05.12.2013

بازداشت ۵ تن از مدیران و فعالان شبکه های اجتماعی

کلمه: چکیده :۵ تن از مدیران و فعالان صفحات ایرانی در فیس بوک به نام‌های امیر گلستانی، مسعود قاسم خانی، فریبرز کاردار، سید مسعود سید طالبی و رویا ایرانی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند….

۵ تن از مدیران و فعالان صفحات ایرانی در فیس بوک به نام‌های امیر گلستانی، مسعود قاسم خانی، فریبرز کاردار، سید مسعود سید طالبی و رویا ایرانی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.

به گزارش کلمه، برخی از این فعالان که صفحات ایرانی در حوزه اجتماعی و فرهنگی را مدیریت و بعضا اخبار و نقدهای سیاسی مربوط به جنبش سبز و زندانیان سیاسی و عقیدتی را منتشر می‌کرده‌اند، از اواخر مرداد ماه سال جاری بازداشت و به بند دو-الف منتقل شده بودند.

سپاه که مدت هاست تلاش می کند چهره ای قدرتمند در فضای سایبری از خود نشان دهد، از بین فعالان گزینش هایی کرده و تعدادی را برای همکاری دعوت و یا بازداشت می کند و ادله ی خاصی برای بازداشت ها عنوان نمی شود.

اتهام همگی این فعالان توسط بازپرس شعبه شش دادسرای اوین «بازپرس امین ناصری» «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» عنوان شده است.

کلمه پیش از این خبر داده بود که نهاد اطلاعات سپاه طى سالهاى اخیر با به خدمت گرفتن کار‌شناسان سایبرى و تجهیز خود در این زمینه سناریوهاى امنیتى متعددى را پى گیرى کرده و ده‌ها نفر را بازداشت کرده است. این نهاد طرح هایى از جمله تشکیل ارتش سایبرى، برخورد با مضلین و … را از مرحله رصد تا بازداشت و محاکمه به انجام رسانده است.

بر اساس این گزارش، اخیرا این نهاد امنیتى دامنه فعالیت هاى خود در شبکه هاى اجتماعى مجازی را گسترش داده و در سکوت خبرى اقدام به دور جدیدى از بازداشت‌ها کرده است. این بازداشت‌ها محدود به تهران نبوده اما بخش عمده بازداشت شدگان به بازداشتگاه ٢ الف سپاه در زندان اوین منتقل شده و از مدت‌ها پیش تحت بازجویى قرار گرفته‌اند.

بازجویان اطلاعات سپاه با تحت فشار قرار دادن این ۵ فعال فیس بوکی آن‌ها را وادار به قبول کردن اعترافات خلاف واقع کرده‌اند. سه تن از این فعالان به نام‌های امیر گلستانی، سید مسعود سید طالبی و فریبز کاردار پس از اتمام بازجویی‌ها به بند ۳۵۰ منتقل شده‌اند و با وجود تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه در بازداشت موقت به سر می‌برند.

در گزارش ابتدایی کلمه عنوان شده بود مطالب منتشره از سوى آن‌ها عمدتا در نقد سیاسى، اجتماعی و فرهنگی و بازنشر اخبارى از این دست بوده است، در میان بازداشت شدگان برخى داراى صفحاتى با ده‌ها هزار مخاطب بوده و برخى از آن‌ها نیز تنها با صفحات شخصى و با تعداد نسبتا اندکى از مخاطب، در حوزه مجازى فعال بوده‌اند. قریب به اتفاق بازداشت شدگان تحصیلکرده، دانشجو و جوان هستند و در برخى پرونده‌ها متهم کمتر از ٢٠سال سن دارد.

فعالیت نهادهای موازی سپاه برای ایجاد محدودیت در فضای مجازی

تلاش سپاه برای کنترل فضای مجازی؛ بازداشت ۷ عضو تحریریه یک سایت غیرسیاسی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates