02.01.2013

شارلاتانیزم اسلامی: درآمدزایی مشکوک به نام امام حسین یا بدعت تازه؟!

بازتاب‌امروز: شبکه سه سیما شماره پیامکی نامشخص پذیرای دهها میلیون پیامک شده و مشخص نیست هزینه ها و درآمدهای آن چگونه محاسبه می شود که این گونه مردم را به بهانه اربعین حسینی و لبیک به امام حسین وادار به ایجاد هزینه برای خودشان و درآمدزایی نجومی برای منبع نامشخص می کند
چند روزی است شبکه سه در ادامه تفکر ضریح چرخانی در کشور، دست به روشی بدعت آمیز پیامکی برای لبیک گفتن به امام حسین کرده است.

به گزارش خبرنگار بازتاب، این اقدام که با پخش تصاویر لبیک گویان عزاداران در کربلا که مربوط به دهه اول محرم است همراه شده و پس از همراه شدن بیننده شماره پیامکی را به جهت شرکت در کمپین لبیک یا حسین معرفی می کند.
گذشته از بحث فرهنگی و تاثیر اقدامات ناگهانی شبکه های سیما در چند سال اخیر که روی اعتقادات مذهبی مردم متمرکز شده و مشخص نیست از کدام دستگاه و ساختار فرهنگی و مذهبی خط می گیرد، این حرکت مشکوک می تواند منبع و منشاء سوء استفاده های فراوانی در کشور شود.

سال گذشته در مورد تاثیر پیامک برای درآمدزایی اقتصادی در یک پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقاتی شد که نکات جالبی در پی داشت. در این تحقیق مشخص شده بود بیشتر پیامک های عامیانه و عوام زده که به صورت مارکتینگ نت ورک طراحی می شود و به مخاطب تاکید می کند بنابر اعتقادات چرخه را قطع نکند، درآمدهای میلیاردی برای شرکت های مخابراتی به همراه داشته است.

حالا به صورت آشکار در شبکه سه سیما شماره پیامکی نامشخص پذیرای دهها میلیون پیامک شده و مشخص نیست هزینه ها و درآمدهای آن چگونه محاسبه می شود که این گونه مردم را به بهانه اربعین حسینی و لبیک به امام حسین وادار به ایجاد هزینه برای خودشان و درآمدزایی نجومی برای منبع نامشخص می کند.

این تفکرات حیرت انگیز که تقلید صرف از ایده های شبکه های آمریکایی در حوادث اجتماعی و غیر مترقبه مانند سیل، زلزله یا طوفان های سهمگین است، به صورتی است که نهادی اجتماعی، خدماتی و یا بین المللی با نظارت لازم شماره ای را اعلام و کمک های مردمی را جمع می کنند، ولی در این مقوله نه تنها هدف درآمد نیست بلکه حتی مشخص نیست این حرکت به اصطلاح فرهنگی چرا باید روی سرورهای اس ام اس سنتر غیر رایگان صورت بگیرد!

اینکه در این ماجرا شرکت خدمات دهنده برای رضای خدا پهنای باند سرورهای اس ام اس خود را در برابر طوفان سهمگین تحریک عاطفی و مذهبی مردم رایگان قرار داده است شوخی بی مزه ای بیش نیست که یک درصد آن هم قابل باور نمی باشد، مگر اینکه یکی از دستگاه های دولتی با بودجه بیت المال وارد معرکه شده و این خدمات را خریده تا هزینه از مردم کسر نشود!

تحقیق در مورد ارسال این پیامک نشان می دهد که پس از ارسال آن مبلغ 10 تومان کسر خواهد شد.

به نظر می رسد مدیران تازه کار سیما با ایده ای جذاب برای درآمدزایی شبکه سه طرحی نو در انداخته اند تا بابت قطع شدن بودجه های تولیدی شبکه های سیما جبران مافات کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates