03.12.2013

علی جنتی٬ وزیر ارشاد: سیاست‌های فرهنگی دولت احمدی‌نژاد را امنیتی‌ها دیکته می‌کردند

دیگربان: علی جنتی٬ وزیر ارشاد فضای کار فرهنگی کشور در دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد را «امنیتی» معرفی کرد و از این دوران با عنوان دوره «افسردگی هنرمندان» نام برد.

آقای جنتی در گفتگویی که از وی در ویژه نامه صدمین روز دولت یازدهم (ضمیمه روزنامه ایران) منتشر شده٬ این مطلب را بیان کرده است.

وی فاش کرده که «نوع نگاه برخی از مدیران فرهنگی سابق به ناشران، نویسندگان و هنرمندان امنیتی بود یا حداقل دستگاه‌های امنیتی به ان‌ها دیکته می‌کرده‌اند.»

جنتی گفته در دولت احمدی‌نژاد ۵۰ ناشر داخلی حق عرضه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی را نداشتند و «چاپ آثار جمع کثیری از نویسندگان ممنوع بود.»

وزیر اشاد افزوده در آن دوران برخی کتاب‌های مفید تنها به خاطر «ناشر» از انتشار باز ماند تا جایی که «برخی از کتاب‌های این ناشران به جای حوزه فرهنگی به حراست تحویل» داده می‌شد.

جنتی همچنین اظهار کرده که در وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد «لیست سیاهی» از ناشران وجود داشت و ۴۰۰ عنوان کتاب نیز غیر قابل نشر و بلاتکلیف مانده بود.

به گفته وی بسیاری از این کتاب‌ها در حوزه‌های داستانی، رمان، تاریخ، ادبیات، عرفان و حوزه کودک و نوجوان بوده است.

وزیر ارشاد اضافه کرده که بیشترین «انسداد و مشکل» در سال‌های اخیر متوجه حوزه چاپ و نشر بوده و «نویسندگان داخل کشور هم اکنون هیچ ممنوعیتی برای چاپ کتاب‌های خود ندارند.»

وی در عین حال افزوده است: «نویسندگان مقیم خارج از کشور هم برای تجدید چاپ آثار خود با مشکل مواجه نیستند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates