16.12.2013

ظریف: کری و اشتون موافق نهایی‌سازی زودرس مذاکرات ژنو هستند

رادیوفردا: وزیر خارجه ایران می‌گوید که هفته گذشته با وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه و هم‌چنین کاترین اشتون تماس و گفت‌وگو داشته که طی آن جان کری و کاترین اشتون از تعهد خود به نهایی‌سازی زودرس روند مذاکرات ژنو سخن گفته‌اند.

محمد جواد ظریف این مطلب را روز یک‌شنبه ۱۵ دسامبر در مصاحبه‌ای با دیوید ایگنیشس، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» بیان کرد.

وی در مورد این تماس‌های تازه تصریح کرد: «چیزی که از آقای کری، وزیر خارجه آمریکا، و خانم اشتون، [مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا]، شنیدم این بود که آنها به نهایی‌سازی زودرس روند ژنو با هدف رسیدن به یک توافق جامع تعهد دارند و من هم همین با همین نظر موافقم.»

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه در خصوص مسئله غنی‌سازی بار دیگر بر این امر پافشاری کرد که ایران برنامه خود را، هرچند با مقداری محدودیت و شفافیت بیشتر، ادامه خواهد داد.

وی در این باره گفت که ایران وقت زیادی در این راستا صرف کرده و تلاش زیادی نیز انجام داده و «غرب را به این نقطه رسانده تا توهم رساندن غنی‌سازی در ایران به صفر را کنار بگذارد.»

آقای ظریف در ادامه تاکید کرد: «چه دلیلی دارد که در این مورد کوتاه بیاییم؟»

وی در ارتباط با راکتور آب سنگین اراک نیز گفت: «نمی‌توانیم زمان را ۲۰ سال به عقب برگردانیم و از ایران بخواهیم تا بعد از این مقدار سرمایه‌گذاری مادی و انسانی پروژه را کنار بگذارد.»

وزیر خارجه ایران افزود: «البته برای حصول اطمینان از این‌که این راکتور صرفاً صلح‌آمیز بماند راه‌های مختلفی وجود دارد.»

محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسشی در مورد درخواست آمریکا برای بسته شدن تاسیسات فردو گفت: «اگر در ایران باشید و ببینید که افرادی درباره فردو اظهار نگرانی می‌کنند تنها نتیجه‌ای که می‌توانید بگیرید این است که می‌خواهند به شما حمله کنند.»

وزیر خارجه ایران با این حال افزود که قصد این‌که در انظار عمومی مذاکره کند را ندارد و تاکید کرد که به باور او در مورد این مسائل می‌شود به توافقات قابل قبولی دست یافت.

وی هم‌چنین تاکید کرد: «ما به دنبال سیاست ایجاد ابهام نیستیم و چنین قصدی نداریم. ما دنباله‌روی سیاست شفاف‌سازی هستیم و سلاح اتمی هم نمی‌خواهیم اما دستور و تحکم را هم قبول نخواهیم کرد.»

محمدجواد ظریف در پایان این مصاحبه این گفته هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، که گفته‌بود «ایران بهتر است به خود بیشتر به عنوان یک کشور نگاه کند تا یک آرمان»، را رد کرد.

آقای ظریف افزود: «همانند آمریکا، ایران هم علاقه دارد هم ارزش‌های خود و هم منافع خود را به پیش ببرد. آمریکا تنها کشوری نیست که خود را به چشم یک “کشور استثنایی” می‌بیند، ما هم خود را این‌چنین می‌بینیم.»

«انتظار اختلاف نظر با فرمانده سپاه را داشتم»

«واشینگتن پست» می‌نویسد که محمدجواد ظریف در مصاحبه روز یک‌شنبه خود با این روزنامه، به وجود اختلاف نظر و مناقشه میان خود و محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران اذعان کرده و گفت: «به اظهارات و دیدگاه‌های سردار جعفری احترام می‌گذارم و انتظار این‌که با من اختلاف نظر داشته باشد را هم دارم.»

وی هم‌چنین افزود برخی از تندروها در ایران که مخالف توافق با غرب هستند «خواستار برکناری من شده‌اند.»

آقای ظریف در این مصاحبه اما تاکید کرد سیاست‌هایی که او و حسن روحانی در پیوند با تمامی حوزه‌های سیاست خارجی ازجمله سوریه پیش می‌برند سیاست‌هایی است که با «اجماع» حکومتی انجام می‌شود.

پیش از این محمدجواد ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود «آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد» و این که «آمریکا از مقاومت مردم ایران هراس دارد»، نه سیستم نظامی آن.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، درباره توانایی دفاعی کشور او را در امور نظامی «بی‌تجربه» خواند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates