18.12.2013

سه عضو سپاه پاسداران در اثر برخورد با تله انفجاری کشته شدند

بی‌بی‌سی: سه عضو سپاه پاسداران در اثر انفجار در نواحی مرزی با پاکستان کشته شده‌اند و یک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است.

رجبعلی شیخ‌زاده، معاون امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان امروز چهارشنبه ٢٧ آذر (١٨ دسامبر) اعلام کرد که در اثر برخورد یک دستگاه خودرو متعلق به کارکنان بخش مهندسی سپاه پاسداران با “تله انفجاری” در نزدیکی شهر مرزی سراوان، سه تن از سرنشیان این خودرو جان خود را از دست داده‌اند.

آقای شیخ زاده زمان وقوع این حادثه را شش و نیم بامداد گزارش کرده و گفته است که سرنشینان این خودرو از کارگاه فعال میل ١٨٨ مرزی بودند که برای انجام پرژوه عمرانی، به سوی میل ١٩٠ حرکت می کردند.

ساعاتی بعد، یک وبسایت منسوب به گروه موسوم به جیش العدل در اطلاعیه‌ای، مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

در این اطلاعیه آمده است که اعضای این گروه با استفاده از مین کنترل از راه دور، یک خودرو متعلق به مهندسی سپاه پاسداران را در منطقه کشتگان سراوان هدف قرار دادند و چند تن از سرنشینان آن، از جمله “یکی از افسران و مهندسان بلند پایه” سپاه پاسداران را کشتند.

این اطلاعیه افزوده است که عملیات روز چهارشنبه “ادامه انتقام شهدای اهل سنت ایران و جوانان مظلوم بلوچ و کرد و عرب می باشد که رژیم اخیرا به دار آویخت.”

استفاده از وسایل انفجاری کناره جاده‌ای توسط گروه‌های مسلح منطقه به خصوص شورشیان در افغانستان رواج دارد. بعضی از انواع این وسایل در اثر برخورد با خودروهای عبوری و بعضی دیگر از راه دور منفجر می‌شود.

مناطق مرزی ایران و پاکستان طی چند ماه اخیر شاهد عملیات خشونت‌آمیز و درگیری افراد مسلح با ماموران دولتی بوده و گروه جیش العدل مسئول این عملیات معرفی شده است.

در وبسایتی که به نام این گروه منتشر می‌شود، جیش العدل خود را مدافع حقوق مردم اهل سنت ایران و حامی مخالفان حکومت سوریه معرفی می‌کند و مسئولیت چندین عملیات مسلحانه علیه ماموران دولتی ایران در منطقه را برعهده گرفته است.

در این وبسایت، حکومت جمهوری اسلامی به نادیده گرفتن حقوق ساکنان سنی سیستان و بلوچستان و سرکوب آنان و کمک به حکومت سوریه متهم می‌کند.

وبسایت منتسب به این گروه در روز ١٧ آذر هم با انتشار اطلاعیه‌ای، گفت که اعضای آن با “مین‌گذاری کنار جاده‌ای” در نزدیکی شهر راسک، یک خودرو نظامی دولتی را منهدم کردند که در نتیجه آن، چند پاسدار کشته شدند.

در خونین‌ترین عملیات جیش العدل که اوایل آبانماه روی داد، چهارده مرزبان ایرانی هدف حمله نفرات مسلح قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

به تلافی این حمله، مقامات قضایی سیستان و بلوچستان شانزده زندانی را اعدام کردند. این اقدام با انتقاد شدید داخلی و خارجی روبرو شد و این نگرانی را در پی آورد که چنین حرکتی از سوی نهادهای قضایی می‌تواند زمینه ساز تشدید خشونت در منطقه شود.

منابع خبری گفته‌اند که بعدا جزئیات بیشتری درباره حادثه صبح چهارشنبه منتشر خواهند شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates