25.12.2013

تکذیب سخنان مشاور روحانی درباره تعهد دادن منتظری

دویچه‌وله: دفتر حسینعلی منتظری با انتشار نامه‌ای سخنان اخیر مشاور رئیس جمهور درباره شرایط پایان دادن به بازداشت خانگی او را تکذیب کرد. حسام‌الدین آشنا در مصاحبه‌ای گفته منتظری برای “رفع حصر” شرایطی را پذیرفته بود.

مشاور فرهنگی حسن روحانی و سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در مصاحبه‌ای که متن آن دوم دی‌ماه در نشریه “اندیشه پویا” منتشر شد گفته است: «حصر آقای منتظری برداشته نشد مگر اینکه آیت‌الله منتظری هم قبول مسئولیت کرد.»

حسام‌الدین آشنا این سخنان را در پاسخ به پرسشی درباره شرایط پایان دادن به بازداشت خانگی دو نامزد معترض انتخابات سال ۸۸، میرحسین موسوی و مهدی کروبی ابراز کرد. او از فرزندان حسینعلی منتظری خواست جزییات این ماجرا را در خاطرات خود بنویسند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حسینعلی منتظری روز چهارشنبه (۴ دی ۹۲/ ۲۵ دسامبر) نامه‌ای از احمد منتظری خطاب به مدیر مسئول نشریه اندیشه پویا منتشر کرد که در آن تاکید شده این بخش از سخنان آشنا “با واقعیت زیاد فاصله دارد”.

«تقاضای عفو دروغ است»

احمد منتظری از پدرش نقل می‌کند که “یک روز قبل از رفع حصر” (۹ دی ۸۱) در یک گفتگوی رادیویی گفته بود: «مسئولین با داماد من و پسر من صحبت کرده‌اند و گفته‌اند که می‌خواهند مقدماتش را فراهم کنند؛ و گفتند که در سایت‌ها هم بوده که فرزندان من تقاضای عفو کرده‌اند، اینها دروغ است؛ فرزندان من از کسی تقاضا نکرده‌اند و تقاضا هم نخواهند کرد.»

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری

در این نامه آمده است: «در زمانی که رفع حصر مطرح بود آقای محسنی اژه‌ای قصد ملاقات با آیت‌الله منتظری را داشت ولی پذیرفته نشد. آیت‌الله منتظری به این دلیل آقای محسنی اژه‌ای را نپذیرفت که مبادا پس از آن، شایعات درست شود که در این ملاقات تعهدی گرفته شده است.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای آن زمان دادستان دادگاه ویژه روحانیت بود. احمد منتظری می‌افزاید که با مصاحبه اخیر مشاور روحانی “معلوم می‌شود نگرانی آیت‌الله منتظری در آن زمان بسیار بجا و هوشمندانه بوده است”.

تکذیب شرط گذاشتن برای منتظری

حسینعلی منتظری قائم مقام نخستین رهبر جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی بود که پس از بروز اختلاف نظرهایی با او از جمله بر سر کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ از این سمت کنار گذاشته شد.

انتقادهای او به رهبر بعدی جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای به بازداشت خانگی او از سال ۱۳۷۶ منجر شد که حدود ۶ سال ادامه داشت.

احمد منتظری در نامه یاد شده خاطر نشان می‌کند اگر منظور حسام‌الدین اشنا مذاکراتی باشد که میان او و برادرش با مسئولان وقت وزارت اطلاعات انجام شده، “در آن جلسات هم که با تقاضای آنان صورت می‌گرفت، هیچ شرط و تعهدی از طرف مسئولین مربوطه مطرح نبود که ما بخواهیم قبول کنیم یا نپذیریم”.

او در بخش پایانی نامه اعتراضی خود تصریح کرد: «بنابراین در قبال رفع حصر آیت‌الله منتظری هیچ‌گونه تعهدی، نه کتباً و نه شفاهاً، از طرف مرحوم پدر و هیچ یک از فرزندان و بستگان ایشان وجود نداشته است.»

احمد منتظری نامه‌ی خود را با ابراز امیدواری نسبت به پایان گرفتن بازداشت خانگی موسوی و کروبی و آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی خاتمه داده است.

«بحث حصر از جناح‌ها عبور کرده»

پایان دادن به بازداشت خانگی دو نامزد معترض انتخابات سال ۸۸ و زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی که بیش از هزار روز از آغاز آن می‌گذرد از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بوده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن‌ روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن‌ روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به نشریه اندیشه پویا گفت: «مسئله حصر غیر مسئله زندان است. در زندان شما دادگاه می‌روید و مجازاتتان هم معلوم است چه قبول داشته باشید مجرم هستید و چه قبول نکنید، بعد از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد می‌شوید مسئله حصر اما غیر از مسئله حقوقی جنبه اخلاقی هم دارد و به سادگی نمی‌توان از آن عبور کرد.»

حسام‌الدین آشنا دولت حسن روحانی را دولت آشتی ملی خوانده و با اشاره به این‌که کار این دولت آشتی میان جناح‌های حکومت است می‌افزاید، “در موضوع حصر، بحث از جناح عبور کرده است”.

نزدیکان موسوی و کروبی بارها به نقل از آنها تقاضای عفو یا تغییر موضع نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ را به شدت رد کرده‌اند. معترضان، اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در این انتخابات را نتیجه یک “کودتای انتخاباتی و مهندسی آراء” می‌دانند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates