15.12.2013

لوینسون در باره اموال رفسنجانی هم تحقیق می‌کرد

خودنویس: بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از موارد تحقیق باب لوینسون بعد از بازنشستگی‌اش از اف‌بی‌آی، دارایی هاشمی رفسنجانی در کانادا بود. یکی از کسانی که لوینسون را در تورنتو ملاقات کرده بود، نوشته نیویورک تایمز را تایید می‌کند.

در ۴۸ ساعت گذشته، حجم خبرهای مربوطه به باب(رابرت) لوینسون وارتباطش به گروهی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، بحث‌های زیادی را در رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. با این حال، بخشی از اخبار مربوط به لویسنون که کمتر مورد توجه رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفته، مربوط به تحقیق لوینسون درباره اموال خانواده هاشمی رفسنجانی در کانادا است.

به نوشته [2] نیویورک تایمز، باب لوینسون با ایران آشنا نبوده است، اما نهایتا در جزیره کیش دستگیر شد. بعد از ملاقاتش با یک فراری آمریکایی به نام داود صلاح‌الدین.

کسی که باب لوینسون را به ایران علاقه‌مند کرد و می‌توان او را رابط اصلی دانست، یک تهیه کننده سابق تلویزیونی به نام آیرا سیلورمن بود.

در سال ۲۰۰۲ زمانی که سیلورمن به ایران رفته بود تا با داود صلاح‌الدین [3]* که در فیلم سفر قندهار مخملباف ظاهر شده بود گفتگو کند، از این «فراری» مسلمان شده درباره فساد مالی سران رژیم از جمله هاشمی رفسنجانی شنید. بر اساس ادعای صلاح‌الدین، هاشمی رفسنجانی بخشی از پول‌های مربوط به فروش نفت را در کانادا سرمایه‌گذاری کرده بود.

سیلورمن توانست از طریق ارتباط تلفنی صلاح‌الدین و لوینسون را با هم آشنا کند.

باب لوینسون برای تحقیق درباره دارایی‌هایی ادعا شده به تورنتو رفت و با یک تاجر لیتوانیایی نیز آشنا شد تا از طریق او به گروهی از ایرانیان نزدیک شود.

یکی از کسانی که با آقای لوینسون در تورنتو ملاقات کرده بود، در گفتگو با خودنویس، این مساله را تایید می‌کند. به گفته این فرد ایرانی-کانادایی(نام محفوظ) آقای لوینسون پیش از سفر آخرش، از او خواسته بود که هم‌راه او به دوبی برود. این فرد مطلع ساکن تورنتو به آقای لوینسون گفته بود که دوبی جای امنی نیست.

باب لوینسون بعدا از دوبی به جزیره کیش سفر کرد و پس از ملاقاتی کوتاه با داود صلاح‌الدین، ناپدید شد.

آن زمان گفته می‌شد آقای لوینسون به عنوان محقق در حال بررسی نحوه قاچاق سیگار به ایران است. این عنوان می‌توانسته پوششی برای کار تحقیقی باب لوینسون در ایران باشد.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد که از سال ۲۰۰۷، از ارتباط لوینسون با ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مطلع بوده اما به خاطر امنیت جانی او، از انتشار این مساله خودداری کرده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، ناپدید شدن آقای لوینسون، برای سازمان سیا بحران‌ساز بود و سه مسوول این سازمان، شغل‌های خود را از دست دادند، چرا که از آقای لوینسون برای عملیاتی تایید نشده استفاده شده بود. لوینسون، عضو سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نبود.

_________

* داود صلاح‌الدین [3]، یک آمریکایی مسلمان است که در سال ۱۹۸۰، دکتر علی طباطبایی، از منتقدین آیت‌الله خمینی در آمریکا را ترور کرد و به ایران گریخت. پیش از مسلمان شدن، نام او دیویود بلفیلد بود. این آمریکایی ساکن ایران در فیلم سفر قندهار مخملباف بازی کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates