مورد احضار محمود احمدی‌نژاد و عدم حضور وی در دادگاه گفت: «این فرد چون حاضر نشده و وکیل هم نیامده برای بار دوم احضار شده است که تاریخ دومین جلسه ۱۶ دیماه سال جاری است.»

دادستان کل ایران افزود: «اگر دادگاه تشخیص دهد و بازهم این فرد حاضر نشود محاکمه غیابی و حتی با تشخیص دادگاه در صورت لزوم حضور متهم حکم جلب صادر می‌شود.»

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شکایت مجلس از رئیس سابق جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۵ آذر (۲۶ نوامبر) برگزار شد. در پی عدم حضور احمدی‌نژاد، این دادگاه به دستور قاضی به وقت دیگری موکول شد.

شاکیان و اتهامات محمود احمدی‌نژاد

این دادگاه به منظور رسیدگی به پرونده ۹ شکایت از رئیس‌ جمهوری سابق برگزار شده است. یکی از شاکی‌های خصوصی این پرونده ، فاضل لاریجانی، برادر روسای قوه‌های مقننه و قضاییه است که نام وی در جریان استیضاح وزیر کار دولت احمدی‌نژاد در مجلس مطرح شد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور

احمدی‌نژاد در این جلسه با پخش فیلمی فاضل لاریجانی را به سوءاستفاده از موقعیت خانوادگی خود متهم کرده بود.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم خواستار پاسخگویی محمود احمدی‌نژاد در مورد تأخیر در تشکیل وزارت ورزش و جوانان، عدم ارائه اساس‌نامه شرکت ملی نفت و عدم تخصیص بودجه ارزی متروی تهران است.

شکایت دیگر مربوط به آخرین سفر احمدی‌نژاد با ۱۲۵ همراه به نیویورک است. یکی از نمایندگان در این مورد به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرد و این پرونده نیز به قوه قضائیه ارسال شد.

احمدی‌نژاد متهم است که در این سفر شماری از بستگان و اعضای خانواده‌ی خود و دیگر مسئولان را به نیویورک برده و اموال عمومی را حیف و میل کرده است.

پرونده دانشگاه ایرانیان نیز از دیگر موارد اتهامی رئیس دولت‌های نهم و دهم اعلام شده است. در واپسین ساعت‌های عمر دولت دهم و در روز تحلیف حسن روحانی (۱۳ مرداد۹۲ خورشیدی)، ۱۶ میلیارد تومان از حساب ریاست جمهوری به حساب بانکی دانشگاه ایرانیان که به نام محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی افتتاح شده بود، واریز شد.

با رسانه‌ای شدن این خبر و پیگیری‌های اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی، حمید بقایی اعلام کرد که این پول “قرض” بوده و آن را داوطلبانه برگردانده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates