17.12.2013

شاهد عینی: لوینسون را ماموران ایرانی بردند، معامله پشت‌پرده برای آزادی لوینسون: «اگر او را در مسقط دیدید تعجب نکنید»

خودنویس: داوود صلاح‌الدین می‌گوید که در ۹ مارس ۲۰۰۷ به همراه لوینسون توسط شش مامور لباس شخصی دستگیر شده و مطمئن است که اگر لوینسون زنده باشد، در اختیار جمهوری اسلامی است.

کریستین ساینس مونیتور در گزارشی ویژه، روز دوشنبه شانزدهم دسامبر مصاحبه‌ای را با داوود صلاح‌الدین، منتشر کرده که در این مصاحبه داوود صلاح‌الدین مدعی بازداشت رابرت لوینسون توسط مقامات ایرانی شده است.

آقای صلاح‌الدین که نام اصلی‌اش پیش از گرویدن به اسلام «دیوید تئودور بلفیلد» بود، گفته که وی در جریان ملاقاتی با رابرت لوینسون مامور بازنشسته اف.بی.‌آی در هتل مریم کیش به تاریخ نهم مارس سال ۲۰۰۷ به همراه لوینسون توسط شش مامور لباس شخصی دستگیر و از لوینسون جدا شده و پس از یک شب بازداشت، زمانی که از مدیر هندی هتل درباره آمریکایی مفقودشده سوال کرد، پاسخ شنید که او «رفته است»!

داوود صلاح‌الدین ادامه داد: «مدیر هتل “چنین گفت و بدون این‌که کلمه‌ای بگوید، به من فهماند که آن مرد به دل‌خواه خودش نرفته و تحت بازداشت است”.»

صلاح‌الدین هم‌چنین گفت که معتقد است قرار و مداری پشت پرده میان ایران و آمریکا برای بازگرداندن لوینسون صورت گرفته و تا زمانی که آمریکا بر جاسوس نبودن لوینسون اصرار می‌کرد، برای ایران سخت بود که اقرار کند او در بازداشت است اما با انتشار اخبار جدید مبنی بر ارتباط آمریکایی مفقود شده با سی.آی.ای، این امر به ایرانیان اجازه می‌دهد تا دروغ‌های خود را در سال‌های اخیر توجیه کنند چرا که آن‌ها یک جاسوس واقعی را بازداشت کرده‌اند.

صلاح‌الدین که نامش پس از بازی در فیلم سفر قندهار به کارگردانی «محسن مخملباف» بیشتر سر زبان‌ها افتاد و خود سوژه فیلمی مستند با نام آمریکایی فراری شد، معتقد است که اگر «رابرت لوینسون» با کت و شلوار، کفشی نو و ریشی تراشیده طی روزهای آینده در مسقط پایتخت عمان ظاهر شود، وی بالشخصه چندان تعجب نخواهد کرد. سلطان قابوس، پادشاه عمان طی سال‌های اخیر در قامت یکی از میانجی‌های موفق میان ایران و آمریکا ظاهر شده است.

گفتنی است که جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه سی.بی.اس آمریکا درباره رابرت لوینسون مامور بازنشسته اف.بی.آی که از سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شد،‌ گفت که هیچ اطلاعی در این باره ندارد و افزود: «آن‌چه ما می‌دانیم این است که او در ایران زندانی نیست و اگر هم باشد، توسط دولت زندانی نشده است و من معتقدم که دولت به خوبی کنترل کشور را در دست دارد».

آسوشیتدپرس در گزارش مفصلی که به تازگی منتشر کرد، مدعی شد که آقای لوینسون در حال انجام ماموریتی برای سی.آی.ای که به صورت رسمی از سوی این سازمان تایید نشده بود ناپدید شد. بر مبنای این گزارش، پس از بازداشت لوینسون، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مجبور شده تا برای جلوگیری از شکایت قضایی خانواده وی، مبلغ دو و نیم میلیون دلار به آن‌ها پرداخت کند. رابرت لوینسون پس از بازنشستگی از اف.بی.آی، به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول به کار بود و در این مورد نیز برای جمع آوری اطلاعات و ارایه آن‌ها به تعدادی از ماموران سی.‌آی.ای، پول دریافت می‌کرد.

دولت آمریکا از انتشار گزارش آسوشیتدپرس اظهار تاسف کرده و گفته است که این کار کمکی برای بازگرداندن وی به خانه نمی‌کند. جی کارنی سخن‌گوی کاخ سفید اظهار کرد که لوینسون در زمان ناپدید شدن، مامور دولت آمریکا نبوده است.

لازم به ذکر است که پرس تی‌وی، درست پس از ناپدید شدن لوینسون در خبری اعلام کرد که این مامور سابق اف‌.بی‌.آی در اولین ساعات ۹ مارس ۲۰۰۷ در اختیار نیروهای امنیتی ایرانی بوده است. این گزارشی که بلافاصله از دسترس کاربران خارج شد، با اظهارات اخیر داوود صلاح‌الدین هم‌خوانی دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates