آکسفورد را ببینید،شبیه مدرسه فیضیه است,سبك همان سبك است
ریس جمهور: رییس جمهوری درجمع علما، طلاب و فضلای استان خوزستان گفت: ملت شریف ایران با رأی خود در انتخابات سال ۹۲ به دنیا اعلام کرد که اسلام توأم با اعتدال میخواهد و با تندروی و افراط مخالف است.
رییس جمهور در جمع علما، طلاب و فضلای استان خوزستان:
دولت قدم بزرگی در زمینه مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی برداشته است
رییس جمهوری درجمع علما، طلاب و فضلای استان خوزستان گفت: ملت شریف ایران با رأی خود در انتخابات سال ۹۲ به دنیا اعلام کرد که اسلام توأم با اعتدال میخواهد و با تندروی و افراط مخالف است.
شناسه خبر: ۷۳۸۴۳ –
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ – ۰۱:۱۴
– فرجاد غلامنیا
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به تصویب پیشنهاد ایران در سازمان ملل درمقابله با نفی خشونت و افراطیگری گفت: این پیشنهاد چنان با قاطعیت درمجمع سازمان ملل مطرح شد که بزرگترین دشمنان ایران هم هنگام رأیگیری جرات نکردند، اعلام کنند این طرح به رأی گذاشته شود.
متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیرا و داعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیرا
ایام ولادت با سعادت پیامبر عظیمالشأن اسلام و امام صادق(ع) و هفته وحدت و ایام شروع امامت حضرت ولی عصر (عج) را به محضر همه علما، بزرگان، نماینده ولی فقیه، استادان، نمایندگان مجلس خبرگان، قضات و همه اعضایی كه در محضرشان هستیم، تبریك و تهنیت عرض میكنم.
روحانیت شیعه از آغاز بار مسئولیت سنگینی بر دوش داشته و آن حراست از مرزهای دین بوده است كه فرمود “علما شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته ”
علما حافظ مرزهای دین و اسلام و مبین دین و انطباق دین در شرایط زمان و تبیین احكام دین در مقاطع مختلف تاریخی از طریق اجتهاد بودند.
روحانیت و علما حافظ مرزهای دین اسلام هستند
این بار بعد از دوران غیبت صغرا، به مراتب سختتر و سنگینتر شد، چنان كه دسترسی به معصوم گاهی ناممكن و گاهی بسیار صعب و دشوار بود. خیلی مهم است كه روحانیت شیعه میخواهد كاری مربوط به انبیاء و معصومین و آن بار سنگین را بر دوش بگیرد.
در قرن پنجم كار بزرگی صورت گرفت و شیخ الطائفه كه ما باید بگوییم، محصول آنچه ما امروز از فقه و اصول و تفسیر و كلام و فلسفه و سایر علوم اسلامی داریم، از ایشان است چرا که در واقع منشأش تأسیس حوزه علمیه نجف در یك مقطع و تأسیس حوزه علمیه قم در مقطع دیگر بود.
چون فرصت محدود است، به تفصیل مسأله نمیپردازم كه خود شما بزرگان به همه آنها واقف و مبین برای مردم هستید. در قرن پنجم كاری كه شیخ الطائفه انجام داد، یعنی تأسیس حوزه علمیه نجف بسیار بزرگ بود که آثار و بركات زیادی به همراه داشت.
یكی از آثار آن شیخ اعظم، شیخ انصاری، افتخار این دیار و این استان است. واقعاً شیخ چه كرد که بعد از سالیان دراز، هنوز هم شیخ میدرخشد. امام راحل(ره) وقتی در درسش میخواست از شیخ انصاری نام ببرد، میفرمود شیخ اعظم. بزرگانی مثل شیخ انصاری، آخوند خراسانی و خیلی از بزرگان در این حوزه تربیت شدند. امروز امکانات بسیاری مانند اینترنت، كامپیوتر و ابزارهای زیادی در اختیار ماست که آن زمان این ابزارها نبود و ببینید آنها در سختیها و مشکلات چه کردند؟ آن هم با توجه به وضعی كه آن زمان حوزه علمیه داشت. در شرایط سخت، بزرگان ما در علم دین كاری كردند كه امروز هم ما باید سر تعظیم در برابر آن بزرگواران فرود آوریم.
از آن طرف در ۹۰ سال پیش شیخ بزرگ دیگری، مرحوم حائری (رض) بود که حوزه علمیه قم را تأسیس کرد. در واقع تشیع و حوزهها مرهون این دو شیخ هستند؛ شیخ الطایفه در تأسیس حوزه علمیه نجف و شیخ بزرگ حائری (رض) در تأسیس حوزه علمیه قم. اسلام در مراحل مختلف و حوزههای مختلف فراز و نشیبهای مختلفی داشته است.
غرب هرچه دارد از علمای اسلام دارد
دورانی بود كه كل علوم تقریباً منحصراً در حوزههای علمیه بود؛ ریاضیات، فلسفه، شیمی، فیزیك و حتی طب و علوم دیگر. شما بو علی سینا را ببینید، محمد زكریای رازی و خوارزمی را بینید که در قرن دوم سوم بودند. زكریای رازی بیش از هزار و صد سال پیش در قرن سوم چه كرده است؟.كتابهایش در تفسیر قرآن، شیمی و طب فلسفه چه كرده است؟ یا بوعلی را ببینید که دنیا به بوعلی افتخار میكند. البته غرب قدرناشناسی میكند. غرب هر چه دارد از علمای اسلام دارد. شما حتی دانشگاههای قدیمی غرب را که نگاه میكنید حتی ساختمانش هم تقلید از حوزههای علمیه است. آکسفورد را ببینید، شبیه مدرسه فیضیه است. سبك همان سبك است. خیلی بحثها اینجا وجود دارد. دانشمندان اسلامی خدمات بسیار بزرگی كردند. البته در مقاطعی هم انحرافاتی پیش آمد كه علمای بزرگ جلو آن را گرفتند. وحید بهبهانی كه افتخار این استان و منطقه است، یك تنه در برابر انحرافی كه اگر ادامه مییافت چیزی از اجتهاد باقی نمیماند، ایستاد. در برابر عظمت اسلام و حوزههای علمیه، دنیای غرب به جای قدردانی و قدرشناسی همواره بر مبنای اسلام هراسی در برابر اسلام و روحانیت و علما ایستادگی كرده است.
اگر ما بخواهیم سه مقطع اسلام هراسی غرب را تقسیمبندی كنیم، باید بگوییم در دوران جنگهای صلیبی اسلام هراسی را شروع كردند كه اتفاقاً علوم را هم در همان مقطع از جهان اسلام اقتباس كردند. دوران عثمانیها هم مرحله دوم اسلام هراسی را شروع كردند و مرحله سوم اسلام هراسی بعد از انقلاب اسلامی است. حوزه علمیه قم شخصیتی را همچون امام خمینی(ره) تربیت كرد كه به افتخار روحانیت، افتخار شیعه، افتخار حركتهای آزادی بخش و افتخار آزادیخواهان تبدیل شد و کار بسیار بزرگی را انجام داد.
شما كتابهایی كه غربیها راجع به انقلاب اسلامی نوشتهاند نگاه کنید، مثل کتابی که دانشگاه كمبریج نوشته است. وقتی راجع به انقلاب اسلامی صحبت میكند، میگوید روحانیت سازماندهیای كرد برای انقلاب كه غرب از فهم آن عاجز ماند.
آن وقتی که از امام و شهید بهشتی نام میبرند، میگویند ما سازمان مساجد را نمیفهمیدم. اینها را انگلیسیهایی میگویند که سالها این منطقه تحت استعمار و استثمارشان بوده است. میگویند ما شبكه سازماندهی مساجد را درك نكرده بودیم و نمیدانستیم روحانیت چه نفوذی دارد و چطور سازماندهی میکند و میگوید ما دچار حیرت شدهایم.
امام در پاریس با نواری که از طریق تلفن ارسال میشد و ظرف ۲۴ ساعت به سراسر ایران و حتی سراسر روستاها میرسید، فرمانی صادر میكرد که به گوش مردم ایران میرسید. حالا در آن دوران انقلاب نه ماهواره و اینترنتی بود و نه از این ابزارها خبری بود. غربیها وقتی دیدند كه انقلاب اسلامی به رهبری یك عالم و مرجع تقلید و با فداكاری ملت به پیروزی رسید، همان هراسی كه یك روزی در جنگهای صلیبی از قدرت عثمانیها پیدا كرده بودند، یك بار دیگر به لرزه افتادند، البته به غلط، چرا که انقلاب اسلامی برای كسی تهدید نبود و صدور یك فرهنگ بود نه چیز دیگر.
خوب اینها در یك مقطع دیگر نیز این اسلام هراسی را به بهانه یازده سپتامبر ترویج کردند و ادامه دادند. اگرچه آنها همواره در کنار اسلام هراسی به خاطر انقلاب اسلامی همیشه یک ایران هراسی هم بوده و آنها این را به بهانه یازده سپتامبر تشدید كردند.
دنبال چه هدفی بودند و هستند؟ اینكه نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی، اگر شد نماند و اگر نشد، تضعیف شود و حداقل جلو نفوذ این انقلاب را در منطقه و جهان بگیرند.
در سالهای اخیر دو بهانه پیدا کردند. یك بهانه به دنیا گفتند اسلام مظهر خشونت است. اسلام جوانها را تشویق میكند به ناامنی، تشویق میكند به افراطیگری، تشویق میکند به خشونت، به قول آنها تروریسم. این چیزی بود كه تبلیغ میكردند و خودشان هم از طریق سازمانهای جاسوسیشان، یک عده مسلمانان را در گوشه و کنار دنیا به نام اسلام به همین راه تحریك میکردند. شما امروز در منطقه میبینید، چه آشوب و چه کشتاری را یك عده منحرف به نام دین و جهاد، متأسفانه با استناد به آیات قرآن انجام میدهند و به غلط دارند جوانهای ما را گمراه میکنند. این هم بهانه خوبی شد برای غرب که این مسیر را ادامه دهند و تشدید كنند.
ایران هرگز به دنبال سلاح هستهای نبوده است
دومین بهانهشان فناوری هستهای صلحآمیز ایران بود. در دنیا تبلیغ كردند و ترویج كردند كه ایران به دنبال بمب هستهای است، نه تنها ایران به دنبال بمب است، بلكه میخواهد آن را در اختیار گروههای تروریست قرار بدهد و دنیا را ناامن كند. در حالی كه جمهوری اسلامی ایران هرگز دنبال سلاح هستهای نبوده است. در هیچ مقطعی نبوده است. در اینباره مقام معظم رهبری فتوای صریح دادند بر حرمت تولید، نگهداری و استفاده سلاحهای هستهای و البته سایر سلاحهای كشتار جمعی هم همین حالت را دارد. لذا جمهوری اسلامی ایران هرگز دنبال اینها نبوده است.
اگر ایران دنبال بمب هستهای بود به قول آنها، چرا برای غنیسازی ابتدا رفتیم با آنها معامله کنیم و پول بدهیم و بخریم. خب کسی که میخواهد برود بمب بسازد که نمیرود با کشورهای شرق و غرب مذاکره کند که بگوید سیستم غنیسازی به ما بدهید. همه انهایی که دنبال بمب رفتند، مخفی کار کردند و مخفیانه به نتیجه رساندند. ما بعد از جنگ تحمیلی سراغ بسیاری از كشورهای غربی و شرقی رفتیم برای اینكه فناوری غنیسازی بدهند تا ما بتوانیم سوخت نیروگاه را تأمین كنیم. این چیزی است که آنها قبلا در رژیم گذشته حتی بخشی از آن را قول داده بودند. آنها به این قول عمل نکردند. كشوری كه این را میخواهد اما آنها نمیدهند و بعد خودش میرود دنبالش معلوم است که نمیخواهد کار مخفی انجام دهد. هیچ کشوری نیست که دنبال بمب هستهای باشد و برود عضو انپیتی بشود. آژانس را در کشورش راه بدهد. معلوم است که این حرف بهانهجویی است، اما متأسفانه غرب با تبلیغات وسیعش با دیپلماسی قویاش، با تمام ابزارش توانست این را در دنیا شایع كند كه ایران و فناوری هستهای، یك خطر برای صلح و امنیت جهانی است.
قطعنامهای كه شورای حكام آژانس در آخر پاییز سال ۱۳۸۴ صادر كرد این بود كه فعالیت هستهای ایران چون صلح و امنیت جهانی را به خطر میاندازد، پس این پرونده باید به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شود. این اقدام اساساً بیمعنا و نادرست بود ولی این كار را كردند. این كشورها فقط غربی نبودند، شرقیها هم بودند. کشورهای همسایه ما هم بودند آنها هم رأی دادند. پس در تبلیغات و در كار فعالیت دیپلماسی، ایران هراسی را از این طریق هم در دنیا آمدند به غلط مطرح كردند.
پیام مردم در انتخابات این بود که اسلام را میخواهیم، اعتدال را هم میخواهیم، افراط را نمیخواهیم
این خادم دین كه همواره افتخارش این است كه هر چه دارد از حوزه علمیه قم و از اساتید بزرگ آن حوزه دارد، بعد از آنكه ملت شریف ایران با رأیشان به دنیا گفتند ما اسلام را توأم با اعتدال میخواهیم. من معنی این رأی را میفهمم. خب چرا به این طلبه رأی دادند؟ دیگران هم بودند، بزرگان دیگری هم بودند و خوب همه آنها هم صالح بودند. مردم میگفتند ما با این رأی، اسلام را میخواهیم. ما اسلام را میخواهیم، اعتدال را هم میخواهیم ولی افراط نمیخواهیم. شعار من هم این بود. به هر حال من عضو این نظام بودم. من در دوران تبلیغات انتخاباتیام در بوروشور و زندگینامهام اولینش این بود که من نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی هستم. میدانستند که من در طول این مدت داخل این نظام بودم، نماینده مجلس بودم یا دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم و مسئولیتهای دیگری داشتم، عضو خبرگان رهبری بودم. مردم اعلام كردند به دنیا ما به اسلام وفاداریم، میانهروی و اعتدال را هم میخواهیم.
یكی از اهداف اینجانب از آغاز، از قبل از اینكه انتخاب شوم این بود كه بتوانم در حد توانم و با قدرت دولت این دو بهانه را یا بگیرم یا این بهانهها را كاهش دهم و كاری كنم كه دنیا به تدریج قبول كند چهرهای كه از اسلام و ایران ترسیم شده است، چهره نادرست است.
در زمینه اینكه اسلام مظهر خشونت است و طرفدار خشونت است، من هم در سخنرانیهایم و هم در مصاحبههایم و نطقهای بینالمللیام تأكید كردم و در سازمان ملل طرح دنیای عاری از خشونت یا حالا تعبیر دقیقش مقابله جهانی با خشونت و افراطیگری را در سازمان ملل مطرح كردم و از سازمان ملل خواستم این طرح ایران را در دستور كار قرار دهد.
آن روز كه در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح كردم، بعضی از دوستان گفتند که زود بود شما این پیشنهاد را مطرح كردید. میگذاشتید چند سال کار میکردیم و زمینه را آماده میكردیم، اما خداوند توفیقی داد و ملت ایران این پیروزی بزرگ را به دست آورد و این پیروزی ریشه در انتخابات دارد. ملت ایران در این انتخابات كار بزرگی را انجام داد. من نكتهای را به شما بگویم. در نیویورك در ملاقات با علمای اسلامی كه از ایالتهای آمریكا آمده بودند، که بیشتر آنها اهل سنت بودند و تعدادی هم شیعه در میان آنها بود، همه آنها كه صحبت كردند گفتند این انتخابات چهره اسلام را در دنیای غرب تغییر داد و ما امروز در آمریكا سرمان بلند است و سه نفر از علمای اهل سنت در آن جلسه گفتند ما شبی نیست که برای شما دعا نکنیم. خیلی مسأله مهمی است. یك انتخابات آثارش سراسر جهان را فرا گرفت. پیداست این ملت چقدر بزرگ و ندای این ملت چقدر رساست.
ما دو سه روز که در نیویورك بودیم دیدیم واقعاً استقبال رسانهها چقدر وسیع بود و بالاخره پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. همین طرح مقابله با خشونت و افراطیگری. آنچنان این طرح فایق آمد که بزرگترین دشمنان ما گرچه در بیان و بحث مخالفت كردند، اما در موقع رأیگیری جرأت نكردند اعلام رأی كنند.
شما میدانید وقتی در یک مجمع بزرگ وقتی یک کشوری میبیند عده رأی کم است، چون وزن آنها را پایین میآورد و حیثیتشان میرود، سکوت میکنند و وقتی رئیس جلسه میگوید کسی مخالف نبود؟ چكشش را به معنی اتفاق آراء روی میز میزند. چند كشوری كه در مجمع عمومی مخالفت كردند، در موقع رأیگیری جرأت نکردند بگویند این طرح به رأی گذاشته شود. غرب، چند دهه است که تبلیغ میکند كه ایران مظهر خشونت و طرفدار خشونت و حتی میگویند پیشتیبان تروریسم است، آن وقت جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را مطرح میكند برای مقابله با افراط و با خشونت و این طرح به اتفاق آراء یعنی بدون رأیگیری به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد میرسد.
دولت تدبیر و امید دست استمداد به سوی علما دراز میکند
به نظر من این دولت در طول این ۵ ماه یك قدم بسیار بزرگ در زمینه مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی برداشته است.
امروز میدانید در سال جدید، دبیركل سازمان ملل هم در اولین مصاحبه خود به طرح ایران و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و این را بسیار با اهمیت در دنیای امروز تلقی كرد. ما امروز در قبال این توطئه جهانی باید بایستیم. دولت دست استمداد به سوی علما دراز میكند. شما بزرگان شما علما، حوزههای علمیه باید بیایند اسلام رحمانی را برای دنیا تشریح كنند.
ایران به دنبال فناوری هستهای هست اما دنبال بمب نیست
آن پیغمبر رحمت؛ و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین، او رحمت بود. او رحمت برای دنیا آورد نه تنها برای مسلمانان، او راه زندگی و اخلاق آورد محبت و اخوت و برادری را آورد. این پیامبر با این عظمت، امروز غرب دارد توطئه میكند و به غلط گروهها و گروهكهایی را هم وادار کرده به خشونت و افراط در جهان و منطقه دست بزنند و آنها هم به دروغ بگویند به نام اسلام و قرآن است. این قدم اول و مهم بود. قدم دوم اینكه این دولت تصمیم داشت به دنیا بگوید جمهوری اسلامی ایران دنبال فناوری هستهای هست اما دنبال بمب نیست.
گاهی هم برخی اشتباه میكردند البته شاید هم نمیدانستند میگفتند ایران هستهای شده است میدانید این کلمه هستهای وقتی در دنیا گفته میشود معنیاش بمب است. شش کشور در دنیا هستند که میگویند ما هستهای شدهایم و الا اگر مبنا غنیسازی باشد که چهل کشور الان دارند غنیسازی را انجام میدهند. بجای اینكه بگویند ما دنبال سوخت نیروگاه هستهای هستیم، دنبال فناوری صلحآمیز هستهای هستیم، گفتند ایران هستهای شده، آنها هم گفتند ببینید خود مسئولین میگویند ایران هستهای شده دیگر چه میگویید شما؟
ما را بردند در تحریم و چه فشاری بر مردم آوردند نه اینکه ما از تحریم بترسیم، اما یك ظلم ناروا به ملت بزرگ ایران بود. حتی فشار آوردند برای خرید گندم برای خرید دارو. من به بسیاری از سران اروپا که در سازمان ملل ملاقات کردم، گفتم این تحریم که شما انجام دادید ظالمانه و غیر انسانی است.
یكی از مقامات بلند اروپایی در ملاقات با من گفت من قبول دارم این تحریمها ظالمانه و غیرانسانی بوده است. یک چنین کاری کردند، ما لازم بود به دنیا بگوییم ما دنبال فناوری هستهای هستیم، آن را ادامه میدهیم اما در عین حال به دنیا هم روشن و ثابت میكنیم كه این اتهام، اتهام بیاساسی است. این مبنای مذاکرات ما با ۱+۵ و غرب و قدرتهای بزرگ جهانی بود. این راه مثل راه اول، راهی طولانی و پرپیچ و خم است اما هم در مسأله اول و هم در مسأله دوم اولین گام را برداشتیم.
اولین قدم برای شکستن تحریمها برداشته خواهد شد
ما در تفاهم و در نقشه راه در ژنو به توافقی رسیدیم که چند روز دیگر این توافق اجرایی و عملیاتی خواهد شد. اولین قدم برای شکستن تحریمها برداشته خواهد شد. ما این راه را ادامه میدهیم اگرچه راه بسیار سخت و دشواری است. اما غیر از بحث تحریمها که فرعی است، ما میخواهیم با ایران هراسی و اسلام هراسی بجنگیم ما میخواهیم به دنیا بگوییم انقلاب اسلامی انقلاب رحمت است. اسلام دین رحمت است ما میخواهیم بگوییم همان راهی كه پیامبر رفت- شاهداً و مبشراً و نذیرا و داعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیرا- همان راه را دنبال و ادامه میدهیم. در هر دو زمینه علمای بزرگ و روحانیت معظم نقش بسیار بزرگی دارد. من این را به صراحت بگویم، نه در سیاست خارجی، دولت بر این اصل قانون اساسی؛ به غیر از مسایل فقهی و دینی، معتقد است كه سیاستهای كلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است. نه به زبان بگوید، در عمل آن را قبول دارد. ما میدانیم عظمت رهبری یعنی عظمت ایران. این را همه باید درك كنند و همه باید بفهمند.
ما برای اینكه به اهداف بلندمان، هم در زمینه ترویج دین، تبلیغ دین، معرفی چهره واقعی اسلام و هم در زمینه سیاست خارجی، هم مبارزه با اسلام هراسی، هم مبارزه با ایران هراسی موفق شویم باید متحد باشیم و دست به دست هم بدهیم. ما یك رهبر داریم، یك قانون اساسی داریم، منافع ملی مال همه ماست، مصالح ملی مال همه ماست و همه باید زیر خیمه اسلام و ولایت و قانون اساسی و منافع و مصالح كشور كنار هم قرار بگیریم با یك اتحاد و وحدت، باید به اهداف بلندمان دست بیابیم و این كار را انشاءالله به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.
دولت با همراهی ملت قادر است حماسه اقتصادی را بیافریند و انشاءالله خواهد آفرید
من راه را دشوار می بینیم، اما بسیار امیدوارم. مشكلات كشور بسیار زیاد است اما برای حل آن بسیار امیدوارم. آنچه مقام معظم رهبری فرمود، حماسه سیاسی، این ملت به خوبی محقق كرد. آن حماسه اقتصادی را هم باید بسازیم. باید دست به دست هم بدهیم، دولت به تنهایی قادر نیست این بار سنگین را به مقصد برساند، اما دولت با ملت حتما قادر است این حماسه اقتصادی را بیافریند. و انشاءالله خواهد آفرید.
و آنچه هم که در این استان من اعلام كردم و دنبالش هستم، در واقع ساختن همان حماسه اقتصادی است كه باید در همه استانها باید شروع كنیم. به هرحال ما آب پشت سر را جمع كردیم، زمین زرخیز خوزستان هم وجود دارد، یک مرحله كانال كشی را هم انجام دادهایم با این روند بخواهیم پیش برویم. ۱۷ سال گذشته، ۱۷ سال دیگر هم باید بگذرد. این واقعاً حیف است. این بحث، همانطور که نماینده ولی فقیه در استان فرمودند این بحث تنها بحث خوزستان نیست، بحث كشور است. ما اروند را باید احیاء كنیم. این بحث کشور است. ما باید با مسأله معضلات زیست محیطی مبارزه کنیم. این بسیار سخت است اما این کار باید انجام شود. این بحث استان نیست بحث کشور است. حتی احیاء رود كارون هم تنها برای خوزستان نیست، برای كشور است. ما همه باید در این مسیر دست به دست هم دهیم. اما بدانیم هیچ كاری، چه کار اقتصادی، چه کار سیاست داخلی و خارجی و امنیتی، زیربنای همه اینها فرهنگ است. اگر نتوانیم فرهنگ را تقویت كنیم، آنها یا امکانپذیر نیست یا بسیار صعب و دشوار است. در بخش فرهنگ روحانیت نقش بسیار بزرگی دارد. علما، ائمه محترم جمعه، مبلغین، مدرسین و همه عالمان دینی و همه آنهایی كه اسلام را باید تبیین کنند، نقش بسیار اساسی خواهند داشت.
انشاءالله به حول و قوه الهی دست به دست هم میدهیم. امید ما به حق و پروردگار است. امید ما به لطف ارواح پاک ائمه هدی علیهم السلام است به لطف ولی عصر عجل الله، امام زمان، به حمایت رهبری و حمایت و اتحاد كل ملت است. انشاءالله به حول و قوه الهی این راه را به مقصد خواهیم رساند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
پیام برای این مطلب مسدود شده.