19.01.2014

توافق ژنو و قرارداد کرسنت خط‌های قرمزند: با هرکس که از قرارداد ژنو انتقاد کند، برخورد شدیدی صورت می‌گیرد

خودنویس: رسایی که از وابستگان جناح اصول‌گرا در حاکمیت جمهوری اسلامی است، می‌گوید انتقاد از توافق ژنو و صحبت درباره قرارداد کرسنت، خط قرمزهای دولت روحانی هستند.

در ادامه واکنش‌های داخلی به توافق ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ ، این‌بار حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی، صحبت در مورد این توافق و هم‌چنین قرارداد کرسنت را جزو خط قرمزهای دولت فعلی دانست.

مدیر مسوول هفته‌نامه ۹ دی در این باره گفت [2]: «انتقاد از قرارداد ژنو مثل هولوکاست می‌ماند یعنی اگر فردی از این قرارداد انتقاد کند یا به بررسی بندهای قرارداد ژنو بپردازد و آن را مورد نقد قرار دهد، این موضوع برای دولت یازدهم یک خط قرمز است و برخورد شدیدی با آن صورت می‌گیرد».

وی مدعی شد: «شاهد این موضوع هم آن است که مهم‌ترین دلیلی که باعث شد پرونده هفته‌نامه ۹ دی به قوه قضاییه ارجاع شود، نقد عالمانه قرارداد ژنو بوده است، همین طور برخوردهایی که با هفته‌نامه یالثارات شده عمدتا به خاطر نقد قرارداد ژنو و هم‌چنین انتقاد از دولت بوده است».

رسایی با بیان این‌که یک خط قرمز دیگر هم وجود دارد و آن هم صحبت درباره قرارداد کرسنت است، گفت: «به نظر می‌رسد خط قرمزها در دولت جدید تغییر کرده و این موضوع جای نگرانی دارد در حالی که دولت باید از این گونه نقدها استقبال کند».

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: «در روزهای اخیر آقای عراقچی حتی حاضر نشد در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بندهایی از مراحل اجرایی شدن قرارداد ژنو را به اطلاع مردم برساند، ولی آمریکایی‌ها بعد از ظهر پنجشنبه گذشته همان متن را به صورت کامل منتشر کردند و تنها کاری که وزارت خارجه انجام داد این بود که خانم افخم در واکنش به این موضوع، متن منتشر شده را فقط برای مصرف داخلی خود آمریکایی‌ها دانست، در حالی که آمریکایی‌ها نیز هر موضعی را که وزارت خارجه ایران یا آقای روحانی می‌گیرند، را برای مصرف داخلی ایران می‌نامند».

گفتنی است که دو روز بعد از آن‌که کاخ سفید سخنان روحانی در خوزستان مبنی بر شکست غربی‌ها در برابر ایران را «برای مصرف داخلی» [3] دانست، بیانیه‌ای از سوی کاخ سفید درباره جزییات توافق‌نامه ژنو منتشر شد و سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آن‌را «برداشت یک‌سویه و یک‌جانبه‌ای از توافقات غیررسمی بین کارشناسان ایران و ۱+۵» خواند. مرضیه افخم هم‌چنین گفت [4]که «این بیانیه به هیچ‌وجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست».

از ابتدای اعلام توافق میان ایران و شش قدرت جهانی در ژنو، علی‌رغم خواست صریح [5] رهبر جمهوری اسلامی، جناح روبه‌روی دولت حسن روحانی انتقاد [6]های خود را بر زبان آورده است. این امر باعث شد که مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی از عدم مرگ زودرس توافق ژنو [7] سخن گفته [8] و در صدد برآیند تا آن را به صورت پیروزی خود و شکست طرف مقابل جلوه دهند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز گفته بود [9] که آمریکا به ایران امتیاز داده و همین امر باعث اعتراض نمایندگان مخالف در کنگره این کشور شده است. وی گفت ایالات متحده به «ارتقای اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی» کمک کرده است.

از سوی دیگر جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است [10] که رهبر جمهوری اسلامی پس از سه بار خواندن توافق‌نامه ژنو متوجه شده که حق غنی‌سازی ایران در آن نادیده گرفته شده.

ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو کمیسیون مذکور نیز گفته است [11]: «ما ازپنهان‌کاری‌های تیم مذاکره کننده ایران در بحث هسته‌ای و توافقات حاصله میان ایران و گروه ۱+۵ در هر موضوعی واهمه داریم». وی با ذکر این که «در توافق‌نامه قبلی مواردی وجود دارد که نمایندگان و مردم بر روی این موارد حرف‌های جدی دارند»، افزود: «مجلس بصورت شفاف در جریان توافق‌نامه‌های میان ایران و اعضای ۱+۵ قرار نمی‌گیرد و تیم مذاکره‌کننده ایران در بیان توافق‌نامه ژنو به نمایندگان ملت مقاومت می‌کنند».

کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های روز ۲۷ دی خود گفت که توافق ژنو از روی ضعف و بیچارگی نبود [12] و این توافق را «تاکتیک جدیدی برای مصالح جهان اسلام و کمک به گرفتاران دنیای غرب» دانست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates