20.01.2014

ایران به کنفرانس ژنو دو دعوت شد

بی‌بی‌سی: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو دو برای حل بحران سوریه دعوت کرده و ایران در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است در روزهای گذشته چندین بار با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و ایران اعلامیه ژنو ١ را به عنوان اساس کنفرانس ژنو ٢ پذیرفته و متعهد شده “نقشی مثبت و سازنده” در سوریه ایفا کند.

آمریکا در واکنش به این خبر خواستار حمایت صریح و علنی ایران از اعلامیه ژنو شده و ائتلاف ملی سوریه، گروه اصلی مخالف دولت سوریه تهدید به انصراف از مشارکت در مذاکرات در صورت شرکت ایران کرده است.

کنفرانس ژنو ۲ قرار است ۲۲ ژانویه در مونترو سوییس برگزار شود.

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از قول حسین امیر عبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه نوشته است ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ درباره سوریه را دریافت کرده است. به گزارش این خبرگزاری، با وجود تایید دریافت دعوت نامه در گفتگویی اختصاصی، آقای امیر عبداللهیان حاضر نشده پاسخ ایران به این دعوتنامه را با ایرنا در میان بگذارد.

یک سخنگوی هیات نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل متحد در واکنش به سخنان بان کی مون گفته است: “حالا زمان آن رسیده که ایران روشن کند دعوت دبیر کل سازمان ملل را پذیرفته است. این کار مشخص می کند که اساس شرکت هر کس در کنفرانس ژنو دو اعمال مفاد اعلامیه ژنو یک است که در تابستان سال ۲۰۱۲ صادر شد و خواستار گذار سیاسی در سوریه با توافق دو طرف شد.”
مدعوین تازه

گفتگوهای ابتدایی در مونتروی سوییس آغاز می شوند و دو روز بعد در ژنو ادامه می یابند.

بان کی مون گفته است ایران در میان ۱۰ کشوری است که به تازگی به فهرست دعوت شدگان به این کنفرانس اضافه شده اند. به جز ایران برای بحرین، استرالیا، بلژیک، مکزیک، هلند، لوگزامبورگ، یونان، جمهوری کره و نیز واتیکان دعوتنامه فرستاده شده تا در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کنند.

۳۰ کشور دیگر پیشتر دعوت به این کنفرانس را پذیرفته بودند.

در اعتراضاتی که سه سال آز آغاز آن در سوریه می گذرد تا کنون صد هزار نفر کشته شده اند و دو میلیون نفر از کشور گریخته اند.

اجلاس وزرای خارجه در مونتروی سوییس پیش از مذاکرات روز جمعه میان هیات دولتی سوریه و گروه های مخالف بشار اسد در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار می شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد

ژنو یا مونترو؟

بان کی مون با استقبال از تصمیم ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مسلح برای شرکت در این کنفرانس گفته در ۴۸ ساعت گذشته با رهبران متعددی در جهان گفتگوهای جدی و فشرده تلفنی و حضوری داشته است و در تلاش بوده که بهترین فضای ممکن را برای موفقیت کنفرانس ژنو فراهم کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این کنفرانس خبری تاکید کرد عمیقا به لزوم ایفای نقش ایران در حل بحران سوریه اعتقاد دارد و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران او را مطمئن کرده که ایران نیز، مانند کشورهای دعوت شده دیگر به کنفرانس مونترو متوجه است که اعمال کامل اعلامیه ژنو یک و برنامه عمل صادر شده طی آن هدف اصلی کنفرانس ژنو ۲ است.

آقای بان افزود: “من و وزیر امور خارجه ایران هم نظر بودیم که هدف مذاکرات استقرار دولت گذار با توافق متقابل، و با قدرت اجرایی کامل است و بر همین اساس بود که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران متعهد به نقش سازنده و مثبت ایران در مونترو شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرده است: “بگذارید صریح بگویم مونترو جای مذاکرات نیست. طرف های سوری خودشان روند مذاکره را ۲۴ ژانویه در ژنو آغاز می کنند.”
‘حمایت علنی یا پس گرفتن دعوت’

ائتلاف ملی سوریه، گروه اصلی مخالف دولت سوریه گفته است اگر سازمان ملل متحد دعوت از ایران برای کنفرانس ژنو ۲ را پس نگیرد از حضور در این کنفرانس انصراف خواهد داد.

لؤی صافی، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه در حساب توییتر خود نوشته است: “ائتلاف ملی سوریه اعلام می کند از شرکت در کنفرانس ژنو ۲ انصراف خواهد داد، مگر اینکه بان کی مون دعوت خود از ایران را پس بگیرد.”

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دعوت ایران گفته آمریکا این دعوت را مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از اعمال اعلامیه ژنو و از جمله استقرار هیات ناظر بر گذار سیاسی در سوریه می داند. ” این چیزی است که ایران هرگز علنا اعلام نکرده و آمریکا آن را از مدت ها پیش ضروری دانسته است”.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفته واشنگتن کماکان نسبت به نقش ایران در “سرکوب ظالمانه مردم سوریه” توسط حکومت بشار اسد که به رشد افراط گرایی و بی ثباتی در منطقه شده نگران است.”

براساس گفته های خانم ساکی، در صورتی که ایران حمایت خود از اعلامیه ژنو را علنی نکند این دعوت باید پس گرفته شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف های سوری در مذاکرات خواسته “تنها یک هدف، پایان رنج مردم سوریه و آغاز گذار به سوریه ای نو” را در نظر داشته باشند.

مذاکرات صلح در سوریه به ریاست اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه، در ژنو برگزار خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates