27.01.2013

توافق دولت و مجلس برای کمک مالی به خانواده‌های ایرانی

بی‌بی‌سی:دولت و مجلس ایران توافق کرده‌اند تا شب عید امسال دولت به خانواده‎‌های ایرانی کمک مالی کند. خبرگزاری فارس رقم کمک مالی را ۲۰۰ هزار تومان گزارش کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران در جلسه شنبه شب دولت و مجلس تصمیم گرفته شده که این کمک “توسط نظام پرداخت یارانه و فقط به حساب سرپرست خانواده‌ها واریز شود.”

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت تولید ملی مجلس ایران گفته هنوز مشخص نیست که این کمک نقدی است یا غیرنقدی.

به گفته آقای فولادگر جزئیات اجرا و منبع تأمین بودجه آن به عهده دولت ایران است تا درباره آن تصمیم بگیرد و “به‌زودی جزئیات را اعلام کند.”

هدف از پرداخت کمک مالی به خانواده‌های ایرانی “جبران کاهش قدرت خرید مردم در اثر نوسان‌های ارزی و تورم” اعلام شده است.
کوپن برمی‌گردد؟

آبان ماه امسال هم گران شدن کالا‌ها و تورم باعث شد نمایندگان مجلس طرحی مشابه را برای “تأمین کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر” تهیه کنند. قرار بود این کمک مالی به خانواده‌های کم درآمد ایرانی تعلق بگیرد؛ اما مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی در انتقاد از این طرح گفت منبع تأمین اعتبار کمک مالی به خانواده‌های کم درآمد نامعلوم است.

در ‌‌نهایت دو فوریت طرح تصویب نشد، اما احمد توکلی از نمایندگان اقتصادی مجلس مأمور پیگیری کلیک طرح تأمین کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز و مرغ، شیر، شکر و …. شد. آقای توکلی از طرح کوپنی شدن کالاهای اساسی دفاع کرده بود.

حالا با گذشت حدود دو ماه، پیش از آن‌که مجلس و دولت ایران درباره اجرای فاز دوم حذف یارانه‌ها به توافق نهایی رسیده باشند، کلیات طرح کمک مالی به خانواده‌ها تأیید شده است.
‘نگرانی از اعتراض‌های مردمی’
افزایش قیمت مرغ

مدیر تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت: با آزادسازی قیمت مرغ پایین می‌آید

دو سال از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و بر اساس قانون دولت سه سال دیگر برای اجرای این برنامه فرصت دارد. دولت محمود احمدی‌نژاد اصرار دارد تا پایان دوره ریاست جمهوری او مرحله دوم را که بیشتر حذف یارانه‌های انرژی است اجرا کند؛ اما بعضی نمایندگان مجلس کلیک نگران تورم ناگهانی و نارضایتی مردم هستند.

پیش از آن‌که اجرای مرحله دوم حذف یارانه‌ها آغاز شده باشد، زمزمه‌های افزایش قیمت‌ها در پایان سال شنیده می‌شود.

امروز، یکشنبه ۸ بهمن، مدیر تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر صحبت کرده است. علی‌اکبر پورکاوه به خبرگزاری مهر گفته است مرغ‌هایی که دولت ذخیره کرده تا دوشنبه “در بازار آزاد می‌شود و قیمت پایین می‌آید.”

مرغ از کالاهایی بود که گران شدن آن در مرداد ماه امسال باعث کلیک اعتراض‎ در نیشابور شد.

مجلس در میان زمزمه نگرانی‌ از گرانی‌های احتمالی، تأکید دارد که اجرای فاز دوم حذف یارانه‌ها را به سال ۱۳۹۲ موکول کند. حمیدرضا فولادگر از جلسه شنبه شب دولت و مجلس خبر داده است که مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها “قطعا امسال اجرا نمی‌شود.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates