23.01.2013

نتانیاهو: ایران اولویت اول است

بی‌بی‌سی:بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که ائتلاف تحت رهبری اش در انتخابات پارلمانی روز سه شنبه با اختلاف اندکی از مخالفان جلو افتاده، پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را به عنوان نخستین اولویت دولت جدید خود اعلام کرده است.

آقای نتانیاهو که سه شنبه شب در جمع هواداران ائتلاف احزاب لیکود و اسرائیل خانه ما سخنرانی می کرد، اعلام کرد که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همچنان نخستین اولویت در میان پنج اولویت اصلی اوست.

بر اساس نظرسنجی های به عمل آمده از رای دهندگان اسرائیلی، ائتلاف لیکود- اسرائیل خانه ما توانسته ۳۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان این کشور را به خود اختصاص دهد.

این ائتلاف پیش از این ۴۲ کرسی پارلمان اسرائیل را در اختیار داشت ولی شرکت گسترده رای دهندگان در انتخابات باعث شد اختلاف احزاب چپ میانه با متحدان راست گرای آقای نتانیاهو کاهش یابد.

حزب میانه روی یش آتید توانسته با کسب ۱۸ یا ۱۹ کرسی در جایگاه سوم قرار بگیرد و پس از آن نیز حزب کارگر قرار دارد که ۱۷ کرسی را به خود اختصاص داده است.

در انتخابات روز سه شنبه، سی و دو حزب برای به دست آوردن ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل با هم رقابت کردند.

اختلاف اندک ائتلاف تحت رهبری آقای نتانیاهو باعث شده تا او برای تشکیل دولت جدید مجبور با معامله با احزاب دیگر شود.

آقای نتانیاهو با اشاره به ضرورت ائتلاف با احزاب دیگر، وعده داد با حد امکان و با حضور شرکای بیشتر، دولت جدید اسرائیل را تشکیل خواهد داد.

او گفت: “فردا یک شروع تازه است.”

پیشبینی می شود آقای نتانیاهو از حزب هاباییت هایهودی (خانه یهودی) که ۱۲ کرسی به دست آورده بخواهد به ائتلاف او بپیوندد.

این حزب، از احزاب تندرو و مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

از دیگر احتمال های موجود، دعوت از حزب یش آتید است.

یائر لاپید، رهبر این حزب گفته است تنها در صورتی حاضر به ائتلاف با آقای نتانیاهو است که او قول دهد برای صلح با فلسطینی ها بیشتر تلاش کند.

ایجاد ثبات در اقتصاد اسرائیل و تلاش برای برقراری صلح در منطقه از دیگر اولویت های آقای نتانیاهو هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates